Zagadnienie tożsamości jako fundament relacji społeczno-kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-MON-OG53 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienie tożsamości jako fundament relacji społeczno-kulturowych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Tematem wykładu jest przedstawienie zagadnienia tożsamości, jako sfery przyczynowej dla różnych zachowań społeczno-kulturowych, co w pewnym uproszczeniu ujawnia się w postaci kilku typów tożsamości mających wpływ na tworzenie się relacji społecznych i międzykulturowych. Dotyczy to przede wszystkim ukazania kształtowania się tożsamości jednostkowej jako nadrzędnej dla innych typów tożsamości, w charakterystyce której kluczową rolę pełni zagadnienie świadomości i samoświadomości. Istotne w tym względzie są również tzw. strategie budowania tożsamości, które w dalszej kolejności warunkują sposób odniesienia do innych w obrębie własnej kultury, jak również w stosunku do przedstawicieli innych kultur |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Wprowadzenie w problematykę tożsamości – główne wymiary i ogólna charakterystyka zagadnienia Typologia tożsamości Modele teoretyczne tożsamości Wybrane współczesne koncepcje tożsamości – koncepcja tożsamości M. Castellsa Zasady organizacji życia społecznego Procesy kształtujące społeczeństwa wielokulturowe oraz główne mechanizmy uniwersalizacji kulturowej Kryteria wyodrębnienia i rodzaje grup kulturowych Jednostki i grupy w określonej orientacji kulturowej Kategorie relacji społeczno-kulturowych Procesy poznawcze w kształtowaniu tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych – zagadnienie świadomości Procesy poznawcze w kształtowaniu tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych – charakterystyka aktu poznawczego Procesy poznawcze w kształtowaniu tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych – problem „Ja - świat” Strategie budowania tożsamości – uwarunkowania podmiotowe i przedmiotowe Strategie budowania tożsamości – analiza wybranych przykładów Znaczenie światopoglądu i zaangażowania religijnego w problematyce kulturowej Zagadnienie dialogu międzykulturowego i dialogu międzyreligijnego wobec wyzwań współczesnego świata: wybrane problemy i analiza zjawiska |
Literatura: |
Zalecana literatura E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, Warszawa 2005 M. Golka, Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010 J. Nikitorowicz, Pogranicze. Tożsamość. Edukacja międzykulturowa, Białystok 1995 A. Suchocka, I. Królikowska, Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI, (w:) „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych” kwartalnik 4/2014, https://bibliotekanauki.pl/articles/418869 W. J. Burszta, Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004 M. Wójcicka, Tożsamość w procesie komunikacji, (w:) Problemy i perspektywy badawcze humanistyki, „Artes Humanae” vol. 1 (2016), https//journals.umcs.pl/arte/article/view/1618/2642 M. Piłat-Borcuch, Pomiędzy tożsamością osobową a postawą społeczną, (w:) „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska” 2013/65, https://bibliotekanauki.pl/articles/326877 J. A. Majcherek, Kultura, osoba, tożsamość. Z zagadnień filozofii i socjologii kultury, Kraków 2009 T. Paleczny, Socjologia tożsamości, Kraków 2008 T. Paleczny, Wymiary analizy relacji międzykulturowych, (w:) M. Banaś, F. Czech (red.), Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań „Relacje międzykulturowe” 1/2017, Instytut Studiów Międzykulturowych – Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, Kraków 2017 K. Joniec-Bubula, Obraz świata w procesie tworzenia się tożsamości: światopogląd i ideologia, (w:) A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka, „Psychologia Osobowości” t. 4, Kraków 2000 E. Firlit, Kłopoty z tożsamością w ponowoczesnym świecie, (w:) E. Firlit, J. Gładys-Jakóbik (red.), Wybrane problemy współczesnego świata w refleksji socjologicznej, Warszawa 2016 M. Banaś, F. Czech (red.), Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań, „Relacje międzykulturowe” 1/2017, Instytut Studiów Międzykulturowych – Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, Kraków 2017 K. Waszczyńska, Wokół problematyki tożsamości, (w:) „Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego” 2014/6, https://bibliotekanauki.pl/articles/466704 L. Wciórka, Teoria poznania, Poznań 1996 L. Wciórka, Filozofia człowieka, Warszawa 1982 J. Dębowski, O naturze świadomości. Samoświadomość – jej główne odmiany i funkcje, (w:) „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” nr 20, Olsztyn 2014 S. Judycki, Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, Lublin 2004 S. Judycki, Natura relacji epistemicznej, „Analiza i Egzystencja” 17 (2012), Szczecin 2012 S. Kowalczyk, Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1995 M. Rusecki (red.), Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, Lublin 1989 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna wybrane pojęcia z filozofii kultury, teorii poznania, antropologii i socjologii ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu modułu Rozumie współczesny pluralizm kulturowy, a także zna problematykę z tym związaną Zna pojęcie tożsamości oraz proces kształtowania się różnych rodzajów tożsamości w zależności od określonego środowiska kulturowego Rozumie znaczenie religii i doświadczenia religijnego w kształtowaniu się tożsamości i tworzeniu relacji społeczno-kulturowych Zna różne rodzaje relacji i oddziaływań międzykulturowych Dostrzega znaczenie światopoglądu w wymiarze jednostkowym i społecznym w kontekście problematyki przedmiotu modułu Zna wybrane zagadnienia z teorii poznania i filozofii umysłu związane z tematyką przedmiotu modułu Rozumie znaczenie i wpływ nowych środków przekazu na współczesną kulturę oraz możliwości ich oddziaływania na człowieka Zna podstawy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej Zna warunki dialogu międzykulturowego oraz potrafi wskazać na przeszkody, które go uniemożliwiają |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Wysocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.