Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w zawodzie trenera, coacha, doradcy, mediatora

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-DDS52m
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w zawodzie trenera, coacha, doradcy, mediatora
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) Zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą o etycznych aspektach zawodów coacha, trenera, doradcy i mediatora

b) Rozwinięcie pogłębionych umiejętności związanych z myśleniem etycznym i rozwiązywaniem problemów natury etycznej

c) Zapoznanie w stopniu rozszerzonym z różnymi aspektami odpowiedzialności zawodowej ogólnej i szczegółowej w zawodach coacha, trenera, doradcy i mediatora

d) Zapoznanie z teorią działań o podwójnym skutku

e) Rozwinięcie i pogłębienie wiedzy na temat etycznych aspektów problemu dylematów moralnych

f) Przedstawienie wiedzy na temat odpowiedzialności etycznej w sytuacji trafu moralnego i pośredniej odpowiedzialności za czyny innych

g) Pogłębienie stosowania głównych pojęć etyki odnośnie do etyki zawodowej

h) Pogłębienie zasad i elementów, oceny i krytyki etycznej

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Wykłady:

Charakterystyka zawodu coacha, trenera itd. i wskazanie związanych z nimi zagadnień etycznych

Odpowiedzialność zawodowa ogólna

Odpowiedzialność zawodowa w zawodzie coacha, trenera, doradcy i mediatora

Problem czynów o podwójnym skutku.

Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce

Problem trafu moralnego

Problem kryterium oceny czynu

Problem odpowiedzialności za czyjeś czyny

Podmiot i przedmiot działań moralnych

Elementy etyki zawodowej

Ćwiczenia:

Odpowiedzialność zawodowa w zawodzie coacha, trenera, doradcy i mediatora

Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce

Problem trafu moralnego

Podmiot i przedmiot działań moralnych

Elementy etyki zawodowej

Literatura:

Zalecana literatura

Opracowania i podręczniki do etyki w zawodzie trenera, coacha, doradcy i mediatora

Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008.

Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.

Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993.

Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, Lublin 2000.

Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001.

Opracowania i podręczniki do etyki szczegółowej i zawodowej

Baggini J., Fosl P. S., Przybornik Etyka. Kompedium metod i pojęć etycznych, tłum. P. Borkowski, PAX 2010.

Brzeziński J., Etyka zawodu psychologa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Chyrowicz B. (red.), Etyczne aspekty ingerowania w ludzką psychikę, Towarzystwo Naukowe KUL, 2002

Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001.

Fenigsen R., Eutanazja – śmierć z wyboru?, Poznań 1994.

Margasiński A., Probucka D. (red.), Etyka, psychologia, psychoterapia, Aureus, 2004.

Parsloe E., Wray M., Trener i mentor: udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się, przekł. Witold Biliński, Biuro Tłumaczeń INTERTEXT, Wolters Kluwer Business Warszawa 2008

Starr J., Podręcznik coachingu : sprawdzone techniki treningu personalnego, tł. Agata Trzcińska, Wolters Kluwer business, 2011

Temple P., Mediator, przekł. Krzysztof Bereza, Wydawnictwo AMBER, 2011

Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca - profesja, pasja, powołanie? : materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa, 29-31 maja 2002 r. Vol. 1, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, SDSiZRP, 2003

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna w stopniu rozszerzonym wiedzę o etycznych aspektach zawodów coacha, trenera, doradcy i mediatora

Posiada umiejętności związane z myśleniem etycznym i rozwiązywaniem problemów natury etycznej

Orientuje się w stopniu rozszerzonym w różnych aspektach odpowiedzialności zawodowej ogólnej i szczegółowej w zawodach coacha, trenera, doradcy i mediatora

Posiada wiedzę dotyczącą działań o podwójnym skutku

Posiada wiedzę na temat etycznych aspektów problemu dylematów moralnych

Posiada wiedzę na temat odpowiedzialności etycznej w sytuacji trafu moralnego i pośredniej odpowiedzialności za czyny innych

Posiada pozytywną postawę wobec etyki i jej doniosłości we współczesnym świecie

Stosuje główne pojęcia etyki odnośnie do etyki zawodowej

Zna i stosuje zasady oceny i krytyki etycznej

Posiada wiedzę na temat etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Strzyżyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Strzyżyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Waldemar Kmiecikowski, Przemysław Strzyżyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Waldemar Kmiecikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)