Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

The anthropology of kinship and gender

General data

Course ID: 20-APPK-23-Etn
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The anthropology of kinship and gender
Name in Polish: Antropologia pokrewieństwa i płci kulturowej
Organizational unit: Faculty of Anthropology and Cultural Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) etnologia

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z historią rozwoju antropologii pokrewieństwa, podstawowymi koncepcjami z zakresu klasycznych studiów nad pokrewieństwem oraz czołowymi badaczami/badaczkami reprezentującymi tę subdyscyplinę

2. Zaznajomienie osób studiujących z podstawową nomenklaturą, teoriami, kategoriami analitycznymi oraz metodologiami stosowanymi w klasycznych studiach nad pokrewieństwem

3. Wprowadzenie do women studies oraz antropologii feministycznej

4. Przekazanie wiedzy na temat nowych studiów nad pokrewieństwem

5. Wprowadzenie do współczesnych studiów nad rodziną

6. Prezentacja aktualnych badań nad pokrewieństwem, rodziną, płcią kulturową w polskich naukach społecznych (socjologia oraz antropologia społeczno-kulturowa)

7. Wprowadzenie do gender studies

8. Zaznajomienie osób studiujących z podstawami LGBTQ studies oraz teorią queer

9. Nauczenie osób studiujących umiejętności konstruktywnej dyskusji dotyczącej płci kulturowej, seksualności oraz życia rodzinnego

10. Przekazanie wiedzy na temat aktywistycznego charakteru badań nad płcią kulturową

11. Nauczenie osób studiujących pracy w grupie, konstruowania projektu analitycznego oraz jego realizacji w formie akademickiego eseju audiowizualnego

Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

n/a

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

n/a

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka Uniwersytecka oraz Wydziałowa.

Teksty będą również umieszczane na platformie MS Teams.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):



Short description: (in Polish)

Zajęcia mają ukazać znaczenie badań nad pokrewieństwem oraz płcią kulturową w historii antropologii oraz ich współczesne ukierunkowania i powiązania z różnymi orientacjami badawczymi. Mają również podkreślić specyfikę antropologicznego ujęcia pokrewieństwa i płci jako konstruktów kulturowych, a nie faktów biologicznych i zapoznać studentów z aparatem pojęciowym niezbędnym w studiach z tego zakresu. Celem zajęć jest także wykształcenie umiejętności badania zjawisk z zakresu pokrewieństwa i płci w szerszym kontekście społeczno-kulturowym, z uwzględnieniem współczesnych przeobrażeń.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.

Zajęcia nr 2: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 1 – historia rozwoju pola badawczego, podstawowe kategorie analityczne (wprowadzenie), czołowi badacze i czołowe badaczki nad pokrewieństwem (zakres czasowy od końca XIX w. do lat 70/80. XX w.)

Zajęcia nr 3: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 2 – nomenklatura, podstawowe kategorie analityczne (kontynuacja)

Zajęcia nr 4: Metoda genealogiczna

Zajęcia nr 5: Antropologia feministyczna: historia subdyscypliny, założenia, reprezentantki, oddziaływanie

Zajęcia nr 6: Nowe studia nad pokrewieństwem: wprowadzenie, podstawowe założenia, cele, manifest

Zajęcia nr 7: Studia nad rodziną (family studies) – metodologie, pole badawcze – kontekst polski, przykłady badań realizowanych w Polsce (socjologia rodziny, antropologia rodziny)

Zajęcia nr 8: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 1

Zajęcia nr 9: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 2

Zajęcia nr 10: Między nauką a aktywizmem cz. 1: Kto się boi potwora gender?

Zajęcia nr 11: Między nauką a aktywizmem cz. 2: LGBT i queer studies, „nomenklatura gender”

Zajęcia nr 12: Trzecia płeć? Kulturowe zróżnicowanie płci kulturowej

Zajęcia nr 13: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 1

Zajęcia nr 14: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 2

Zajęcia nr 15: Zajęcia podsumowujące. Q&A.

Bibliography: (in Polish)

Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła).

Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11.

Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły)

Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39.

Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19.

Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:

1. Zna podstawowe koncepcje, pojęcia, teorie, literaturę przedmiotu oraz czołowych badaczy z nurtu klasycznych studiów nad pokrewieństwem

2. Zna podstawowe założenia, literaturę przedmiotu z zakresu antropologii feministycznej

3. Zna założenia, cele i agendę nowych studiów nad pokrewieństwem

4. Potrafi posłużyć się podstawową metodą badań w nurcie studiów nad pokrewieństwem – metodą genealogiczną

5. Orientuje się w aktualnym stanie badań nad rodziną w kontekście polskich nauk społecznych

6. Rozumie teoretyczne i metodologiczne zazębianie się antropologii pokrewieństwa oraz gender studies

7. Zna podstawy gender studies wraz z bazowymi pojęciami z ich zakresu (w tym umbrella terms); zna czołowych badaczy z tego nurtu

8. Zna odstawy LGBTQ studies, teorii queer oraz rozumie ich aktywistyczny wymiar

9. Rozumie kulturowe i społeczne zróżnicowanie płci, koncepcji pokrewieństwa oraz rodziny

10. Potrafi prowadzić konstruktywną dyskusję dotyczącą płci kulturowej oraz rozumie społeczno-polityczne uwikłanie tej koncepcji

11. Rozumie różnice i zazębianie się między płcią kulturową, biologiczną, tożsamości a seksualnością

12. Potrafi czytać ze zrozumieniem, analizować teksty naukowe i popularnonaukowe z uwzględnieniem kategorii płci kulturowej

13. Potrafi podejmować dyskusję akademicką, posługiwać się językiem neutralnym genderowo

14. Potrafi pracować zespołowo

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin ustny (obrona eseju audiowizualnego)

Prezentacja multimedialna – esej audiowizualny

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): osoby studiujące w bardzo dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny

dobry plus (+db; 4,5): osoby studiujące w stopniu dobrym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny

dobry (db; 4,0): osoby studiujące w dobrym stopniu opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny

dostateczny plus (+dst; 3,5): osoby studiujące w stopniu dostatecznym z plusem opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny

dostateczny (dst; 3,0): osoby studiujące w stopniu dostatecznym opanowały zagadnienia poruszane na wykładzie, to jest: przygotowały i obroniły esej audiowizualny

Practical placement:

n/a

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agata Stanisz
Group instructors: Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Short description:

Classes are to show the importance of research on kinship and gender in the history of anthropology and their contemporary orientations and relationships with various research orientations. They are also to emphasize the specifics of the anthropological approach to kinship and gender as cultural constructs, not biological facts, and to familiarize students with the conceptual apparatus necessary for studying in this field. The aim of the course is also to develop the ability to study related and gender phenomena in a broader socio-cultural context, taking into account contemporary transformations.

Full description:

Description of the content of the course:

1. Introductory classes.

2. The practical dimension of research on kinship, family life and gender.

3. Classical kinship studies. Part 1 - historical and contemporarty perspectives

4. Classical kinship studies. Part 2 - historical and contemporarty perspectives

5. Classical kinship studies. Part 3 - genealogical method and related nomenclature

6. Classical kinship studies. Part 4 - genealogical method and related nomenclature

7. New studies on kinship

8. Family studies: family and household categories, economics and family life policies

9. Women studies and feminist anthropology

10. Anthropology of gender and sexuality

11. Gender and queer studies

12. Gender in practice part 1: social aspect, performativity, politics

13. Gender in practice part 2: social aspect, performativity, politics

14. Review of the latest trends in relationship, family and gender research, part 1

15. Review of the latest trends in relationship, family and gender research, part 2

Bibliography:

Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła).

Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11.

Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły)

Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39.

Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19.

Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).

Notes:

n/a

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agata Stanisz
Group instructors: Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z historią rozwoju antropologii pokrewieństwa, podstawowymi koncepcjami z zakresu klasycznych studiów nad pokrewieństwem oraz czołowymi badaczami/badaczkami reprezentującymi tę subdyscyplinę

2. Zaznajomienie osób studiujących z podstawową nomenklaturą, teoriami, kategoriami analitycznymi oraz metodologiami stosowanymi w klasycznych studiach nad pokrewieństwem

3. Wprowadzenie do women studies oraz antropologii feministycznej

4. Przekazanie wiedzy na temat nowych studiów nad pokrewieństwem

5. Wprowadzenie do współczesnych studiów nad rodziną

6. Prezentacja aktualnych badań nad pokrewieństwem, rodziną, płcią kulturową w polskich naukach społecznych (socjologia oraz antropologia społeczno-kulturowa)

7. Wprowadzenie do gender studies

8. Zaznajomienie osób studiujących z podstawami LGBTQ studies oraz teorią queer

9. Nauczenie osób studiujących umiejętności konstruktywnej dyskusji dotyczącej płci kulturowej, seksualności oraz życia rodzinnego

10. Przekazanie wiedzy na temat aktywistycznego charakteru badań nad płcią kulturową

11. Nauczenie osób studiujących pracy w grupie, konstruowania projektu analitycznego oraz jego realizacji w formie akademickiego eseju audiowizualnego

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają ukazać znaczenie badań nad pokrewieństwem oraz płcią kulturową w historii antropologii oraz ich współczesne ukierunkowania i powiązania z różnymi orientacjami badawczymi. Mają również podkreślić specyfikę antropologicznego ujęcia pokrewieństwa i płci jako konstruktów kulturowych, a nie faktów biologicznych i zapoznać studentów z aparatem pojęciowym niezbędnym w studiach z tego zakresu. Celem zajęć jest także wykształcenie umiejętności badania zjawisk z zakresu pokrewieństwa i płci w szerszym kontekście społeczno-kulturowym, z uwzględnieniem współczesnych przeobrażeń.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.

Zajęcia nr 2: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 1 – historia rozwoju pola badawczego, podstawowe kategorie analityczne (wprowadzenie), czołowi badacze i czołowe badaczki nad pokrewieństwem (zakres czasowy od końca XIX w. do lat 70/80. XX w.)

Zajęcia nr 3: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 2 – nomenklatura, podstawowe kategorie analityczne (kontynuacja)

Zajęcia nr 4: Metoda genealogiczna

Zajęcia nr 5: Antropologia feministyczna: historia subdyscypliny, założenia, reprezentantki, oddziaływanie

Zajęcia nr 6: Nowe studia nad pokrewieństwem: wprowadzenie, podstawowe założenia, cele, manifest

Zajęcia nr 7: Studia nad rodziną (family studies) – metodologie, pole badawcze – kontekst polski, przykłady badań realizowanych w Polsce (socjologia rodziny, antropologia rodziny)

Zajęcia nr 8: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 1

Zajęcia nr 9: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 2

Zajęcia nr 10: Między nauką a aktywizmem cz. 1: Kto się boi potwora gender?

Zajęcia nr 11: Między nauką a aktywizmem cz. 2: LGBT i queer studies, „nomenklatura gender”

Zajęcia nr 12: Trzecia płeć? Kulturowe zróżnicowanie płci kulturowej

Zajęcia nr 13: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 1

Zajęcia nr 14: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 2

Zajęcia nr 15: Zajęcia podsumowujące. Q&A.

Bibliography: (in Polish)

Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła).

Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11.

Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły)

Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39.

Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19.

Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).

Notes:

n/a

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agata Stanisz
Group instructors: Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z historią rozwoju antropologii pokrewieństwa, podstawowymi koncepcjami z zakresu klasycznych studiów nad pokrewieństwem oraz czołowymi badaczami/badaczkami reprezentującymi tę subdyscyplinę

2. Zaznajomienie osób studiujących z podstawową nomenklaturą, teoriami, kategoriami analitycznymi oraz metodologiami stosowanymi w klasycznych studiach nad pokrewieństwem

3. Wprowadzenie do women studies oraz antropologii feministycznej

4. Przekazanie wiedzy na temat nowych studiów nad pokrewieństwem

5. Wprowadzenie do współczesnych studiów nad rodziną

6. Prezentacja aktualnych badań nad pokrewieństwem, rodziną, płcią kulturową w polskich naukach społecznych (socjologia oraz antropologia społeczno-kulturowa)

7. Wprowadzenie do gender studies

8. Zaznajomienie osób studiujących z podstawami LGBTQ studies oraz teorią queer

9. Nauczenie osób studiujących umiejętności konstruktywnej dyskusji dotyczącej płci kulturowej, seksualności oraz życia rodzinnego

10. Przekazanie wiedzy na temat aktywistycznego charakteru badań nad płcią kulturową

11. Nauczenie osób studiujących pracy w grupie, konstruowania projektu analitycznego oraz jego realizacji w formie akademickiego eseju audiowizualnego

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają ukazać znaczenie badań nad pokrewieństwem oraz płcią kulturową w historii antropologii oraz ich współczesne ukierunkowania i powiązania z różnymi orientacjami badawczymi. Mają również podkreślić specyfikę antropologicznego ujęcia pokrewieństwa i płci jako konstruktów kulturowych, a nie faktów biologicznych i zapoznać studentów z aparatem pojęciowym niezbędnym w studiach z tego zakresu. Celem zajęć jest także wykształcenie umiejętności badania zjawisk z zakresu pokrewieństwa i płci w szerszym kontekście społeczno-kulturowym, z uwzględnieniem współczesnych przeobrażeń.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.

Zajęcia nr 2: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 1 – historia rozwoju pola badawczego, podstawowe kategorie analityczne (wprowadzenie), czołowi badacze i czołowe badaczki nad pokrewieństwem (zakres czasowy od końca XIX w. do lat 70/80. XX w.)

Zajęcia nr 3: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 2 – nomenklatura, podstawowe kategorie analityczne (kontynuacja)

Zajęcia nr 4: Metoda genealogiczna

Zajęcia nr 5: Antropologia feministyczna: historia subdyscypliny, założenia, reprezentantki, oddziaływanie

Zajęcia nr 6: Nowe studia nad pokrewieństwem: wprowadzenie, podstawowe założenia, cele, manifest

Zajęcia nr 7: Studia nad rodziną (family studies) – metodologie, pole badawcze – kontekst polski, przykłady badań realizowanych w Polsce (socjologia rodziny, antropologia rodziny)

Zajęcia nr 8: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 1

Zajęcia nr 9: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 2

Zajęcia nr 10: Między nauką a aktywizmem cz. 1: Kto się boi potwora gender?

Zajęcia nr 11: Między nauką a aktywizmem cz. 2: LGBT i queer studies, „nomenklatura gender”

Zajęcia nr 12: Trzecia płeć? Kulturowe zróżnicowanie płci kulturowej

Zajęcia nr 13: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 1

Zajęcia nr 14: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 2

Zajęcia nr 15: Zajęcia podsumowujące. Q&A.

Bibliography: (in Polish)

Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła).

Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11.

Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły)

Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39.

Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19.

Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).

Notes:

n/a

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: Yuliia Andriichuk, Agata Stanisz
Group instructors: Yuliia Andriichuk, Agata Stanisz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z historią rozwoju antropologii pokrewieństwa, podstawowymi koncepcjami z zakresu klasycznych studiów nad pokrewieństwem oraz czołowymi badaczami/badaczkami reprezentującymi tę subdyscyplinę

2. Zaznajomienie osób studiujących z podstawową nomenklaturą, teoriami, kategoriami analitycznymi oraz metodologiami stosowanymi w klasycznych studiach nad pokrewieństwem

3. Wprowadzenie do women studies oraz antropologii feministycznej

4. Przekazanie wiedzy na temat nowych studiów nad pokrewieństwem

5. Wprowadzenie do współczesnych studiów nad rodziną

6. Prezentacja aktualnych badań nad pokrewieństwem, rodziną, płcią kulturową w polskich naukach społecznych (socjologia oraz antropologia społeczno-kulturowa)

7. Wprowadzenie do gender studies

8. Zaznajomienie osób studiujących z podstawami LGBTQ studies oraz teorią queer

9. Nauczenie osób studiujących umiejętności konstruktywnej dyskusji dotyczącej płci kulturowej, seksualności oraz życia rodzinnego

10. Przekazanie wiedzy na temat aktywistycznego charakteru badań nad płcią kulturową

11. Nauczenie osób studiujących pracy w grupie, konstruowania projektu analitycznego oraz jego realizacji w formie akademickiego eseju audiowizualnego

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają ukazać znaczenie badań nad pokrewieństwem oraz płcią kulturową w historii antropologii oraz ich współczesne ukierunkowania i powiązania z różnymi orientacjami badawczymi. Mają również podkreślić specyfikę antropologicznego ujęcia pokrewieństwa i płci jako konstruktów kulturowych, a nie faktów biologicznych i zapoznać studentów z aparatem pojęciowym niezbędnym w studiach z tego zakresu. Celem zajęć jest także wykształcenie umiejętności badania zjawisk z zakresu pokrewieństwa i płci w szerszym kontekście społeczno-kulturowym, z uwzględnieniem współczesnych przeobrażeń.

Full description: (in Polish)

Treści poszczególnych zajęć:

Zajęcia nr 1: Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.

Zajęcia nr 2: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 1 – historia rozwoju pola badawczego, podstawowe kategorie analityczne (wprowadzenie), czołowi badacze i czołowe badaczki nad pokrewieństwem (zakres czasowy od końca XIX w. do lat 70/80. XX w.)

Zajęcia nr 3: Klasyczne studia nad pokrewieństwem cz. 2 – nomenklatura, podstawowe kategorie analityczne (kontynuacja)

Zajęcia nr 4: Metoda genealogiczna

Zajęcia nr 5: Antropologia feministyczna: historia subdyscypliny, założenia, reprezentantki, oddziaływanie

Zajęcia nr 6: Nowe studia nad pokrewieństwem: wprowadzenie, podstawowe założenia, cele, manifest

Zajęcia nr 7: Studia nad rodziną (family studies) – metodologie, pole badawcze – kontekst polski, przykłady badań realizowanych w Polsce (socjologia rodziny, antropologia rodziny)

Zajęcia nr 8: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 1

Zajęcia nr 9: Wprowadzenie do zagadnienia płci kulturowej cz. 2

Zajęcia nr 10: Między nauką a aktywizmem cz. 1: Kto się boi potwora gender?

Zajęcia nr 11: Między nauką a aktywizmem cz. 2: LGBT i queer studies, „nomenklatura gender”

Zajęcia nr 12: Trzecia płeć? Kulturowe zróżnicowanie płci kulturowej

Zajęcia nr 13: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 1

Zajęcia nr 14: Jak dyskutować o płci kulturowej czyli antropologia gender, cz. 2

Zajęcia nr 15: Zajęcia podsumowujące. Q&A.

Bibliography: (in Polish)

Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła).

Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11.

Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły)

Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW.

Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39.

Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19.

Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).

Notes:

n/a

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)