Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

The formation of the disciple of Jesus in the Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia

General data

Course ID: 12-102TM-44
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The formation of the disciple of Jesus in the Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia
Name in Polish: Formacja ucznia Jezusa według Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Cele zajęć/przedmiotu

a) przekazanie wiedzy o tożsamości i procesie dojrzewania ucznia Jezusa Chrystusa

b) przekazanie świadectwa świętych uczniów Chrystusa

c) rozwinięcie umiejętności sprzyjających formacji kapłańskiej

d) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania doświadczeń, problemów i przeszkód na drodze dojrzewania

e) zapoznanie z wybranymi tekstami literatury przedmiotu

f) rozwinięcie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej nad tekstami

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Bycie uczniem Jezusa w ujęciu biblijnym i historycznym

Relacja między sakramentem święceń a byciem uczniem Jezusa

Znaczenie uczniostwa w formacji kapłańskiej

Ogólna charakterystyka uczniostwa w ujęciu Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia

Stawanie się uczniem jako etap formacji kapłańskiej

Analiza tekstów biblijnych

Wybrane przykłady stawania się uczniem Jezusa na przestrzeni wieków

Analiza tekstu Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia

Analiza przypadku

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura

- Słownik teologii biblijnej, red. X. Leon-Dufour, Pallottinum, Poznań-Warszawa 1985

- Ks. Franciszek Blachnicki, Idąc, czyńcie uczniami. Rozważania o uczniach Pana, Wydawnictwo Światło-Życie, Kraków 2008

- Jose H. Prado Flores, Szymon Piotr. Uczeń-misjonarz, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2015

- Amadeo Cencini, Misja albo dymisja. Wymiar misyjny w towarzyszeniu powołaniowym młodzieży, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2013

- Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, Pallottinum, Poznań 2017

- Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2021

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

rozumie tożsamość i drogę rozwoju ucznia Jezusa, zwłaszcza w perspektywie formacji kapłańskiej

tłumaczy ideę naśladowania Jezusa w perspektywie historycznej

rozumie i stosuje wymagania, jakie Jezus stawia swoim uczniom, zwłaszcza w perspektywie formacji kapłańskiej

objaśnia związane z naśladowaniem Chrystusa doświadczenia, ich powody i skutki

kreatywny w pracy zespołowej nad tekstem i trafnie dobiera literaturę przedmiotu

jest uwrażliwiony i przygotowany do krytycznej lektury tekstów w omawianej tematyce

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się

‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się

‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Tomasz Trzaskawka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)