Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-DDS23-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów Cele modułu kształcenia a/przekazanie wiedzy wprowadzającej w teologię duchowości oraz dotyczącej historii duchowości chrześcijańskiej, powołania do świętości, procesu uświęcenia i mistyki chrześcijańskiej b/ wykształcenie zdolności rozróżniania i interpretowania duchowości różnych Kościołów chrześcijańskich c/ wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych etapów procesu uświęcenia d/ wyrobienie umiejętności stosowania rozeznawania duchowego e/ przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań duchowości specyficznych f/ wyrobienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania z tekstów źródłowych g/ rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie h/ zmotywowanie do rozwijania osobistego życia duchowego i/ wyrobienie umiejętności towarzyszenia duchowego osobom prowadzącym świadome życie duchowe |
Pełny opis: |
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów Opis treści kształcenia Wykłady: Wprowadzenie w teologię duchowości Historia duchowości chrześcijańskiej Powołanie do świętości Proces uświęcenia Etapy życia duchowego Teologalny dialog Sakramenty a życie duchowe Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem Rozeznanie duchowe Rzeczywistość grzechu a życie duchowe Asceza chrześcijańska i walka duchowa Natura i konieczność chrześcijańskiej modlitwy Formy i rodzaje modlitwy Walka modlitwy Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne Podstawy i uwarunkowania mistyki chrześcijańskiej Fenomeny mistyczne Zjawiska paramistyczne Ćwiczenia: Powołanie do świętości Proces uświęcenia Etapy życia duchowego Sakramenty a życie duchowe Środki pomagające w drodze do komunii z Bogiem Rozeznanie duchowe Asceza chrześcijańska i walka duchowa Walka modlitwy Medytacja chrześcijańska a dalekowschodnie metody medytacyjne |
Literatura: |
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów od 2022/23 Podstawowa: Hadryś J., ABC... życia duchowego w pytaniach i odpowiedziach, Poznań 2009. Hadryś J., Aby lepiej modlić się, Poznań 2015. Hadryś J., Elementarz modlitwy, Poznań 2015. Hadryś J., Piasecki P., Wieradzka-Pilarczyk A., Życie duchowe okiem teologa i psychologa, Poznań 2018. Hadryś J., Sosnowska A., O spowiedzi – inaczej, Poznań 2014. Poszerzająca: Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2012. Hadryś J., Dynamika chrześcijańskiego życia duchowego, Poznań 2017. Hadryś J., Możliwości stosowania technik medytacji dalekowschodnich w medytacji chrześcijańskiej, w: „Teologia praktyczna” 10 (2009), s. 147-157 do 2021/22 Zalecana literatura Chmielewski M. (red.), Leksykon duchowości katolickiej, Kraków 2002. Chmielewski M., Sto jeden pytań o życie duchowe, Lublin 1999. Gogola J., Teologia komunii z Bogiem, Kraków 2003. Wejman H., Komplementarność duchowości stanów życia w Kościele, Poznań 2002. Inne publikacje wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia. |
Efekty uczenia się: |
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: rozumie naturę chrześcijańskiego życia duchowego objaśnia i charakteryzuje proces uświęcenia stosuje zasady dotyczące rozeznawania duchowego rozróżnia rodzaje duchowości chrześcijańskiej i ich specyfikę ocenia i weryfikuje pod kątem doktrynalnej poprawności duchowości specyficzne jest zdeterminowany do pogłębiania osobistego życia duchowego jest przygotowany do towarzyszenia duchowego osobom zaangażowanym w swój rozwój duchowy opisuje na podstawie tekstów źródłowych duchowość poszczególnych podmiotów życia duchowego jest wrażliwy na inne rodzaje duchowości i odnosi się do nich z szacunkiem postępuje etycznie w relacjach z innymi uznając ich autonomię jest otwarty na prowadzenie wspólnie z innymi poszukiwań sposobów najbardziej sprzyjających rozwojowi życia duchowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Poniższy opis dotyczy dwóch semestrów od 2022/23 Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu do 2021/22 Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić klasyczny podział życia duchowego na etapy. Kryteria oceniania w semestrze zimowym wykłady: pisemna praca domowa ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich w semestrze letnim wykłady: pisemne kolokwium i ustne „dopytanie” ćwiczenia: przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Hadryś, Piotr Piasecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Glazer, Piotr Piasecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Glazer, Katarzyna Wasiutyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wasiutyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.