Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of teaching religion in kindergarden and primary school

General data

Course ID: 12-B124Z
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Didactics of teaching religion in kindergarden and primary school
Name in Polish: Dydaktyka nauczania religii w przedszkolu i szkole podstawowej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele modułu zajęć/przedmiotu

a) przygotowanie merytoryczne w zakresie dydaktyki nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej

b) zapoznanie z koncepcją nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej

c) wdrożenie do współpracy z różnymi pozaszkolnymi środowiskami edukacji religijnej

d) wyrobienie umiejętności oceniania osiągnięć uczniów na lekcji religii

e) kształtowanie kluczowych kompetencji dla edukacji religijnej w szkole

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć / przedmiotu

Wykład

Cele edukacji religijnej w szkole w rozwoju historycznym oraz miejsce nauczania religii we współczesnej szkole

Koncepcja katechezy i nauczania religii w przedszkolu i w szkole Kościoła katolickiego w Polsce.

Nauczanie religii w przedszkolu i w szkole w kontekście całokształtu edukacji w przedszkolach i w szkołach podstawowych – publicznych i prywatnych

Kompetencje osobowościowe i dydaktyczne nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej

Treści, cele, efekty kształcenia w nauczaniu religii w przedszkolu i w szkole

Ćwiczenia

Podstawa programowa i programy nauczania religii w przedszkolu i w szkole podstawowej

Strategie, metody, techniki edukacji religijnej w przedszkolu i w szkole podstawowej

Zasady konstruowania scenariuszy lekcji, formułowania celów, określania treści, doboru odpowiednich metod nauczania

Zasady i metody oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach religii

Planowanie dydaktyczne, projektowanie wybranych form lekcji religii

Potrzeba i możliwości integracji różnych środowisk nauczania i wychowania religijnego

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce 2001.

Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018.

Program nauczania religii rzymskokatolickiej w szkole 2018.

Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.

Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993.

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.

Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, cz. 1 i 2, Tarnów 2004.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

zna i rozumie miejsce nauczania religii w systemie edukacji w przedszkolu i szkole podstawowej oraz w koncepcji katechezy Kościoła katolickiego w Polsce

zna obowiązująca „Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce” pod kątem realizacji zadań edukacji religijnej w przedszkolu i w szkole podstawowej

zna i rozumie integrację nauczania religii z całokształtem edukacji w przedszkolu i w szkole podstawowej

zna i potrafi rozwijać w sobie cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela religii w przedszkolu i w szkole podstawowej

zna i potrafi zastosować adekwatne do zadań edukacyjnych oraz umiejętności/kompetencji religijnych uczniów strategie, metody i techniki nauczania religii adekwatne na poziomie przedszkolnym i szkoły podstawowej, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej

samodzielnie konstruuje konspekt i scenariusz lekcji religii, uwzględniając treści, cele i efekty kształcenia, oraz dostrzegając powiązania zaplanowanych celów lekcji z przyjętymi metodami i środkami dydaktycznymi

zna i potrafi zastosować zasady i kryteria oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach religii

potrafi zaplanować wybrane formy zajęć z religii dla przedszkola oraz lekcji religii (praca w grupach, lekcja kompetencyjna) dla uczniów szkoły podstawowej

potrafi podejmować współpracę w zakresie edukacji religijnej z rodzicami lub opiekunami uczniów oraz środowiskiem pozaszkolnym (parafie, grupy religijne)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się

‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 14 hours more information
lecture, 16 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Joanna Staniś-Rzepka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)