Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Detailed didactics

General data

Course ID: 12-DDS38r-33
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Detailed didactics
Name in Polish: Dydaktyka szczegółowa
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.

Cele modułu kształcenia

a) opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie dydaktyki szczegółowej;

b) przygotowanie w zakresie metodyki nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" na poszczególnych etapach edukacyjnych (etap 2, 3, 4);

c) podstawy prawne przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie";

d) przygotowanie metodyczne do prowadzenia spotkań dla narzeczonych w ramach katechez przedmałżeńskich

Full description: (in Polish)

Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.

Wykłady:

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 przedmiot "Wychowanie do życia w rodzinie" (podstawa programowa, programy nauczania)

TK_02 podmiotowość ucznia/słuchacza spotkań dla narzeczonych

TK_03 rola nauczyciela w procesie dydaktycznym

TK_04 współpraca nauczyciela z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem; współpraca osoby prowadzącej spotkania z narzeczonymi z proboszczem parafii, rodzicami oraz środowiskiem

TK_05 formalna struktura lekcji oraz spotkania dla narzeczonych

TK_06 metody nauczania

TK_07 zasady nauczania

TK_08 organizacja pracy w klasie i poza nią oraz na spotkaniu dla narzeczonych

TK_09 środki dydaktyczne (dobór i wykorzystanie)

TK_10 kontrola i ocena efektów pracy ucznia

TK_11 efektywność nauczania

TK_12 animowanie działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia

Ćwiczenia:

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 podstawa programowa i programy nauczania przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"

TK_03 rola nauczyciela w procesie dydaktycznym

TK_05 formalna struktura lekcji oraz spotkania dla narzeczonych (planowanie, wyznaczanie celów)

TK_06 metody nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych oraz podczas spotkań z narzeczonymi

TK_08 formy pracy w klasie i poza nią oraz na spotkaniu dla narzeczonych

TK_09 środki dydaktyczne (podręczniki, pakiety edukacyjne, środki multimedialne)

Bibliography: (in Polish)

Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.

Zalecana literatura

Król T., Wędrując ku dorosłości - zestaw materiałów dydaktycznych dla nauczyciela i ucznia

Kupisiewicz C., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Learning outcomes: (in Polish)

Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

zna treść podstawy programowej przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"

zna różne programy przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"

wykazuje kompetencje kluczowe w ramach przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"

wymienia czynniki budujące i niszczące autorytet nauczyciela

wie, na co zwrócić uwagę we współpracy z rodzicami uczniów uczęszczających na zajęcia z "Wychowania do życia w rodzinie"

zna formalną strukturę lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz sposób prowadzenia spotkań dla narzeczonych

umie sformułować cele lekcji i spotkania dla narzeczonych

dobiera odpowiednie metody, zasady, formy i środki dydaktyczne do uczniów poszczególnych etapów edukacyjnych oraz na spotkania z narzeczonymi

wie, jak dokonać oceny pracy uczniów na zajęciach "Wychowanie do życia w rodzinie"

potrafi dostosować działania pedagogiczne do potrzeb uczniów/ narzeczonych oraz zna sposoby zmotywowania ucznia do nauki

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Uwaga: Przedmiot trzysemestralny. Poniższy opis dotyczy trzech semestrów razem.

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Proszę przygotować scenariusz spotkania dla narzeczonych na temat istoty sakramentu małżeństwa.

Proszę wymienić multimedialne środki dydaktyczne, które można wykorzystać na zajęciach z "Wychowania do życia w rodzinie" w gimnazjum.

Kryteria oceniania

w semestrze zimowym

wykłady: pisemny test na zaliczenie

ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej

w semestrze letnim

wykłady: pisemny test na zaliczenie

ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, zaangażowanie, wykonanie wskazanej pracy domowej

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)