Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Blok: Krytyczne studia nad dziedzictwem (KSD): Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym

General data

Course ID: 20-BL-KSD-11-EtnU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Blok: Krytyczne studia nad dziedzictwem (KSD): Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) etnologia

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów zarządzania dziedzictwem kulturowym

Rozwinięcie umiejętności diagnozowania problemów w środowisku lokalnym w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego

Przygotowanie do zastosowania wiedzy etnologicznej w praktyce

Rozwinięcie umiejętności pisania scenariuszy zajęć edukacyjnych

Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów i analizy ich treści

Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie / zespole


Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały do zajęć będą dodawane w grupie zajęć w aplikacji MSTeams

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)


Short description: (in Polish)

Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym związane jest z poznaniem specyfiki pracy instytucji kultury (muzea, domy kultury, biblioteki) i oświaty (szkoły) oraz trzeciego sektora (organizacje pozarządowe) w społecznościach lokalnych. Punktem wyjścia jest koncepcja ekosystemu społecznego, w ramach którego realizowane są różne potrzeby grup społecznych. Istotną częścią zajęć będzie zdobycie umiejętności aplikowania o środki grantowe w centralnych i regionalnych instytucjach (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Narodowy Instytut Dziedzictwa; Instytut Muzyki i Tańca: Urzędy Marszałkowskie) oraz zdobycie umiejętności ewaluacji projektów kulturalnych.

Full description: (in Polish)

1. Od społeczności lokalnej do ekosystemu społecznego

2. Uczestnictwo w kulturze i kształtowanie oferty kulturalnej

3. Animacja i aktywizacja społeczności lokalnych

4. Instytucje kultury: muzea

5. Instytucje kultury: domy kultury i biblioteki

6. Amatorski ruch regionalny

7. Idea regionalizmu historycznego

8. Idea regionalizmu współczesnego

9. Edukacja kulturowa i kulturalna

10. Formy i metody edukacji dorosłych: edukacja formalna

11. Formy i metody edukacji dorosłych: edukacja nieformalna

12. Kształtowanie marki regionalnej

13. Strategie promocyjne regionów, a lokalne zasoby dziedzictwa kulturowego

14. Prezentacja projektów aktywizacyjnych

15. Wizyta studyjna (Wydział Kultury Miasta Poznania)

Bibliography: (in Polish)

Barańska, K. (2004). Muzeum etnograficzne. Misje, struktury, strategie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego.

Bednarek, S. (1999). Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole. Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia.

Bratkowski J. (2005). Przestrzenne zróżnicowanie uczestnictwa w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2006). Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2009). Edukacja kulturowa. Przestrzeń – kultura – przekaz. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania.

Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2010). Edukacja kulturowa. Społecznośc – aktywizacja – uczenie się. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania.

Brzezińska, A., Potok, A. (red.) (1996). Kształcenie liderów w społecznościach wiejskich. Poznań: Fundusz Współpracy.

Burszta, W. J, i in. (2010). Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Burtsza, W. J., Bukraba-Rylska, I. (red.) (2011). Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe (1995). Warszawa. Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Grad, J., Kaczmarek, U. (2005). Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.

Idziak, W. (2004). O odnowie wsi. Poradnik. Warszawa: Fundacja Wspomagania Wsi.

Każde miejsce opowiada swoją historię czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim. (2001). Poznań: Fundacja Fundusz Współpracy Program AGROLINIA 2000.

Konieczka-Śliwińska, D. (2011). Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918 roku. Konteksty – koncepcje – realia. Poznań: Instytut Historii UAM.

Proctor, T. (1998). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Skórzyńska, A. (2018). Kultura relacji. Mapa idei. Poznański Program dla Kultury 2019-2023. Poznań: Urząd Miasta.

Słaby, T. (2005). Rynek pracy w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, on-line:

Sójka, J. i in. (2009). Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość? Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Tomczyk, E. (2010). W sieci kultury. Warszawa: narodowe Centrum Kultury.

Zimbardo P., Leippe M., (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Poznań: Zysk i S-ka.

Learning outcomes: (in Polish)

Zna i stosuje podstawowe pojęcia i terminy

Orientuje się w podstawowych koncepcjach z zakresu pracy kulturalnooświatowej

Zna podstawowe metody pracy z różnymi grupami wiekowymi

Projektuje działalność edukacyjną

Prawidłowo wskazuje na związki pomiędzy teoretycznymi podstawami pracy edukacyjnej, a możliwościami praktycznego ich zastosowania

Jest świadomy roli etnologa jako animatora kultury lokalnej

Prawidłowo diagnozuje zasoby i deficyty środowiska lokalnego w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Projekt przygotowany zespołowo

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Anna Weronika Brzezińska
Group instructors: Anna Weronika Brzezińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)