Etyczne dylematy człowieka współczesnego. Wybrane zagadnienia z etyki szczegółowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-102FCH-27 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyczne dylematy człowieka współczesnego. Wybrane zagadnienia z etyki szczegółowej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia Pogłębienie nabytych dotąd wiadomości z etyki, w perspektywie kolejnych wykładów z teologii moralnej, przewidzianych w programie studiów. Ponadto umiejętność uważnej obserwacji rzeczywistości egzystencjalnej współczesnego człowieka, na podstawie ogólnodostępnych materiałów, jak np. medialne wystąpienia osób obdarzanych autorytetem społecznym, dyskusje i kontrowersje w przestrzeni publicznej, przejawy twórczości artystycznej itp. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Zna problematykę oraz najważniejsze stanowiska etyki szczegółowej Przeprowadza najogólniejszą klasyfikację podstawowych kategorii ludzkiego działania Wie na czym polega sakralność i nienaruszalność życia ludzkiego Potrafi wskazać na współczesne zagrożenia dotyczące życie ludzkiego Potrafi przedstawić fundamentalne zasady bioetyki Orientuje się w procesach biotechnologii i inżynierii genetycznej Widzi związek ekologii z ochroną życia ludzkiego Potrafi ocenić postawy etyczne wobec świata zwierząt Rozpoznaje problemy etyczne wynikające z rozwoju przemysłu zbrojeniowego i handlu bronią Tłumaczy pojęcie opcji pacyfistycznej Zna ogólne zasady etyczne życia międzynarodowego Dostrzega skutki i wyzwania procesu globalizacji Rozpoznaje aktualne trudności etyki płciowości Potrafi wyjaśnić od strony antropologicznej problem odpowiedzialnej prokreacji oraz etyczny problem antykoncepcji |
Literatura: |
Zalecana literatura Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1,2, Kraków 2005. Melina L.(red), Moralne działanie chrześcijanina, Poznań 2008. Lucas R., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu etyki szczegółowej Potrafi sformułować normatywne zasady dotyczące nienaruszalności życia ludzkiego Zna podstawowe pojęcia używane w biogenetyce Orientuje się we współczesnych problemach etyki środowiskowej Potrafi ocenić stan wojny i pokoju w kategoriach etycznych Posiada świadomość globalizacji i wynikających z niej problemów etycznych Zna genezę problematyki etyki seksualnej i jej antropologiczne podstawy |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sebastian Łuszczki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.