Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Catechetical Didactics with Elements of General Didactics

General data

Course ID: 12-A051
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Catechetical Didactics with Elements of General Didactics
Name in Polish: Dydaktyka katechetyczna z elementami ogólnej
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele modułu kształcenia

a) zapoznanie z miejscem dydaktyki katechezy wśród innych dyscyplin naukowych oraz miejscem religii wśród innych przedmiotów nauczania

b) przekazanie wiedzy z zakresu osobowości oraz kompetencji psychologiczno-dydaktycznych nauczyciela religii

c) rozwinięcie treści związanych z rozwojem ucznia (w aspekcie działań katechetycznych), a także charakterystyka głównych operacji myślowych w uczeniu się

d) zapoznanie z zasadami, celami, metodami oraz środkami dydaktycznymi (z uwzględnieniem etapów nauczania)

e) wyrobienie umiejętności oceniania ucznia na lekcji religii (z uwzględnieniem etapów nauczania)

f) kształtowanie kompetencji kluczowych w katechezie

Full description: (in Polish)

Opis treści kształcenia

dydaktyka katechezy na tle innych dyscyplin oraz miejsce lekcji religii wśród innych przedmiotów szkolnych

cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne nauczyciela

rozwój ucznia w aspekcie kształcenia katechetycznego

zasady dydaktyczne i teologiczne w nauczaniu religii

cele, metody i środki dydaktyczne

ocenianie na lekcjach religii

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura

 Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.

 Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, czynności nauczyciela, Warszawa 1993.

 Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.

 Stala J. (red.), Dydaktyka katechezy, cz. 1 i 2, Tarnów 2004.

 Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

wyjaśnia miejsce dydaktyki wśród innych dyscyplin naukowych oraz

miejsce religii wśród innych przedmiotów nauczania

wymienia (opisuje) cechy osobowości oraz kompetencje psychologiczno-dydaktyczne katechety

posiada pogłębioną zdolność opisania umiejętności/kompetencji ucznia w aspekcie kształcenia katechetycznego oraz charakteryzuje główne operacje umysłowe w uczeniu się

zna (wymienia) teologiczne i dydaktyczne zasady w nauczaniu religii

umie wyznaczyć cele lekcji religii

dobierze odpowiednie metody nauczania oraz środki dydaktyczne do różnych typów lekcji na różnych etapach nauczania

potrafi dokonać oceny ucznia na lekcji religii

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Proszę wyznaczyć cele wskazanej lekcji religii.

Proszę wymienić przykładowe metody nauczania dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
classes, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Joanna Staniś-Rzepka
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)