Dynamika procesów grupowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS74m |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dynamika procesów grupowych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) wprowadzenie w pojęcia służące do opisu i analizy zjawisk związanych z funkcjonowaniem w grupie b) zapoznanie z różnymi zjawiskami związanymi z strukturą i funkcjonowaniem grup i jednostek w grupach c) przedstawienie grup różnego typu d) analiza struktury i funkcjonowania grup |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Wykłady: Wprowadzenie do nauki o grupach. Dynamika procesów grupowych w relacjach interpersonalnych Pojęcia związane z grupą i je funkcjonowaniem Fazy rozwoju grupy Typy małych grup. Różne rodzaje grup rówieśniczych Myślenie grupowe, facylitacja społeczna, konformizm Ćwiczenia: Normy grupowe, ustalanie norm grupowych Etapy rozwoju grupy Struktury grupowe – władza, komunikacja, awans Struktury grupowe – socjometria Style przywództwa grupowego Role w grupie Konflikty w grupie i ich rozwiązywanie; mediacja Tłum i zgromadzenia agoralne Praktyczne wykorzystanie wiedzy o funkcjonowaniu grup |
Literatura: |
od 2021/2022 Zalecana literatura: Literatura podstawowa: Oyster C. K., Grupy, Poznań 2002. Mika S., Psychologia społeczna - rozdział V, Warszawa 1982 (lub nowsze). Literatura poszerzająca: Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa (różne wydania). Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna - serce i umysł, Poznań 1998. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1998 (lub nowsze) Corey M.S., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa 1995. Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 1999, rozdz.9. Funkcjonowanie w małych grupach społecznych, s. 133-144 Hartley P., Komunikacja w grupie, Poznań 1997. Le Bon G., Psychologia tłumu, Warszawa 1986. Makselon J., Jednostka w grupie, w: Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1990 s. 233-254. Nęcki Z., Grupy. Małe grupy, w: Szewczyk W. (red.), Encyklopedia psychologii, Warszawa 1998 s. 116-120. rężyna W., Zgromadzenia agoralne jako zjawisko społeczne. Analiza doświadczeń lat osiemdziesiątych w Polsce, Roczniki Filozoficzne, Tom XLI, zeszyt 4 –1993, s.41-51. Soiński B. J., Pastoralne aspekty dynamiki grupowej, w: Teologia praktyczna tom 4, Poznań 2003, s. 93-114. Soiński B. J., Psychologiczno-pastoralne aspekty dużych zbiorowości. Zgromadzenia agoralne, w: Teologia praktyczna, tom 4, Poznań 2004, s. 7-23. Strojnowski J., Psychoterapia, Warszawa 1985. Szmatka J., Elementy mikrosocjologii (wybór tekstów), Kraków 1978. Szmatka J., Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa 1989. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993. Woyach, R.B., Jak zostać przywódcą?, Warszawa 1993. do 2020/21 Zalecana literatura • Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa (różne wydania). • Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna - serce i umysł, Poznań 1998. • Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1998 (lub nowsze) • Corey M.S., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa 1995. • Derk-Siatkiewicz K., Psychodrama i pantomima, w: Wardaszko-Łyskowska H., Terapia grupowa w psychiatrii, Warszawa 1980 s. 330-344. • Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 1999, rozdz.9. Funkcjonowanie w małych grupach społecznych, s. 133-144 • Hartley P., Komunikacja w grupie, Poznań 1997. • Kownacki Z., Rummel - Syska Z., Metody socjopsychologiczne. Warszawa 1982. • Le Bon G., Psychologia tłumu, Warszawa 1986. • Leder S., Kosewska, A., Bigo, B., Dynamika grup a psychoterapia grupowa. w: H. Wardaszko-Łyskowska (red.): Terapia grupowa w psychiatrii, Warszawa 1980, str.17-60. • Makselon J., Jednostka w grupie, w: Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1990 s. 233-254. • Makselon J., Społeczny kontekst funkcjonowania człowieka, w: Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1990 s. 207-232. • Mika S., Psychologia społeczna - rozdział V, Warszawa 1982 (lub nowsze). • Nęcki Z., Grupy. Małe grupy, w: Szewczyk W. (red.), Encyklopedia psychologii, Warszawa 1998 s. 116-120. • Oyster C. K., Grupy, Poznań 2002. • Pater B., Wybrane metody i techniki psychoterapii grupowej, w: Waligura B. (red.), Elementy psychologii klinicznej, Poznań 1985, s.85-92. • Praszkier R., Różycki A., Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym, Warszawa 1983. • Prężyna W., Zgromadzenia agoralne jako zjawisko społeczne. Analiza doświadczeń lat osiemdziesiątych w Polsce, Roczniki Filozoficzne, Tom XLI, zeszyt 4 –1993, s.41-51. • Rogers, C. R., Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Wrocław (1991). • Soiński B. J., Pastoralne aspekty dynamiki grupowej, w: Teologia praktyczna tom 4, Poznań 2003, s. 93-114. • Soiński B. J., Psychologiczno-pastoralne aspekty dużych zbiorowości. Zgromadzenia agoralne, w: Teologia praktyczna, tom 4, Poznań 2004, s. 7-23. • Strojnowska B., Strojnowski J., Dynamika grupowa i jej zastosowanie w duszpasterstwie, w: Chlewiński Z. (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Lublin 1989, s.103-121. • Strojnowski J., Dynamika grupowa jako krytyka cywilizacji przemysłowo-miejskiej, „Summarium” 7(27): 1978 s. 274-276. • Strojnowski J., Psychoterapia, Warszawa 1985. • Szmatka J., Elementy mikrosocjologii (wybór tekstów), Kraków 1978. • Szmatka J., Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa 1989. • Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993. • Woyach, R.B., Jak zostać przywódcą?, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z grupami i ich funkcjonowaniem Zna elementy strukturalne grupy i potrafi je scharakteryzować Potrafi wymienić i określić różne rodzaje grup Zna style przywództwa grupowego i potrafi je opisać Potrafi przedstawić etapy rozwoju grupy Posiada wiedzę o zjawiskach konformizmu, facylitacji społecznej, syndromu myślenia grupowego, konfliktu; potrafi dokonać oceny tych zjawisk Potrafi dokonać obserwacji i analizy struktury i funkcjonowania wybranej grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
od 2021/2022 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2020/2021 Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Proszę scharakteryzować demokratyczny styl przywództwa grupowego. 2. Czy konformizm z punktu widzenia funkcjonowania grupy jest zjawiskiem pozytywnym czy negatywnym? Dlaczego?. Kryteria oceniania wykłady: kolokwium zaliczeniowe ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe, aktywny udział w ćwiczeniach, przygotowanie monografii wybranej grupy społecznej 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Gębka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.