Archeologia wspólnotowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 19-AW-f-SZ-Arch |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Archeologia wspólnotowa |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Cele kształcenia: | Kurs ma na celu zapoznanie z ideą archeologii wspólnotowej. W praktyce polega ona na angażowaniu społeczności w działania archeologów t.j. na umożliwieniu ludności udziału w pracach archeologicznych, co uważa się za skuteczną metodę wzmacniania pozytywnych skojarzeń z przeszłością, dziedzictwem, jak i z samą dyscypliną (Pawleta 2020). Jest to istotne, aby pokazać, że archeologia może stać się integralną częścią życia publicznego, że jest nie tylko dziedziną nauki, ale przede wszystkim praktycznym działaniem, wynikającym z poczucia zobowiązania wobec całego społeczeństwa (Pawleta 2020). Poprzez analizę studiów przypadków- konkretnych projektów realizowanych na terenie Bliskiego Wschodu, Europy i Polski uczestnicy poznają społeczną rolę archeologii. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstaw teoretycznych archeologii Dobra znajomość języka angielskiego Komunikatywność, umiejętność pracy zespołowej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Repozytorium MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień dyskusja praca z tekstem metoda warsztatowa praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Literatura: |
Agbe-Davies A.S. 2020. Community Engagement in Archaeology [w:] Encyclopedia of Global Archaeology. Second Edition, red. C. Smith. Cham: Springer, 2579–2587. Atalay S. 2012. Community-Based Archaeology: Research With, By, and for Indigenous and Local Communities. Berkeley: University of California Press. Benetti F., Möller K., Ripanti F. 2021. Working with Communities: Public Participation from the Archaeologists’ Perspective. Journal of Community Archaeology & Heritage. DOI: 10.1080/20518196.2021.1953320. Grima R. 2016. But Isn’t All Archaeology ‘Public’ Archaeology? Public Archaeology 15 (1), 50–58. Kajda, K., Kobiałka, D. 2017. Archeologie współczesności jako odpowiedź na kryzys dyscypliny. Ochrona Zabytków, 70(2), 277. Kajda K., Kobiałka D., 2021. Archeologia wspólnotowa jako sposób zrównoważonego podejścia do dziedzictwa- przykład projektu CARE. W: Pawleta M., Marciniak A., (red.) Dziedzictwo kulturowe w kontekście wyzwań zrównoważonego rozwoju. Universitas, Poznań. S.219-236. Lewis, C., van Londen, H., Marciniak, A., Vařeka, P., & Verspay, J. 2022. Exploring the impact of participative place-based community archaeology in rural Europe: Community archaeology in rural environments meeting societal challenges. Journal of Community Archaeology & Heritage, 1-20. McDavid C. 2020. Community Archaeology [w:] Encyclopaedia of Global Archaeology. Second Edition, red. C. Smith. New York: Springer, 2563–2571. Miroff L.E., Versagii N.M. 2020. Community Archaeology at the Trowel’s Edge. Advances in Archaeological Practice 8 (4), 398–408. Moshenska G., Dhanjal S. (red) 2011. Community Archaeology: Themes, Methods and Practices. Oxford, Oakville: Oxbow Books. Pawleta, M. 2020. Archeologia odpowiedzialna społecznie. Działania z zakresu public i community archaeology w Polsce. Folia Praehistorica Posnaniensia, 25, 149-167. Pawleta M. 2021. Public Archaeology in Poland: Current State of Affairs and Future Directions. European Journal of Archaeology, Zalewska, A. 2014. Prospołeczna, partycypacyjna i „wspólnotowa” archeologia bliskiej przeszłości jako sposób na nadawanie sensu trwaniu (ludzi i rzeczy) oraz jako antidotum na niedostatki wiedzy i trywializację przeszłości. Studia Humanistyczne AGH (od 2012), 13(2), 19-39 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: -uzyskuje wiedzę na temat rozwoju nurtu i podstaw teoretycznych tzw. archeologii wspólnotowej rozumie problematykę oscylującą wokół społecznej roli archeologii oraz działalności popularyzatorskiej -opanowuje umiejętności porozumiewania się z niespecjalistami i popularyzacji wiedzy o archeologii i przeszłości -zyskuję wiedzę na temat osiągnięć archeologii z zakresu archeologii wspólnotowej w różnych ośrodkach badawczych na świecie i w Polsce |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.