Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Ethics

General data

Course ID: 12-B005
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Ethics
Name in Polish: Etyka
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele zajęć/przedmiotu

a) przekazanie wiedzy o naturze moralności, etyce filozoficznej, naukach o moralności głównych szkołach w etyce europejskiej oraz najważniejszych problemach etyki normatywnej;

b) rozwinięcie pogłębionych umiejętności związanych z myśleniem etycznym i rozwiązywaniem problemów natury etycznej;

c) zapoznanie z wiedzą dotyczącą różnych sposobów podejścia do zagadnień moralnych w wybranych tradycjach etycznych, z terminologią wypracowaną w etyce oraz z refleksją metaetyczną;

d) uwrażliwienie na te kierunki refleksji etycznej, które wpłynęły na ukształtowanie się etyki chrześcijańskiej i na główne idee moralne chrześcijaństwa;

e) rozwinięcie zdolności argumentacji etycznej i obrony prezentowanego przez siebie stanowiska

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Wykłady:

Wstępne przybliżenia i definicje dejktyczne moralności, analiza datum morale.

Etyka eudajmonistyczna, hedonistyczna, prawa naturalnego, formalizm kantowski, utylitaryzm, etyka wartości, etyka cnót, etyka postmodernistyczna.

Eudajmonizm Platona i Arystotelesa a myśl św. Augustyna i św. Tomasza, personalizm etyczny chrześcijaństwa.

Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce.

Analiza wybranych wartości moralnych (wierność, odpowiedzialność, sprawiedliwość) i kategorii etycznych (sumienie, wina).

Metaetyka i jej główne teorie: naturalizm, intuicjonizm i emotywizm.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura

Opracowania i podręczniki do etyki ogólnej i dziejów etyki

- Duchliński P, Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016.

- Duchliński P, Kobyliński A., Moń R., Podrez E., O normatywności w etyce, Kraków 2015.

- Z problematyki norm, zasad i mądrości praktycznej, red. P. Duchliński, T. Homa, Kraków 2015.

- Etyka a problem nihilizmu, red. P. Duchliński, Kraków 2019.

- Prawda, poufność, autonomia. Antologia bioetyki, red. W. Galewicz, Kraków 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

tłumaczy genezę etyki filozoficznej, istotę moralności oraz opisuje główne paradygmaty europejskiej myśli etycznej

wskazuje na wpływ etyki pogańskiej na myślenie etyczne chrześcijaństwa oraz wpływ idei chrześcijańskich na rozumienie moralności w przeszłości i współcześnie

ocenia w perspektywie zalet i wad poszczególne schematy myślenia etycznego, rozumie problemy związane z teoriami etycznymi (metaetyka)

korzysta krytycznie z tekstów etycznych

posiada świadomość współczesnej doniosłości badań etycznych i kształtowania w sobie kultury etycznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się

‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Krzysztof Stachewicz, Przemysław Strzyżyński
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (past)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sebastian Łuszczki
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)