The Dynamics of Christian Spiritual Life
General data
Course ID: | 12-DDS23-12 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The Dynamics of Christian Spiritual Life |
Name in Polish: | Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów Cele modułu kształcenia a/przekazanie wiedzy wprowadzającej w teologię duchowości oraz dotyczącej historii duchowości chrześcijańskiej, powołania do świętości, procesu uświęcenia i mistyki chrześcijańskiej b/ wykształcenie zdolności rozróżniania i interpretowania duchowości różnych Kościołów chrześcijańskich c/ wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych etapów procesu uświęcenia d/ wyrobienie umiejętności stosowania rozeznawania duchowego e/ przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań duchowości specyficznych f/ wyrobienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania z tekstów źródłowych g/ rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie h/ zmotywowanie do rozwijania osobistego życia duchowego i/ wyrobienie umiejętności towarzyszenia duchowego osobom prowadzącym świadome życie duchowe |
Full description: |
(in Polish) Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów Opis treści kształcenia Wykłady: Wprowadzenie w teologię duchowości Historia duchowości chrześcijańskiej Powołanie do świętości Proces uświęcenia Etapy życia duchowego Teologalny dialog Sakramenty a życie duchowe Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem Rozeznanie duchowe Rzeczywistość grzechu a życie duchowe Asceza chrześcijańska i walka duchowa Natura i konieczność chrześcijańskiej modlitwy Formy i rodzaje modlitwy Walka modlitwy Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne Podstawy i uwarunkowania mistyki chrześcijańskiej Fenomeny mistyczne Zjawiska paramistyczne Ćwiczenia: Powołanie do świętości Proces uświęcenia Etapy życia duchowego Sakramenty a życie duchowe Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem Rozeznanie duchowe Asceza chrześcijańska i walka duchowa Walka modlitwy Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne |
Bibliography: |
(in Polish) Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów od 2022/23 Podstawowa: Hadryś J., ABC... życia duchowego w pytaniach i odpowiedziach, Poznań 2009. Hadryś J., Aby lepiej modlić się, Poznań 2015. Hadryś J., Elementarz modlitwy, Poznań 2015. Hadryś J., Piasecki P., Wieradzka-Pilarczyk A., Życie duchowe okiem teologa i psychologa, Poznań 2018. Hadryś J., Sosnowska A., O spowiedzi – inaczej, Poznań 2014. Poszerzająca: Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2012. Hadryś J., Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego, Poznań 2017. Hadryś J., Możliwości stosowania technik medytacji dalekowschodnich w medytacji chrześcijańskiej, w: „Teologia praktyczna” 10 (2009), s. 147-157 do 2021/22 Zalecana literatura Chmielewski M. (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Kraków 2002. Chmielewski M., Sto jeden pytań o życie duchowe, Lublin 1999. Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003. Wejman H., Komplementarność duchowości stanów życia w Kościele, Poznań 2002. Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozumie naturę chrześcijańskiego życia duchowego objaśnia i charakteryzuje proces uświęcenia stosuje zasady dotyczące rozeznawania duchowego rozróżnia rodzaje duchowości chrześcijańskiej i ich specyfikę ocenia i weryfikuje pod kątem doktrynalnej poprawności duchowości specyficzne jest zdeterminowany do pogłębiania osobistego życia duchowego jest przygotowany do towarzyszenia duchowego osobom zaangażowanym w swój rozwój duchowy opisuje na podstawie tekstów źródłowych duchowość poszczególnych podmiotów życia duchowego jest wrażliwy na inne rodzaje duchowości i odnosi się do nich z szacunkiem postępuje etycznie w relacjach z innymi uznając ich autonomię jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia duchowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów od 2022/23 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2021/22 Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić klasyczny podział życia duchowego na etapy. Kryteria oceniania w semestrze zimowym wykłady: pisemna praca domowa ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich w semestrze letnim wykłady: pisemne kolokwium i ustne „dopytanie” ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 10 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Katarzyna Wasiutyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 10 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Michał Jaworowski, Katarzyna Wasiutyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.