Ekumenizm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-B044Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekumenizm |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w ekumenizm oraz dotyczącej historii ruchu ekumenicznego, współczesnych dialogów dwustronnych i wi lostronnych; b) otwarcie na wydarzenie dialogu jako potrzebę pełniejszej samorealizacji chrześcijańskiej; c) wypracowanie postawy aktywnego udziału w procesie zbliżenia różnych wyznań chrześcijańskich; d) nabycie ufności względem odmiennych poglądów i zasad działania w ruchu ekumenicznych; e) nabycie przekonania o zasadności i celowości budowania płaszczyzny porozumienia i jedności wewnątrz chrześcijaństwa. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Wprowadzenie w dzieje ruchu ekumenicznego. Zjawisko dialogu jako wezwanie ku zjednoczeniu chrześcijańskiemu. Najważniejsze inicjatywy ekumeniczne. Nauczanie kościoła katolickiego o ekumenizmie. Podstawowe zasady dialogu ekumenicznego. Praktyka dialogu partnerskiego. Hierarchia prawd jako kryterium chrześcijańskiej autentyczności. Dialog dwustronny. Rada Kościołów w Polsce. Dialog katolicko-prawosławny. Ćwiczenia: Ekumenizm jako droga poszukiwania prawdy. Punkty zbieżne i przeciwstawne między wschodnim prawosławiem a katolicyzmem. Wspólnoty protestanckie i pochodne w relacji do tradycji łacińskiej. |
Literatura: |
Zalecana literatura: ‒ A. Nossol, Ekumenizm jako imperatyw chrześcijańskiego sumienia, Opole 2000. ‒ W. Hryniewicz, Kościół jest jeden, Kraków 2004. ‒ P. Jaskóła, Ku jedności w Chrystusie. Wybrane zagadnienia z problematyki ekumenicznej, Opole 2016. ‒ Ekumenizm doktrynalny: schyłek czy nowy początek? Red. T. Kałużny, Z. Kijas, Kraków 2018. ‒ J. Moskałyk, Od wiary do ekumenii, Poznań 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: rozumie sens i cel ruchu ekumenicznego odróżnia dialog od relacji dwustronnych i wielostronnych rozróżnia dialog doktrynalny od praktycznego uzasadni skutki podziału wskaże różnice międzykonfesyjne określi istotę dialogu ekumenicznego oraz potrzebę jego realizacji praktycznej rozwija i upowszechnia ideę dialogu ekumenicznego wciela zasady ekumeniczne w procesie zbliżenia partnerskiego okazuje pozytywne nastawienie ku pogłębianiu relacji dwustronnych potrafi efektywnie współdziałać ekumenicznie |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Moskałyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.