Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Theatre Practice

General data

Course ID: 20-ET-11WDL
Erasmus code / ISCED: 03.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Theatre Practice
Name in Polish: Etiudy teatralne
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Course homepage: http://grzeg.home.amu.edu.pl/?page_id=671
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) wiedza o teatrze

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zajęcia poświęcone są kształceniu wrażliwości i umiejętności współpracy, rozbudzaniu kreatywności i wyobraźni oraz poznawaniu podstaw animacji i twórczości teatralnej. Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z elementarnymi ćwiczeniami zwiększającymi sprawność i świadomość ciała, uczą się operować głosem i wpisywać swoje działania w przestrzeń o określonym charakterze. Dowiadują się w praktyce, jak nadawać teatralny kształt własnym pomysłom oraz jak komponować swoją pracę i pogłębiać ją. Wypracowują własne etiudy teatralne, tzn. krótkie partnerskie lub grupowe sceny, powstające w oparciu o wybrany przez siebie tekst, ikonografię i/lub muzykę. Poznają również podstawowe sposoby obsługi technicznej swojej pracy, promowania jej i dokumentowania.

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) brak

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) brak

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej, Biblioteka Główna UAM oraz strona: http://grzeg.home.amu.edu.pl/?page_id=671

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna, metoda laboratoryjna, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i wideo, metody aktywizujące (np. "burza mózgów", konstruowanie "map myśli"), praca w parach, otwarta publiczna prezentacja efektów pracy.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 90 godz. (60 godz. na roku I, semestry 1 i 2; 30 godz. na roku II, semestr 1)

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć: 15

Czytanie wskazanej literatury: 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 15

Przygotowanie projektu: 60

SUMA GODZIN: 190

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU PRZEDMIOTU: 7

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są kształceniu wrażliwości i umiejętności współpracy, rozbudzaniu kreatywności i wyobraźni oraz poznawaniu podstaw animacji i twórczości teatralnej. Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z elementarnymi ćwiczeniami zwiększającymi sprawność i świadomość ciała, uczą się operować głosem i wpisywać swoje działania w przestrzeń o określonym charakterze. Dowiadują się w praktyce, jak nadawać teatralny kształt własnym pomysłom oraz jak komponować swoją pracę i pogłębiać ją. Wypracowują własne etiudy teatralne, tzn. krótkie partnerskie lub grupowe sceny, powstające w oparciu o wybrany przez siebie tekst, ikonografię i/lub muzykę. Poznają również podstawowe sposoby obsługi technicznej swojej pracy, promowania jej i dokumentowania.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są kształceniu wrażliwości i umiejętności współpracy, rozbudzaniu kreatywności i wyobraźni oraz poznawaniu podstaw animacji i twórczości teatralnej. Na zajęciach studentki i studenci zapoznają się z elementarnymi ćwiczeniami zwiększającymi sprawność i świadomość ciała, uczą się operować głosem i wpisywać swoje działania w przestrzeń o określonym charakterze. Dowiadują się w praktyce, jak nadawać teatralny kształt własnym pomysłom oraz jak komponować swoją pracę i pogłębiać ją. Wypracowują własne etiudy teatralne, tzn. krótkie partnerskie lub grupowe sceny, powstające w oparciu o wybrany przez siebie tekst, ikonografię i/lub muzykę. Poznają również podstawowe sposoby obsługi technicznej swojej pracy, promowania jej i dokumentowania.

Zajęcia podzielone są na trzy etapy, z których każdy obejmuje 30 godzin.

Podczas pierwszego (rok I, semestr zimowy) studentki i studenci biorą czynny udział w grach i zabawach teatralnych proponowanych przez prowadzącego oraz przedstawiają własne pomysły dotyczące działań animacyjnych. Ten etap pracy nastawiony jest na rozpoznanie drzemiących w nich możliwości ekspresji, ich otwartości oraz na zintegrowanie się grupy. Jego zaliczenie następuje na podstawie: (1) przygotowania konspektu zajęć animacyjnych, (2) realizacji tego konspektu z pozostałymi uczestnikami.

Na drugim etapie (rok I, semestr wiosenny) studentki i studenci wykonują ćwiczenia warsztatowe, które nakierowane są na zwiększenie świadomości i sprawności ciała oraz na tworzenie relacji z partnerem, którym może być człowiek, przedmiot, muzyka i/lub przestrzeń. Dobierają się w pary, wybierają temat i korespondujące z nim materiały, takie jak tekst, ikonografia i muzyka, które służą jako podstawa ich własnej partnerskiej etiudy teatralnej, trwającej od pięciu do dziesięciu minut. Zaliczenie tego etapu następuje na jej podstawie.

Na trzecim etapie (rok II, semestr zimowy) uczestniczki i uczestnicy zajęć przygotowują autorską grupową etiudę teatralną, trwającą od piętnastu do trzydziestu minut. Wybierają materiał do pracy oraz kształtują przestrzeń, w której będą przygotowywać, a następnie pogłębiać i – ostatecznie – prezentować efekty swoich działań. Dzielą się obowiązkami związanymi z twórczymi, technicznymi, dokumentacyjnymi i promocyjnymi aspektami pracy. Zaliczenie osób zaangażowanych twórczo i technicznie odbywa się na podstawie prezentacji grupowej etiudy teatralnej. Osoby odpowiedzialne za dokumentację przygotowują krótki film pokazujący proces pracy lub prezentację fotograficzną na jej temat. Zaliczenie zajęć w przypadku osób podejmujących się zadań promocyjnych odbywa się na podstawie przygotowanych materiałów informacyjnych i podjętych działań w tym zakresie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura kontekstowa:

1. Marta Piątkowska, Pamiętajcie o podwórkach!, „Gazeta Wyborcza” 2013, nr 69, z 22 marca, s. 38.

2. Jan Peszek, Aktor na początku drogi. Elementarne zadania aktorskie w semestrze pierwszym, [w:] Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, red. Wojciech Dudzik, Warszawa 2007.

3. Konstanty S. Stanisławski, Etyka, przeł. Jadwiga Żmijewska, Warszawa 2010.

4. Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu, red. zespół, Łódź 2015.

5. Grzegorz Ziółkowski, Dwugłos o ciszy, Wrocław 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student/ka potrafi:

1. rozpoznawać etyczne zachowania w pracy teatralnej oraz postępować zgodnie z zasadami etyki

2. współpracować z innymi osobami w zespole

3. przygotowywać i prowadzić podstawowe działania animacyjne w zakresie teatru

4. dobierać i analizować materiały tekstowe, ikonograficzne i muzyczne, pod kątem wykorzystania w partnerskiej lub grupowej etiudzie teatralnej

5. tworzyć własne partnerskie i grupowe etiudy teatralne oraz organizować i promować ich pokazy

6. sporządzać i opracowywać podstawową fotograficzną i filmową dokumentację pracy teatralnej

7. analizować pracę swoją i innych, odpowiedzialnie formułując i wyrażając opinie i oceny na jej temat.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

prezentacja, egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa), przygotowanie i realizacja konspektu, przygotowanie filmu dokumentacyjnego, dyskusja poświęcona publicznej prezentacji pracy.

Obecność na zajęciach i ocena:

1. Obecność jest obowiązkowa.

2. Nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych.

3. W przypadku nieusprawiedliwionego opuszczenia zajęć student/ka zobowiązany/a jest do przygotowania na podstawie relacji koleżanek i kolegów pisemnego sprawozdania z przebiegu zajęć, w których nie uczestniczył/a.

Ocenie podlega:

1. postawa studentki/studenta w trakcie zajęć (tzn. punktualność, przygotowanie na zajęcia, aktywność, gotowość do podjęcia współpracy oraz do udziału w dyskusjach i omówieniach)

2. umiejętność dobrania tekstu, ikonografii lub/i muzyki do tematu głównego etiudy oraz sposób potraktowania materiału roboczego

3. dobór oświetlenia i – ewentualnie – kostiumów, charakteryzacji i rekwizytów, a także ukształtowanie przestrzeni oraz rozwiązanie problemów technicznych i organizacyjnych

4. poziom dopracowania partnerskiej i grupowej etiudy teatralnej

5. działania promocyjne, towarzyszące otwartej prezentacji etiud

6. przygotowanie i opracowanie filmowej i fotograficznej dokumentacji procesu pracy celem udostępnienia części z niej w postaci krótkiego filmu lub prezentacji.

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra umiejętność współpracy w zespole nad kompleksowym przygotowaniem etiudy teatralnej, organizacją i promocją pokazu; bardzo dobra umiejętność sporządzenia i opracowania dokumentacji pracy, wysoki poziom wypowiedzi w dyskusjach podsumowujących, bardzo duża aktywność i nienaganna postawa na zajęciach

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami szczególnie jeśli chodzi o aspekt organizacyjno-promocyjny oraz dokumentacyjny

4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsze umiejętności w zakresie doboru materiału, niższy poziom aktywności na zajęciach i poziom opracowania dokumentacji oraz mniejsze zdolności realizacyjne

3,5 – zadowalające umiejętności w zakresie przygotowania etiudy teatralnej, organizacji jej pokazu i sporządzenia oraz opracowania dokumentacji pracy, średni poziom udziału w dyskusjach podsumowujących poszczególne etapy pracy, średni poziom aktywności na zajęciach

3,0 – zadowalające umiejętności w zakresie przygotowania etiudy teatralnej, organizacji jej pokazu i sporządzenia oraz opracowania dokumentacji pracy, niski poziom udziału w dyskusjach podsumowujących poszczególne etapy pracy, niski poziom aktywności na zajęciach

2,0 – bardzo niski poziom aktywności i nieodpowiednia postawa na zajęciach, niezadowalające umiejętności w zakresie przygotowania etiudy teatralnej i organizacji jej pokazu oraz sporządzenia i opracowania dokumentacji pracy

Practical placement: (in Polish)

brak

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Anna Kamińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Kornelia Trawkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
laboratory - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)