(in Polish) Blok: Krytyczne studia nad dziedzictwem (KSD): Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym
General data
Course ID: | 20-BL-KSD-11-EtnU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Blok: Krytyczne studia nad dziedzictwem (KSD): Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym |
Organizational unit: | Faculty of Anthropology and Cultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) etnologia |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów zarządzania dziedzictwem kulturowym Rozwinięcie umiejętności diagnozowania problemów w środowisku lokalnym w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego Przygotowanie do zastosowania wiedzy etnologicznej w praktyce Rozwinięcie umiejętności pisania scenariuszy zajęć edukacyjnych Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów i analizy ich treści Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie / zespole |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały do zajęć będą dodawane w grupie zajęć w aplikacji MSTeams |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda warsztatowa Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Short description: |
(in Polish) Zarządzanie lokalnym dziedzictwem kulturowym związane jest z poznaniem specyfiki pracy instytucji kultury (muzea, domy kultury, biblioteki) i oświaty (szkoły) oraz trzeciego sektora (organizacje pozarządowe) w społecznościach lokalnych. Punktem wyjścia jest koncepcja ekosystemu społecznego, w ramach którego realizowane są różne potrzeby grup społecznych. Istotną częścią zajęć będzie zdobycie umiejętności aplikowania o środki grantowe w centralnych i regionalnych instytucjach (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Narodowy Instytut Dziedzictwa; Instytut Muzyki i Tańca: Urzędy Marszałkowskie) oraz zdobycie umiejętności ewaluacji projektów kulturalnych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Od społeczności lokalnej do ekosystemu społecznego 2. Uczestnictwo w kulturze i kształtowanie oferty kulturalnej 3. Animacja i aktywizacja społeczności lokalnych 4. Instytucje kultury: muzea 5. Instytucje kultury: domy kultury i biblioteki 6. Amatorski ruch regionalny 7. Idea regionalizmu historycznego 8. Idea regionalizmu współczesnego 9. Edukacja kulturowa i kulturalna 10. Formy i metody edukacji dorosłych: edukacja formalna 11. Formy i metody edukacji dorosłych: edukacja nieformalna 12. Kształtowanie marki regionalnej 13. Strategie promocyjne regionów, a lokalne zasoby dziedzictwa kulturowego 14. Prezentacja projektów aktywizacyjnych 15. Wizyta studyjna (Wydział Kultury Miasta Poznania) |
Bibliography: |
(in Polish) Barańska, K. (2004). Muzeum etnograficzne. Misje, struktury, strategie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego. Bednarek, S. (1999). Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole. Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia. Bratkowski J. (2005). Przestrzenne zróżnicowanie uczestnictwa w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2006). Edukacja regionalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2009). Edukacja kulturowa. Przestrzeń – kultura – przekaz. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania. Brzezińska, A. W., Hulewska, A., Słomska, J. (2010). Edukacja kulturowa. Społecznośc – aktywizacja – uczenie się. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania. Brzezińska, A., Potok, A. (red.) (1996). Kształcenie liderów w społecznościach wiejskich. Poznań: Fundusz Współpracy. Burszta, W. J, i in. (2010). Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Burtsza, W. J., Bukraba-Rylska, I. (red.) (2011). Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Dziedzictwo kulturowe w regionie. Założenia programowe (1995). Warszawa. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Grad, J., Kaczmarek, U. (2005). Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM. Idziak, W. (2004). O odnowie wsi. Poradnik. Warszawa: Fundacja Wspomagania Wsi. Każde miejsce opowiada swoją historię czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim. (2001). Poznań: Fundacja Fundusz Współpracy Program AGROLINIA 2000. Konieczka-Śliwińska, D. (2011). Edukacyjny nurt regionalizmu historycznego w Polsce po 1918 roku. Konteksty – koncepcje – realia. Poznań: Instytut Historii UAM. Proctor, T. (1998). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Skórzyńska, A. (2018). Kultura relacji. Mapa idei. Poznański Program dla Kultury 2019-2023. Poznań: Urząd Miasta. Słaby, T. (2005). Rynek pracy w kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, on-line: Sójka, J. i in. (2009). Instytucje upowszechniania kultury w XXI wieku. Przeżytek czy nowa jakość? Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Tomczyk, E. (2010). W sieci kultury. Warszawa: narodowe Centrum Kultury. Zimbardo P., Leippe M., (2004). Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego. Poznań: Zysk i S-ka. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zna i stosuje podstawowe pojęcia i terminy Orientuje się w podstawowych koncepcjach z zakresu pracy kulturalnooświatowej Zna podstawowe metody pracy z różnymi grupami wiekowymi Projektuje działalność edukacyjną Prawidłowo wskazuje na związki pomiędzy teoretycznymi podstawami pracy edukacyjnej, a możliwościami praktycznego ich zastosowania Jest świadomy roli etnologa jako animatora kultury lokalnej Prawidłowo diagnozuje zasoby i deficyty środowiska lokalnego w odniesieniu do dziedzictwa kulturowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny Projekt przygotowany zespołowo |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Weronika Brzezińska | |
Group instructors: | Anna Weronika Brzezińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.