Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formacja kandydatów do kapłaństwa w świetle Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-102TM-49
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formacja kandydatów do kapłaństwa w świetle Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu zajęć/przedmiotu

• poznanie ogólnych założeń formacji seminaryjnej postulowanej przez najnowsze dokumenty Kościoła, z uprzywilejowanym miejscem Ratio institutionis

• scharakteryzowanie podstawowych wymiarów integralnej formacji do kapłaństwa

• pogłębienie treści dotyczących formacji ludzkiej seminarzysty

• zrozumienie znaczenia formacji intelektualnej i duchowej

• zrozumienie znaczenia formacji wspólnotowej w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej

• rozszerzenie znajomości aktywności pastoralnej i misyjnej wspólnoty Kościoła

• poznanie przykładowych organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej, diecezji bydgoskiej i archidiecezji poznańskiej.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu

Ogólne założenia formacji seminaryjnej na podstawie dokumentów Kościoła, zwłaszcza Ratio institutionis

Podstawowe wymiary integralnej formacji do kapłaństwa

Formacja ludzka seminarzysty

Znaczenie formacji intelektualnej i duchowej

Formacja wspólnotowa w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej

Aktywność pastoralna i misyjna wspólnoty Kościoła

Prezentacja organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej, diecezji bydgoskiej i archidiecezji poznańskiej

Literatura:

Zalecana literatura:

• Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce, Poznań, Święty Wojciech 2021.

• Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis” do biskupów, do duchowieństwa i wiernych o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 1992. Dostępna online: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/pastores.html#m4 .

• Jan Paweł II, Listy na Wielki Czwartek 1979-2005, Kraków, Bratni Zew 2007.

• D. Bryl, M. Cholewa, M. Walczak, Formacja jest jedna i nigdy się nie kończy, Pastores 94 (2022) 90-103.

• Komisja Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich, Lublin 2022

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

Wie czym jest Ratio institutionis i zna ogólne założenia formacji seminaryjnej

Zna podstawy biblijne oraz rozumie treści podstawowych zagadnień z zakresu duchowości prezbitera

Zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zagadnienia z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego

Objaśnia zakres pojęcia formacja integralna

Rozumie działalność ewangelizacyjną, pastoralną i charytatywną Kościoła w kontekście fundamentalnych dylematów cywilizacji

Zna współczesne konteksty egzystencjalne człowieka oraz trendy panujące w kulturze

Umie podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego

Popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim

jest gotów do współpracy z różnymi środowiskami w prowadzeniu aktywności pastoralnej w lokalnych wspólnotach

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Frąckowiak, Waldemar Graczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)