History of the Medieval Church
General data
Course ID: | 12-A002B |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the Medieval Church |
Name in Polish: | Historia Kościoła - Średniowiecze |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Cel (cele) modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od starożytności do początków reformacji b) rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła oraz umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej średniowiecza c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat kształtowania się chrześcijańskiej Europy w wymiarze społecznym, politycznym i religijnym d) uwrażliwienie na przyczyny i skutki rozwoju nowych form życia zakonnego oraz scholastycznej myśli teologicznej e) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad źródłem historycznym dotyczącym dziejów Kościoła, z uwzględnieniem jego wymiaru faktograficznego oraz teologicznego |
Full description: |
(in Polish) Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Misje chrystianizacyjne w Europie północnej. Działalność św. Bonifacego i Anglosasów. TK_02 Kościół w okresie karolińskich – reformy i renesans. TK_03 Geneza Wielkiej Schizmy Wschodniej, 1054. TK_04 Chrystianizacja narodów słowiańskich do XI w. TK_05 Wejście Polski do grona narodów chrześcijańskich Europy. TK_06 Uniwersalizm Ottona III i Sylwestra II. TK_07 Reforma gregoriańska. TK_08 Życie zakonne w średniowieczu. TK_09 Pierwsze sobory powszechne na Zachodzie. TK_10 Herezje i inkwizycja. TK_11 Średniowieczny ruch krucjatowy. TK_12 Chrześcijaństwo w Polsce w okresie rozbicia dzielnicowego. TK_13 Kultura i sztuka średniowiecza. Gotyk. Powstanie uniwersytetów. TK_14 „Niewola” awiniońska i Wielka Schizma Zachodnia. TK_15 Kościół w Polsce ostatnich Piastów i pierwszych Jagiellonów. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Opracowania i podręczniki: Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 2, Warszawa 1988. B. Kumor, Historia Kościoła, t. 2-5, Lublin 1973-1984 i wydania późniejsze. M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 2, Warszawa 1987. W. Abraham, Organizacja Kościoła w Polsce do poł. XII w., Poznań 1962. Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 1, Kraków 1966. J. Nowacki, Dzieje archidiecezji poznańskiej, t. 1, Poznań 1959. K. Schatz, Sobory powszechne, Kraków 2002. Tenże, Prymat papieski, Kraków 2004. L. Wilczyński, Historia Kościoła katolickiego w średniowieczu, Gniezno 2010. D. Rops, Kościół wczesnego średniowiecza, Warszawa 1969. Źródła: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 2-3, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007. Wybrane tomy serii „Źródła monastyczne” Wydawnictwa TYNIEC. By czas nie zaćmił i niepamięć. Wybór kronik średniowiecznych, red. A. Jelicz, Warszawa 1975 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: tłumaczy okoliczności stopniowej chrystianizacji Europy po okresie wędrówek ludów opisuje wpływ idei chrześcijańskich na rozwój kultury nowych narodów współtworzących Europę wskazuje kierunki rozwoju życia i dyscypliny kościelnej oraz główne nurty heterodoksyjne ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła średniowiecznego ukazuje wewnętrzne podziały chrześcijaństwa oraz relacje chrześcijańskiej Europy ze światem zewnętrznym korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV. Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła. Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła. Oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.