Historia Kościoła II (nowożytna i współczesna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-B012-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła II (nowożytna i współczesna) |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem Cele zajęć/przedmiotu a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od reformacji i odkryć geograficznych do czasów najnowszych; b) rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła oraz umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej ; c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat miejsca Kościoła na tle głębokich przemian gospodarczych i polityczno-społecznych; d) poznanie przyczyn i skutków konfliktów wyznaniowych w świecie chrześcijańskim oraz znaczenia wewnętrznej odnowy Kościoła katolickiego (sobór trydencki i watykański II); e) uwrażliwienie na wpływ nowego obrazu świata i myśli filozoficznej na tradycyjne formy życia kościelnego i teologii; f) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła; |
Pełny opis: |
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych. Reformacja. Reforma Kościoła – Sobór Trydencki. Powstanie nowych zakonów – jezuici. Misje katolickie. Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska. Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm. Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce. Relacje państwo-Kościół. Gallikanizm, febronianizm, józefinizm. Oświecenie i rewolucja francuska. Ogólna charakterystyka czasów współczesnych. Kościół i papiestwo w XIX w. Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego. Kościół i papiestwo w XX i XXI w. Kościół w Polsce w XX i XXI w. Ćwiczenia: Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych. Reformacja. Reforma Kościoła – Sobór Trydencki. Powstanie nowych zakonów – jezuici. Misje katolickie. Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska. Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm. Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce. Relacje państwo-Kościół. Gallikanizm, febronianizm, józefinizm. Oświecenie i rewolucja francuska. Ogólna charakterystyka czasów współczesnych. Kościół i papiestwo w XIX w. Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego. Kościół i papiestwo w XX i XXI w. Kościół w Polsce w XX i XXI w. |
Literatura: |
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem Zalecana literatura Opracowania i podręczniki: Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Poznań 2009. A Companion to the Catholic Enlightenment in Europe, red. Ulrich L. Lehner and Michael Printy, Leiden and Boston, MA: Brill, 2010. N. Tanner, Krótka historia Kościoła katolickiego. Nowe spojrzenie, Kraków 2015. Źródła: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007. P. Raina, Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945-1989, 3 t., Poznań 1994-1996. |
Efekty uczenia się: |
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: tłumaczy okoliczności ewangelizacji Nowego Świata oraz kontrowersje z nią związane opisuje wpływ idei reformacyjnych na zmiany myślenia i mentalności narodów europejskich wskazuje źródła rozwoju życia i dyscypliny kościelnej (katolickiej) ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła w okresie nowożytności i najnowszym ukazuje wpływ nowych prądów myślowych oraz ruchów rewolucyjnych i totalitaryzmów na kryzys chrześcijańskiej tożsamości europejskiej korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Przemiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Kieling, Piotr Krupa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.