Dydaktyka szczegółowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS38r-33 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka szczegółowa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem. Cele modułu kształcenia a) opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie dydaktyki szczegółowej; b) przygotowanie w zakresie metodyki nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" na poszczególnych etapach edukacyjnych (etap 2, 3, 4); c) podstawy prawne przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"; d) przygotowanie metodyczne do prowadzenia spotkań dla narzeczonych w ramach katechez przedmałżeńskich |
Pełny opis: |
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem. Wykłady: Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" (podstawa programowa, programy nauczania) TK_02 podmiotowość ucznia/słuchacza spotkań dla narzeczonych TK_03 rola nauczyciela w procesie dydaktycznym TK_04 współpraca nauczyciela z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem; współpraca osoby prowadzącej spotkania z narzeczonymi z proboszczem parafii, rodzicami oraz środowiskiem TK_05 formalna struktura lekcji oraz spotkania dla narzeczonych TK_06 metody nauczania TK_07 zasady nauczania TK_08 organizacja pracy w klasie i poza nią oraz na spotkaniu dla narzeczonych TK_09 środki dydaktyczne (dobór i wykorzystanie) TK_10 kontrola i ocena efektów pracy ucznia TK_11 efektywność nauczania TK_12 animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia Ćwiczenia: Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 podstawa programowa i programy nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" TK_03 rola nauczyciela w procesie dydaktycznym TK_05 formalna struktura lekcji oraz spotkania dla narzeczonych (planowanie, wyznaczanie celów) TK_06 metody nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych oraz podczas spotkań z narzeczonymi TK_08 formy pracy w klasie i poza nią oraz na spotkaniu dla narzeczonych TK_09 środki dydaktyczne (podręczniki, pakiety edukacyjne, środki multimedialne) |
Literatura: |
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem. Zalecana literatura Król T., Wędrując ku dorosłości - zestaw materiałów dydaktycznych dla nauczyciela i ucznia Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem. Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: zna treść podstawy programowej przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" zna różne programy przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" wykazuje kompetencje kluczowe w ramach przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" wymienia czynniki budujące i niszczące autorytet nauczyciela wie, na co zwrócić uwagę we współpracy z rodzicami uczniów uczęszczających na zajęcia z "Wychowania do życia w rodzinie" zna formalną strukturę lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz sposób prowadzenia spotkań dla narzeczonych umie sformułować cele lekcji i spotkania dla narzeczonych dobiera odpowiednie metody, zasady, formy i środki dydaktyczne do uczniów poszczególnych etapów edukacyjnych oraz na spotkania z narzeczonymi wie, jak dokonać oceny pracy uczniów na zajęciach "Wychowanie do życia w rodzinie" potrafi dostosować działania pedagogiczne do potrzeb uczniów/ narzeczonych oraz zna sposoby zmotywowania ucznia do nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem. Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę przygotować scenariusz spotkania dla narzeczonych na temat istoty sakramentu małżeństwa. Proszę wymienić multimedialne środki dydaktyczne, które można wykorzystać na zajęciach z "Wychowania do życia w rodzinie" w gimnazjum. Kryteria oceniania w semestrze zimowym wykłady: pisemny test na zaliczenie ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej w semestrze letnim wykłady: pisemny test na zaliczenie ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.