Education, work and career advice
General data
Course ID: | 12-MON-OG52 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Education, work and career advice |
Name in Polish: | Edukacja, praca i doradztwo zawodowe. Konteksty teorii i praktyki |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cele modułu zajęć/przedmiotu Problematyka przedmiotu skupiać się będzie wokół teoretycznych podstaw doradztwa zawodowego w kontekście praktycznych aplikacji wiedzy do rozwiązywania problemów natury społecznej poprzez: - pogłębienie wiedzy z zakresu pedagogiki pracy,, - omówienie teoretycznych i prawnych podstaw doradztwa zawodowego w systemie edukacji, - analizę złożoności karier i etapów biegu życia, - zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie doradztwa zawodowego, - wykorzystanie elementów autodiagnozy i diagnozy we współczesnym doradztwie, - budowanie refleksyjnego podejścia do pracy, procesu całożyciowego uczenia się i własnego warsztatu kompetencji. |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu Wprowadzenie w problematykę przedmiotu – kluczowe pojęcia i koncepcje oraz podejścia badawcze w doradztwie zawodowym i pedagogice pracy Instytucjonalne i problemowe obszary zastosowania doradztwa zawodowego w trakcie biegu życia człowieka Diagnostyka w doradztwie zawodowym jako narzędzie do budowania świadomej kariery. Przegląd metod i narzędzi. Wiedza i jej źródła w pracy doradcy zawodowego. Analiza trendów i mikotrendów – scenariusze przyszłości świata pracy Globalny świat jako tło wzorców kariery – wyzwania i ograniczenia Cechy współczesnego doradcy zawodowego – elementy warsztatu metodycznego Ku czemu doradzać? Etyczne dylematy zawodu – badania własne |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: 1. Sennett, R. (2008), Korozja charakteru, Warszawa: Wyd. Muza 2. Cybal-Michalska, A. (2014), Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Impuls 3. Rifkin, J (2001), Koniec pracy, Wrocław: Wydawnictwo Śląskie 4. Hatalska, N. (2021), Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali? Warszawa: Znak 5. Ostrowska, K. (2004), W poszukiwaniu wartości. Kraków: Rubikon 6. Buhler, CH. (1996), Bieg życia. Warszawa: PWN 7. Beck, U. (2004), Społeczeństwo ryzyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 8. Krumboltz, J. (2009), Szczęście to nie przypadek, Gdańsk: GWP 9. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego, http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/spis-publikacji 10. Guichard, J. Huteau, M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 11. Piorunek, M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Poznań: UAM 12. Piorunek, M. (2004). Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań: UAM 13. Skałbania, B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne, Kraków: Impuls 14. Kargulowa, A. (2004), O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa: PWN 15. Duckworth, A. (2015), Upór, Warszawa: Studio Emka 16. Nawój-Połoczańska, J. (2018), Metoda projektu w doradztwie zawodowym, Warszawa: Difin |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Zna pojęcia i koncepcje dotyczące rozwoju zawodowego człowieka, stadia i modele kariery Potrafi wskazać podstawy prawne i zakres problematyki obejmującej zadania doradztwa zawodowego w Polsce Posiada wiedzę i umiejętność w zakresie diagnozowania wartości, zainteresowań i predyspozycji w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych Umiejętnie wyszukuje źródła informacji o trendach rynków pracy i zawodoznastwie i opierając się na nich, potrafi samodzielnie konstruować materiały metodyczne na potrzeby doradztwa zawodowego Potrafi dokonać analizy czynników warunkujących zawodowy rozwój człowieka oraz rozumie potrzebę całożyciowego uczenia się i refleksji nad etyką zawodową Wykorzystuje wiedzę do tworzenia modeli wsparcia w zakresie świadomego budowania karier i podejmowania roli pracownika w zestawieniu z pozostałymi rolami społecznymi w trakcie biegu życia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 20 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Joanna Nawój-Połoczańska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.