Didactics of teaching religion in kindergarden and primary school
General data
Course ID: | 12-B124Z-22 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Didactics of teaching religion in kindergarden and primary school |
Name in Polish: | Dydaktyka nauczania religii w przedszkolu i szkole podstawowej |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów. Cele modułu zajęć/przedmiotu a) przygotowanie merytoryczne w zakresie dydaktyki nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej b) zapoznanie z koncepcją nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej c) wdrożenie do współpracy z różnymi pozaszkolnymi środowiskami edukacji religijnej d) wyrobienie umiejętności oceniania osiągnięć uczniów na lekcji religii e) kształtowanie kluczowych kompetencji dla edukacji religijnej w szkole |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów. Treści programowe dla zajęć / przedmiotu Wykład Cele edukacji religijnej w szkole w rozwoju historycznym oraz miejsce nauczania religii we współczesnej szkole Koncepcja katechezy i nauczania religii w przedszkolu i w szkole Kościoła katolickiego w Polsce. Nauczanie religii w przedszkolu i w szkole w kontekście całokształtu edukacji w przedszkolach i w szkołach podstawowych – publicznych i prywatnych Kompetencje osobowościowe i dydaktyczne nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej Treści, cele, efekty kształcenia w nauczaniu religii w przedszkolu i w szkole Ćwiczenia Podstawa programowa i programy nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej Strategie, metody, techniki edukacji religijnej w przedszkolu i w szkole podstawowej Zasady konstruowania scenariuszy lekcji, formułowania celów, określania treści, doboru odpowiednich metod nauczania Zasady i metody oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach religii Planowanie dydaktyczne, projektowanie wybranych form lekcji religii Potrzeba i możliwości integracji różnych środowisk nauczania i wychowania religijnego |
Bibliography: |
(in Polish) Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów. Zalecana literatura: Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce 2001. Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018. Program nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole 2018. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995. Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, cz. 1 i 2, Tarnów 2004. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów. Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna i rozumie miejsce nauczania religii w systemie edukacji w przedszkolu i szkole podstawowej oraz w koncepcji katechezy Kościoła katolickiego w Polsce zna obowiązująca „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” pod kątem realizacji zadań edukacji religijnej w przedszkolu i w szkole podstawowej zna i rozumie integrację nauczania religii z całokształtem edukacji w przedszkolu i w szkole podstawowej zna i potrafi rozwijać w sobie cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej zna i potrafi zastosować adekwatne do zadań edukacyjnych oraz umiejętności/kompetencji religijnych uczniów strategie, metody i techniki nauczania religii adekwatne na poziomie przedszkolnym i szkoły podstawowej, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej samodzielnie konstruuje konspekt i scenariusz lekcji religii, uwzględniając treści, cele i efekty kształcenia, oraz dostrzegając powiązania zaplanowanych celów lekcji z przyjętymi metodami i środkami dydaktycznymi zna i potrafi zastosować zasady i kryteria oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach religii potrafi zaplanować wybrane formy zajęć z religii dla przedszkola oraz lekcji religii (praca w grupach, lekcja kompetencyjna) dla uczniów szkoły podstawowej potrafi podejmować współpracę w zakresie edukacji religijnej z rodzicami lub opiekunami uczniów oraz środowiskiem pozaszkolnym (parafie, grupy religijne) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 10 hours
lecture, 4 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Joanna Staniś-Rzepka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.