Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of teaching religion in secondary school

General data

Course ID: 12-B125Z
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of teaching religion in secondary school
Name in Polish: Dydaktyka nauczania religii w szkole ponadpodstawowej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele modułu zajęć/przedmiotu

a) przygotowanie w zakresie dydaktyki szczegółowej niezbędne do planowania i programowania działań dydaktycznych z zakresu nauczania religii w szkole ponadpodstawowej

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć / przedmiotu

Wykłady

Współczesna koncepcja nauczania religii w szkole ponadpodstawowej

Miejsce i znaczenie nauczania religii w świetle założeń podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej i założeń Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce

Kompetencje i cechy osobowości nauczyciela religii w szkole ponadgimnazjalnej

Metody dydaktyczne w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej

Źródła wiedzy teologicznej (w tym źródła i materiały wizualne) na lekcjach religii w szkole ponadpodstawowej

Ćwiczenia

Podstawa programowa nauczania religii w szkole ponadpodstawowej

Planowanie i programowanie dydaktyczne

Diagnoza, kontrola i ocena osiągnięć uczniów na lekcjach religii

Charakterystyka religijności młodzieży w szkole ponadpodstawowej, kompetencje religijne i potrzeby duchowe

Współpraca z pozaszkolnymi środowiskami wychowania religijnego

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018.

Program nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole 2018.

Łabandowicz S., Metodyka katechezy, Lublin 2019.

Łabendowicz S., Dydaktyka katechezy, Lublin 2019.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Stala J. (red.), Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce 2004.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

zna i interpretuje „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” pod kątem celów i osiągnięć nauczania religii w szkole ponadpodstawowej

zna i rozumie integrację nauczania religii z całokształtem edukacji w szkole pondapodstawowej

zna i potrafi rozwijać w sobie cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela religii w szkole pondapodstawowej

stosuje w praktyce wybrane metody dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz potrafi ocenić ich przydatność w realizacji konkretnych zagadnień merytorycznych na poziomie szkoły ponadpodstawowej

potrafi stosować źródła wiedzy teologicznej, w tym źródła i materiały wizualne na lekcjach religii w szkole ponadpodstawowej

zna i rozumie zasady planowania dydaktycznego z uwzględnieniem programów nauczania i rozkładów materiału w odniesieniu do przedmiotu „nauczanie religii” w szkole ponadpodstawowej

zna i rozumie zasady diagnozy, kontroli i oceny osiągnięć ucznia w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej, w tym ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne, powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności

zna i rozumie znaczenie rozwijania kompetencji duchowych, osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów w ramach przedmiotu nauczanie religii, a także potrzebę kształtowania pozytywnego stosunku do nauki i wiary oraz motywacji do rozwoju kompetencji religijnych

dostrzega konieczność realizacji zajęć pozaszkolnych w placówkach edukacyjnych i religijnych (muzea, archiwa, klasztory, kościoły) i formy pracy pozalekcyjnej (wycieczka dydaktyczna)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się

‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się.

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 14 hours more information
lecture, 16 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Mirosław Gogolik, Joanna Staniś-Rzepka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 14 hours more information
lecture, 16 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Mirosław Gogolik, Joanna Staniś-Rzepka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)