Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Ecumenism

General data

Course ID: 12-B044
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ecumenism
Name in Polish: Ekumenizm
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele zajęć/przedmiotu

a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w ekumenizm oraz dotyczącej historii ruchu ekumenicznego, współczesnych dialogów dwustronnych i wielostronnych;

b) otwarcie na wydarzenie dialogu jako potrzebę pełniejszej samorealizacji chrześcijańskiej;

c) wypracowanie postawy aktywnego udziału w procesie zbliżenia różnych wyznań chrześcijańskich;

d) nabycie ufności względem odmiennych poglądów i zasad działania w ruchu ekumenicznych;

e) nabycie przekonania o zasadności i celowości budowania płaszczyzny porozumienia i jedności wewnątrz chrześcijaństwa.

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Wykłady:

Wprowadzenie w dzieje ruchu ekumenicznego.

Zjawisko dialogu jako wezwanie ku zjednoczeniu chrześcijańskiemu.

Najważniejsze inicjatywy ekumeniczne.

Nauczanie kościoła katolickiego o ekumenizmie.

Podstawowe zasady dialogu ekumenicznego.

Praktyka dialogu partnerskiego.

Hierarchia prawd jako kryterium chrześcijańskiej autentyczności.

Dialog dwustronny.

Rada Kościołów w Polsce.

Dialog katolicko-prawosławny.

Ćwiczenia:

Ekumenizm jako droga poszukiwania prawdy.

Punkty zbieżne i przeciwstawne między wschodnim prawosławiem a katolicyzmem.

Wspólnoty protestanckie i pochodne w relacji do tradycji łacińskiej.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

‒ A. Nossol, Ekumenizm jako imperatyw chrześcijańskiego sumienia, Opole 2000.

‒ W. Hryniewicz, Kościół jest jeden, Kraków 2004.

‒ P. Jaskóła, Ku jedności w Chrystusie. Wybrane zagadnienia z problematyki ekumenicznej, Opole 2016.

‒ Ekumenizm doktrynalny: schyłek czy nowy początek? Red. T. Kałużny, Z. Kijas, Kraków 2018.

‒ J. Moskałyk, Od wiary do ekumenii, Poznań 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

rozumie sens i cel ruchu ekumenicznego

odróżnia dialog od relacji dwustronnych i wielostronnych

rozróżnia dialog doktrynalny od praktycznego

uzasadni skutki podziału

wskaże różnice międzykonfesyjne

określi istotę dialogu ekumenicznego oraz potrzebę jego realizacji praktycznej

rozwija i upowszechnia ideę dialogu ekumenicznego

wciela zasady ekumeniczne w procesie zbliżenia partnerskiego

okazuje pozytywne nastawienie ku pogłębianiu relacji dwustronnych

potrafi efektywnie współdziałać ekumenicznie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się

‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 6 hours more information
lecture, 24 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Adam Wojtczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 6 hours more information
lecture, 24 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Adam Bajorski, Jarosław Moskałyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)