European anthropological thought
General data
Course ID: | 12-DDS79-12 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | European anthropological thought |
Name in Polish: | Europejska myśl antropologiczna (cz.1) |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cele zajęć/przedmiotu: Cz. 1 a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w integralnie rozumianą antropologię filozoficzną oraz w jej podstawowe problemy b) rozwinięcie umiejętności lokalizacji poszczególnych przedstawicieli, szkół i nurtów filozoficznych związanych z antropologią filozoficzną c) prezentacja głównych twierdzeń humanizmu personalistyczno-teistycznego w przeciwieństwie do różnych humanizmów naturalistyczno- ateistycznych d) uwrażliwienie na te kierunki antropologii filozoficznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się języka i pojęć doktryny chrześcijańskiej odnośnie do człowieka i jego powołania e) ukazanie specyfiki humanizmu personalistyczno-teistycznego jako podstawy działań wychowawczych, kulturalnych i artystycznych f) wyrobienie umiejętności doboru literatury przedmiotu |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykład – 1 Wprowadzenie w antropologię filozoficzną Główne nurty i kierunki antropologii filozoficznej Zagadnienie immanencji i transcendencji człowieka Cielesność i duchowość człowieka Poznanie i wola Problematyka wolności Problematyka osoby ludzkiej Zagadnienie jedności psychofizycznej człowieka Życie społeczne Człowiek jako istota religijna Człowiek i kultura |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Wykład 1 ‒ Jędraszewski M., Antropologia filozoficzna. Prolegomena i wybór tekstów, Poznań 1991. ‒ Jędraszewski M., Wybrać większą wolność. Karol Wojtyła o człowieku, Poznań 2004. ‒ Jędraszewski M., Poznać Boga i człowieka. Augustyn – Marcel – Stein – Levinas, Poznań 2007. ‒ Kowalczyk S., Człowiek w myśli współczesnej. Filozofia współczesna o człowieku, Warszawa 1990. ‒ Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990, 2000. ‒ Krąpiec A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1974. ‒ Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998, 2001. - Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę |
Learning outcomes: |
(in Polish) Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów. Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: objaśnia, na czym polega integralnie rozumiana antropologia filozoficzna i opisuje jej podstawową problematykę wyszukuje główne nurty i kierunki filozoficzne oraz ich przedstawicieli w odniesieniu do antropologii filozoficznej objaśnia główne tezy humanizmu personalistyczno-teistycznego i właściwie ocenia twierdzenia różnych humanizmów naturalistyczno-teistycznych wdraża w działaniach wychowawczych podstawy humanizmu personalistyczno-teistycznego wyszukuje główne kierunki antropologii filozoficznej, które znalazły swe odbicie w różnych ujęciach teologicznych posługuje się dziełami filozofów, teologów i literaturą przedmiotu uzyskuje podstawową wiedzę na temat biblijnych i historycznych źródeł antropologii teologicznej uzyskuje podstawową wiedzę na temat pojmowania człowieka jako istoty stworzonej, grzesznej, zbawionej uzyskuje podstawową wiedzę na temat historycznych i współczesnych paradygmatów w pojmowaniu człowieka jako istoty cielesno-duchowej uzyskuje podstawową wiedzę na temat znaczenia płciowości dla zrozumienia, kim jest człowiek poznaje teologiczną ideę Jezusa jako „nowego Adama” poznaje teologiczną ideę Maryi jako „nowej Ewy” poznaje teologiczne rozumienia relacji człowieka do innych stworzeń rozumie historyczne i obecne paradygmaty antropologii teologicznej zdobywa umiejętność analizy źródeł antropologii teologicznej oraz prawidłowego posługiwania się jej pojęciami zdobywa umiejętność stawiania problemów z zakresu antropologii teologicznej i poszukiwania ich rozwiązań. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Przemysław Zgórecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Przemysław Zgórecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Przemysław Zgórecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.