Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-MON-OG11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu zajęć/przedmiotu

Zajęcia o charakterze konwersatoryjno-warsztatowym mają na celu prezentację różnych dziedzin twórczej aktywności plastycznej, literackiej, teatralnej oraz zaangażowanie studentów w tego rodzaju aktywność. Celem jest rozwój kreatywności I swobodnej ekspresji ze szczególnym zaakcentowaniem tych form I tematów, które dają możliwość terapeutycznej zmiany, wejścia w relacje w grupie, integrację, swobodną komunikację, możliwość wyrażania siebie, szansę na przezwyciężanie konfliktów. Zajęcia umożliwiają kontakt ze sztuką, działania na polu artystycznym przy pomocy rozmaitych technik, ujawniają ekspresyjny I komunikacyjny potencjał sztuki.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują)

Wiedza z zakresu dziejów kultury, objęta programem szkoły średniej.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu

Wprowadzenie w problematykę i pojęcia związane z arteterapią. Świat sztuki, własne doświadczenia na tym polu jako droga terapeutycznej zmiany, wyzwolenia kreatywności, rozwoju dialogu

Obraz jako zagadka, obraz jako doświadczenie. Przykładowe analizy dzieł sztuki ujawniające komunikacyjny potencjał sztuki, prowokujące dialog, wymianę, integrację w grupie

Warsztaty plastyczne przy pomocy różnych mediów i technik (wybrane tematy: autoportret, marzenia)- możliwość własnej ekspresji twórczej, eksplorowania „ja”, kreatywności

Teatr- forma wspólnotowego działania

Muzyka; wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych; profilaktyka stresu

Sztuka słowa. Zabawy słowne, poezja jako trening wyobraźni, kreatywności. Opowieść- kreowanie rzeczywistości, własnego „ja

Literatura:

Zalecana literatura:

-M.Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, 2007

-W.Karolak, B.Kaczorowska, Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Łódź, 2011

-I.Zochniak, Wychowawcze znaczenie sztuki w procesie resocjalizacji, w:”Opieka.Wychowanie.Terapia, 2005, 1-2

-E.Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

-J.Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, różne wydania

- D.Arrase, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, Kraków, 2012

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

Zna ogólną koncepcję i pojęcia terapii przez sztukę. Rozumie związek arteterapii z oddziaływaniem resocjalizacyjnym i profilaktyką zagrożeń społecznych

Potrafi wykorzystać kontakt ze sztuką, rozmaite działania na polu artystycznym jako trening kreatywności, sposoby integracji grupy, rozbudzania wyobraźni

Rozwija umiejętność komunikacji interpersonalnej, wzbogaca wiedzę i wrażliwość na komunikacyjny potencjał sztuki, rozwija percepcję wizualną i wyobraźnię

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)