Formacja kandydatów do kapłaństwa w świetle Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-102TM-49 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formacja kandydatów do kapłaństwa w świetle Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu zajęć/przedmiotu • poznanie ogólnych założeń formacji seminaryjnej postulowanej przez najnowsze dokumenty Kościoła, z uprzywilejowanym miejscem Ratio institutionis • scharakteryzowanie podstawowych wymiarów integralnej formacji do kapłaństwa • pogłębienie treści dotyczących formacji ludzkiej seminarzysty • zrozumienie znaczenia formacji intelektualnej i duchowej • zrozumienie znaczenia formacji wspólnotowej w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej • rozszerzenie znajomości aktywności pastoralnej i misyjnej wspólnoty Kościoła • poznanie przykładowych organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej, diecezji bydgoskiej i archidiecezji poznańskiej. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu Ogólne założenia formacji seminaryjnej na podstawie dokumentów Kościoła, zwłaszcza Ratio institutionis Podstawowe wymiary integralnej formacji do kapłaństwa Formacja ludzka seminarzysty Znaczenie formacji intelektualnej i duchowej Formacja wspólnotowa w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej Aktywność pastoralna i misyjna wspólnoty Kościoła Prezentacja organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej, diecezji bydgoskiej i archidiecezji poznańskiej |
Literatura: |
Zalecana literatura: • Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce, Poznań, Święty Wojciech 2021. • Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis” do biskupów, do duchowieństwa i wiernych o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 1992. Dostępna online: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/pastores.html#m4 . • Jan Paweł II, Listy na Wielki Czwartek 1979-2005, Kraków, Bratni Zew 2007. • D. Bryl, M. Cholewa, M. Walczak, Formacja jest jedna i nigdy się nie kończy, Pastores 94 (2022) 90-103. • Komisja Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich, Lublin 2022 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: Wie czym jest Ratio institutionis i zna ogólne założenia formacji seminaryjnej Zna podstawy biblijne oraz rozumie treści podstawowych zagadnień z zakresu duchowości prezbitera Zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zagadnienia z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego Objaśnia zakres pojęcia formacja integralna Rozumie działalność ewangelizacyjną, pastoralną i charytatywną Kościoła w kontekście fundamentalnych dylematów cywilizacji Zna współczesne konteksty egzystencjalne człowieka oraz trendy panujące w kulturze Umie podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego Popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim jest gotów do współpracy z różnymi środowiskami w prowadzeniu aktywności pastoralnej w lokalnych wspólnotach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Frąckowiak, Waldemar Graczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.