Arteterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-MON-OG11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu zajęć/przedmiotu Zajęcia o charakterze konwersatoryjno-warsztatowym mają na celu prezentację różnych dziedzin twórczej aktywności plastycznej, literackiej, teatralnej oraz zaangażowanie studentów w tego rodzaju aktywność. Celem jest rozwój kreatywności I swobodnej ekspresji ze szczególnym zaakcentowaniem tych form I tematów, które dają możliwość terapeutycznej zmiany, wejścia w relacje w grupie, integrację, swobodną komunikację, możliwość wyrażania siebie, szansę na przezwyciężanie konfliktów. Zajęcia umożliwiają kontakt ze sztuką, działania na polu artystycznym przy pomocy rozmaitych technik, ujawniają ekspresyjny I komunikacyjny potencjał sztuki. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują) Wiedza z zakresu dziejów kultury, objęta programem szkoły średniej. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu Wprowadzenie w problematykę i pojęcia związane z arteterapią. Świat sztuki, własne doświadczenia na tym polu jako droga terapeutycznej zmiany, wyzwolenia kreatywności, rozwoju dialogu Obraz jako zagadka, obraz jako doświadczenie. Przykładowe analizy dzieł sztuki ujawniające komunikacyjny potencjał sztuki, prowokujące dialog, wymianę, integrację w grupie Warsztaty plastyczne przy pomocy różnych mediów i technik (wybrane tematy: autoportret, marzenia)- możliwość własnej ekspresji twórczej, eksplorowania „ja”, kreatywności Teatr- forma wspólnotowego działania Muzyka; wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych; profilaktyka stresu Sztuka słowa. Zabawy słowne, poezja jako trening wyobraźni, kreatywności. Opowieść- kreowanie rzeczywistości, własnego „ja |
Literatura: |
Zalecana literatura: -M.Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, 2007 -W.Karolak, B.Kaczorowska, Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Łódź, 2011 -I.Zochniak, Wychowawcze znaczenie sztuki w procesie resocjalizacji, w:”Opieka.Wychowanie.Terapia, 2005, 1-2 -E.Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 -J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, różne wydania - D.Arrase, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, Kraków, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Zna ogólną koncepcję i pojęcia terapii przez sztukę. Rozumie związek arteterapii z oddziaływaniem resocjalizacyjnym i profilaktyką zagrożeń społecznych Potrafi wykorzystać kontakt ze sztuką, rozmaite działania na polu artystycznym jako trening kreatywności, sposoby integracji grupy, rozbudzania wyobraźni Rozwija umiejętność komunikacji interpersonalnej, wzbogaca wiedzę i wrażliwość na komunikacyjny potencjał sztuki, rozwija percepcję wizualną i wyobraźnię |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.