Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of the Medieval Church

General data

Course ID: 12-A002B
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of the Medieval Church
Name in Polish: Historia Kościoła - Średniowiecze
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cel (cele) modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od starożytności do początków reformacji

b) rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła oraz umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej średniowiecza

c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat kształtowania się chrześcijańskiej Europy w wymiarze społecznym, politycznym i religijnym

d) uwrażliwienie na przyczyny i skutki rozwoju nowych form życia zakonnego oraz scholastycznej myśli teologicznej

e) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła

f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad źródłem historycznym dotyczącym dziejów Kościoła, z uwzględnieniem jego wymiaru faktograficznego oraz teologicznego

Full description: (in Polish)

Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia

TK_01 Misje chrystianizacyjne w Europie północnej. Działalność św. Bonifacego i Anglosasów.

TK_02 Kościół w okresie karolińskich – reformy i renesans.

TK_03 Geneza Wielkiej Schizmy Wschodniej, 1054.

TK_04 Chrystianizacja narodów słowiańskich do XI w.

TK_05 Wejście Polski do grona narodów chrześcijańskich Europy.

TK_06 Uniwersalizm Ottona III i Sylwestra II.

TK_07 Reforma gregoriańska.

TK_08 Życie zakonne w średniowieczu.

TK_09 Pierwsze sobory powszechne na Zachodzie.

TK_10 Herezje i inkwizycja.

TK_11 Średniowieczny ruch krucjatowy.

TK_12 Chrześcijaństwo w Polsce w okresie rozbicia dzielnicowego.

TK_13 Kultura i sztuka średniowiecza. Gotyk. Powstanie uniwersytetów.

TK_14 „Niewola” awiniońska i Wielka Schizma Zachodnia.

TK_15 Kościół w Polsce ostatnich Piastów i pierwszych Jagiellonów.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura

Opracowania i podręczniki:

 Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 2, Warszawa 1988.

 B. Kumor, Historia Kościoła, t. 2-5, Lublin 1973-1984 i wydania późniejsze.

 M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 2, Warszawa 1987.

 W. Abraham, Organizacja Kościoła w Polsce do poł. XII w., Poznań 1962.

 Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 1, Kraków 1966.

 J. Nowacki, Dzieje archidiecezji poznańskiej, t. 1, Poznań 1959.

 K. Schatz, Sobory powszechne, Kraków 2002.

 Tenże, Prymat papieski, Kraków 2004.

 L. Wilczyński, Historia Kościoła katolickiego w średniowieczu, Gniezno 2010.

 D. Rops, Kościół wczesnego średniowiecza, Warszawa 1969.

Źródła:

 Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 2-3, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.

 Wybrane tomy serii „Źródła monastyczne” Wydawnictwa TYNIEC.

 By czas nie zaćmił i niepamięć. Wybór kronik średniowiecznych, red. A. Jelicz, Warszawa 1975

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

tłumaczy okoliczności stopniowej chrystianizacji Europy po okresie wędrówek ludów

opisuje wpływ idei chrześcijańskich na rozwój kultury nowych narodów współtworzących Europę

wskazuje kierunki rozwoju życia i dyscypliny kościelnej oraz główne nurty heterodoksyjne

ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła średniowiecznego

ukazuje wewnętrzne podziały chrześcijaństwa oraz relacje chrześcijańskiej Europy ze światem zewnętrznym

korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu

dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii

posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV.

Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła.

Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła.

Oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)