History of the Ancient Church
General data
Course ID: | 12-B002Awar |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the Ancient Church |
Name in Polish: | Historia Kościoła I - starożytność |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cele zajęć/przedmiotu a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od momentu jego założenia do końca okresu starożytności; b) rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej starożytności; c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat kształtowania się struktury Kościoła, relacji Kościoła z władzą świecką oraz światem kultury grecko-rzymskiej; d) uwrażliwienie na przyczyny rozwoju tych kierunków refleksji teologicznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się tradycji Kościoła i kultury europejskiej e) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła; f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad źródłem historycznym dotyczącym dziejów Kościoła, z uwzględnieniem jego wymiaru faktograficznego oraz teologicznego. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Świat antyczny i narodziny chrześcijaństwa. Stosunek państwa rzymskiego do chrześcijaństwa, do 313 r. Kościół judeochrześcijan i Kościół w kontekście kultury grecko-rzymskiej. Historia prześladowań i znaczenie kultu męczenników. Pierwsze zagrożenia jedności Kościoła (pierwsze herezje, gnostycyzm). Etapy kształtowania się struktury hierarchicznej Kościoła. Charakterystyka kultury i życia codziennego chrześcijan do poł. IV w. Konstantyn Wielki i jego znaczenie dla historii Europy i Kościoła. Relacje państwo – Kościół po 313 r. Wielkie spory teologiczne, trynitarne i chrystologiczne. Triumfujący Kościół wobec pogan. Monastycyzm od Antoniego Pustelnika do Benedykta. Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Papiestwo i rozwój idei prymatu. Chrześcijaństwo a islam, ikonoklazm. Kościół u schyłku starożytności na wschodzie i zachodzie. Ćwiczenia: Historia Kościoła jako przedmiot badań naukowych. Doktryny, herezje i spory kościelne. Służba Boża, sakramenty i życie codzienne chrześcijan do poł. IV w. Architektura i sztuka chrześcijańska pierwszych wieków. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Opracowania i podręczniki: ‒ Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. I, Od początków do roku 600, Warszawa 1986. ‒ Świat Bizancjum, t.1, Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, red. C. Morrisson, Kraków 2007. ‒ Świat Bizancjum, t. 2, Cesarstwo Bizantyńskie 641-1204, red. J. C. Cheyneta, Kraków 2011. ‒ Ks. M. Starowieyski, Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016. ‒ Bp Jan Śrutwa, Dzieje Kościoła w starożytności, t. 1-2, Lublin 2018. Źródła: ‒ Dzieje Apostolskie ‒ Constitutiones Apostolorum, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2007. ‒ Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I (325-787), red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2005. ‒ Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, Kraków 2013. ‒ Tenże, Żywot Konstantyna, Kraków 2007. ‒ Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, Warszawa 1980. ‒ Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1983. ‒ Atanazy Aleksandryjski, Żywot św. Antoniego, Warszawa 1987. ‒ Zosimos, Nowa historia, Warszawa 1983. ‒ VARIA z serii wydawniczych: PSP, POK, OŻ, PL, reguły zakonne, pisma gnostyckie, teksty świeckich autorów antycznych (Swetoniusz, Tacyt, Libanios, Julian Apostata, Ammianus Marcellinus i in.). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności opisuje wpływ innych refleksji religijnych oraz filozoficznych na kształtowanie się teologii młodego Kościoła oraz związane z tym nurty heterodoksyjne wskazuje potencjalne kierunki rozwoju wspólnoty Kościoła oraz momenty, w których dokonano kluczowych wyborów dyscyplinarnych i teologicznych ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła na poszczególnych etapach jego dziejów ukazuje zmiany zachodzące w społeczeństwie antycznym pod wpływem idei chrześcijańskich korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 10 hours
lecture, 36 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Roman Dworacki, Paweł Wygralak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.