History of the Church Part II
General data
Course ID: | 12-A012Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the Church Part II |
Name in Polish: | Historia Kościoła II |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cel (cele) modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od reformacji i odkryć geograficznych do czasów najnowszych b) rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła oraz umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat miejsca Kościoła na tle głębokich przemian gospodarczych i polityczno-społecznych d) poznanie przyczyn i skutków konfliktów wyznaniowych w świecie chrześcijańskim oraz znaczenia wewnętrznej odnowy Kościoła katolickiego (sobór trydencki i watykański II) e) uwrażliwienie na wpływ nowego obrazu świata i myśli filozoficznej na tradycyjne formy życia kościelnego i teologii f) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła |
Full description: |
(in Polish) Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych. TK_02 Reformacja. TK_03 Reforma Kościoła – Sobór Trydencki. TK_04 Powstanie nowych zakonów – jezuici. TK_05 Misje katolickie. TK_06 Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska. TK_07 Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm. TK_08 Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce. TK_09 Relacje państwo-Kościół. Gallikaznizm, febronianizm, józefinizm. TK_10 Oświecenie i rewolucja francuska. TK_11 Ogólna charakterystyka czasów współczesnych. TK_12 Kościół i papiestwo w XIX w. TK_13 Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego. TK_14 Kościół i papiestwo w XX i XXI w. TK_15 Kościół w Polsce w XX i XXI w. |
Bibliography: |
(in Polish) . Zalecana literatura Opracowania i podręczniki: Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 3-5, Warszawa 1985-1987. B. Kumor, Historia Kościoła, t. 6-8, Lublin 1985-1995 i wydania późniejsze. M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 3-4, Warszawa 1989-1992. Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 2, Kraków 1966. Historia Kościoła w Polsce, red. B. Kumor, Z. Obertyński, t. 1, cz. 2, t. 2, Poznań-Warszawa 1974. B. Kumor, Ustrój i organizacja Kościoła w Polsce w okresie niewoli narodowej 1772-1918, Kraków 1980. Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Poznań 2009. J. Kracik, Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Wrocław [po 2007]. Kościół katolicki w czasach komunistycznej dyktatury, red. R. Terlecki, J. Szczepaniak, Kraków 2007. B. Kołodziej, Opieka duszpasterska nad wychodźcami polskimi do roku 1939, Poznań 2003. Źródła: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007. P. Raina, Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945-1989, 3 t., Poznań 1994-1996. Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Paris 1967 (wersja dwujęzyczna). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: tłumaczy okoliczności ewangelizacji Nowego Świata oraz kontrowersje z nią związane opisuje wpływ idei reformacyjnych na zmiany myślenia i mentalności narodów europejskich wskazuje źródła rozwoju życia i dyscypliny kościelnej (katolickiej) ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła w okresie nowożytności i najnowszym ukazuje wpływ nowych prądów myślowych oraz ruchów rewolucyjnych i totalitaryzmów na kryzys chrześcijańskiej tożsamości europejskiej korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV. Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła. Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 6 hours
lecture, 26 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Roman Dworacki, Łukasz Kędzierski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.