Didactics of teaching religion in secondary school
General data
Course ID: | 12-B125 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Didactics of teaching religion in secondary school |
Name in Polish: | Dydaktyka nauczania religii w szkole ponadpodstawowej |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cele modułu zajęć/przedmiotu a) przygotowanie w zakresie dydaktyki szczegółowej niezbędne do planowania i programowania działań dydaktycznych z zakresu nauczania religii w szkole ponadpodstawowej |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla zajęć / przedmiotu Wykłady Współczesna koncepcja nauczania religii w szkole ponadpodstawowej Miejsce i znaczenie nauczania religii w świetle założeń podstawy programowej dla szkoły ponadpodstawowej i założeń Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce Kompetencje i cechy osobowości nauczyciela religii w szkole ponadgimnazjalnej Metody dydaktyczne w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej Źródła wiedzy teologicznej (w tym źródła i materiały wizualne) na lekcjach religii w szkole ponadpodstawowej Ćwiczenia Podstawa programowa nauczania religii w szkole ponadpodstawowej Planowanie i programowanie dydaktyczne Diagnoza, kontrola i ocena osiągnięć uczniów na lekcjach religii Charakterystyka religijności młodzieży w szkole ponadpodstawowej, kompetencje religijne i potrzeby duchowe Współpraca z pozaszkolnymi środowiskami wychowania religijnego |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018. Program nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole 2018. Łabandowicz S., Metodyka katechezy, Lublin 2019. Łabendowicz S., Dydaktyka katechezy, Lublin 2019. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. Stala J. (red.), Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce 2004. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna i interpretuje „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” pod kątem celów i osiągnięć nauczania religii w szkole ponadpodstawowej zna i rozumie integrację nauczania religii z całokształtem edukacji w szkole pondapodstawowej zna i potrafi rozwijać w sobie cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela religii w szkole pondapodstawowej stosuje w praktyce wybrane metody dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz potrafi ocenić ich przydatność w realizacji konkretnych zagadnień merytorycznych na poziomie szkoły ponadpodstawowej potrafi stosować źródła wiedzy teologicznej, w tym źródła i materiały wizualne na lekcjach religii w szkole ponadpodstawowej zna i rozumie zasady planowania dydaktycznego z uwzględnieniem programów nauczania i rozkładów materiału w odniesieniu do przedmiotu „nauczanie religii” w szkole ponadpodstawowej zna i rozumie zasady diagnozy, kontroli i oceny osiągnięć ucznia w nauczaniu religii w szkole ponadpodstawowej, w tym ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne, powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności zna i rozumie znaczenie rozwijania kompetencji duchowych, osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów w ramach przedmiotu nauczanie religii, a także potrzebę kształtowania pozytywnego stosunku do nauki i wiary oraz motywacji do rozwoju kompetencji religijnych dostrzega konieczność realizacji zajęć pozaszkolnych w placówkach edukacyjnych i religijnych (muzea, archiwa, klasztory, kościoły) i formy pracy pozalekcyjnej (wycieczka dydaktyczna) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się. |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 14 hours
lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Mirosław Gogolik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 14 hours
lecture, 16 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Mirosław Gogolik, Magdalena Kudełka-Lwowska, Joanna Staniś-Rzepka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.