(in Polish) Podstawy pedagogiki dla nauczycieli I
General data
Course ID: | 12-TKn31 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy pedagogiki dla nauczycieli I |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | (unknown) |
Full description: |
(in Polish) student Zna i rozumie specyfikę, istotę oraz funkcje wychowania i jego aksjologiczne, filozoficzne i antropologiczne założenia Zna i rozumie relacje zachodzące między rozwojem a wychowaniem, potrafi powiązać modele wychowania z określonymi koncepcjami rozwoju człowieka Potrafi zanalizować interakcje nauczyciel-uczeń realizowane w różnych modelach wychowania, potrafi wskazać ich przejawy oraz ocenić skutki Zna strukturę, właściwości i dynamikę procesu wychowania oraz metody oddziaływania wychowawczego, Rozumie mechanizmy wpływu oraz potencjał i ograniczenia każdej z metod Zna i rozumie funkcje i cele edukacji szkolnej (na różnych jej szczeblach) we współczesnym społeczeństwie Potrafi scharakteryzować przejawy ukrytego programu szkoły. Rozumie ich skutki i znaczenie Potrafi omówić wybrane koncepcje szkół alternatywnych, zna alternatywne formy edukacji Potrafi scharakteryzować tradycyjne i alternatywne podejście do edukacji szkolnej, potrafi tę wiedzę wykorzystać w analizie praktyki szkolnej (z uwzględnieniem różnych wymiarów tej analizy m. in.: filozofii kształcenia, organizacji procesu uczenia się – nauczania, relacji nauczyciel – uczeń) Zna tematykę oceny jakości pracy szkoły (oraz systemu edukacyjnego) w świetle wyników pomiarów diagnostycznych Zna i rozumie pojęcie specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja włączająca, integracja i inkluzja. Rozumie konieczność dostosowywania procesu kształcenia do SPE uczniów (projektowania wsparcia, konstruowania indywidualnych programów). Potrafi scharakteryzować sytuację ucznia z SPE (niepełnosprawność fizyczna, intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD, specyficzne trudności w uczeniu się) Zna zasady pracy z uczniem z SPE, rozumie potrzebę doboru odpowiednich metod pracy do specjalnych potrzeb uczniów. Potrafi pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami w edukacyjnymi Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę pedagogiczną w analizie i interpretacji zjawisk życia szkolnego Zna i rozumie specyfikę pracy z klasą z uwagi na proces rozwoju grupy. Rozumie potrzebę dostosowania funkcjonowania w roli lidera do potrzeb grupy. Potrafi animować życie społ-kult. klasy. Zna i stosuje zasady zawierania kontraktu wychowawczego z klasą, potrafi zaplanować takie zajęcia Zna style kierowania grupą i rozumie ich skutki dla efektywności pracy klasy oraz klimatu w nim panującego Rozumie czym jest dyscyplina w klasie szkolnej i zna praktyczne sposoby dążenia do jej utrzymania (zna potencjał i ograniczenia różnych koncepcji dyscypliny w relacjach edukacyjnych) Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia integrujące grupę, animujące działania zespołowe uczniów, wspierające samorządności autonomię uczniów Ma wiedzę na temat indywidualnych i społecznych konsekwencji stereotypów, uprzedzeń oraz mechanizmów dyskryminacji rówieśniczej. Rozpoznaje przesłanki dyskryminacji rówieśniczej Posługuje się zasadami i normami etycznymi, kierując się empatią i poczuciem odpowiedzialności za podjęcie działań profilaktycznych i interwencyjnych wobec przejawów dyskryminacji rówieśniczej Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela i je realizuje w pracy z klasą/uczniami (obowiązki wychowawcy klasy oraz metodykę pracy) Zna i rozumie specyfikę profesji nauczycielskiej, pragmatykę zawodową oraz etykę zaw. nauczyciela. Zna i rozumie dynamikę rozwoju zawodowego nauczyciela wraz z potencjałem i zagrożeniami każdego z etapów rozwoju oraz wariantów tożsamości zawodowej/typów karier zawodowych. Potrafi powiązać sukces w pracy nauczyciela z jego wielorakimi uwarunkowaniami. Zna choroby zawodowe związane z praca nauczyciela (oraz higienę pracy N) Zna tematykę oceny jakości pracy nauczyciela. Jest gotów do wrażliwego rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela i uwzględniania ich w swej aktywności zawodowej Rozumie specyfikę pracy wychowawczej z młodzieżą. Ma wiedzę o uzależnieniach dzieci i młodzieży i innych zagrożeniach Jest gotów podejmować działania na rzecz kształtowania dojrzałej tożsamości zawodowej i radzenia sobie w toku profesjonalnej biografii z wyzwaniami zawodowymi |
Bibliography: |
(in Polish) Appelt K., Osoba znacząca - cóż to znaczy?, „Remedium”, 2006, nr 7/8. Brzezińska A.I., Psychologia wychowania, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, Gdańsk 2000. Brzezińska, A., Dzieci z układu ryzyka. w: Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Poznań 2003. Dolata R., Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania, CKE 2007. Guza A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Tom I, Kielce 2012. Guza A., Niesporek-Szamburska B. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Tom II, Kielce 2012. Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2009. Kaufman R. K., Autyzm. Przełom w podejściu, Białystok 2016. Klim-Klimaszewska A., Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii, Warszawa 2015. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko, Gdańsk 2007. Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2012. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Warszawa 2004. Mazurkiewicz G., (red.) Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, Kraków 2012. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Kraków 2019. Nowotniak J., Ukryty program szkolnej rzeczywistości, Szczecin 2002. Okoń W. , Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Schaffer H.R., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Kraków 2006. Wiliński P., Dorośli jako autorytety dla dzieci i młodzieży, „Remedium”, 2005, nr 11/12. Żłobicki W., Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Marcin Głowiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Łukasz Boruch | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.