Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat komunikacji interpersonalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WKI-1PS-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat komunikacji interpersonalnej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

- budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja)

- wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga

- integracja grupy


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

zajęcia zdalne w roku 2020/21

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

u osoby prowadzącej, sylabus

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

warsztat

wykład konwersatoryjny

wykład problemowy

praca w grupach

metody aktywizujące

dyskusja

praca z tekstem

metoda analizy przypadków

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

25 godzin


8 - godziny z nauczycielem

5 - przygotowanie do zajęć

5 - czytanie przygotowanej literatury

7 - przygotowanie do zaliczenia zaliczenia

Punkty ECTS - 1



Skrócony opis:

Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji.

Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych.

Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.

Pełny opis:

Celem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga

Literatura:

- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT

- Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań

- Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław

- Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce

- Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co

- Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków

- Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa

- Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006.

- Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa .

- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.

- Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk.

Efekty uczenia się:

Studentka/Student:

wie czym jest komunikacja interpersonalna i jaka jest jej rola

zna zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej, potrafi wskazać jej rolę w pracy pedagoga

stosuje zasady komunikacji

zna zasady komunikacji w grupie (z uwzględnieniem procesu grupowego)

ma świadomość własnych kompetencji i barier w relacjach społecznych przekładających się na proces komunikacji

potrafi przeprowadzić krótki fragment warsztatu na temat wybranego aspektu komunikacji interpersonalnej

zna zasady skutecznej komunikacji i etyki pracy pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

warsztatu - opracowanego problemu z obszaru komunikacji interpersonalnej

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo aktywny udział w zajęciach, bardzo dobre przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu z uwzględnieniem wszystkich ustalonych wcześniej kryteriów oceny

dobry plus (+db; 4,5): aktywny udział w zajęciach, bardzo dobre przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem niektórych ustalonych wcześniej kryteriów oceny

dobry (db; 4,0): aktywny udział w zajęciach, dobre przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem części ustalonych wcześniej kryteriów oceny

dostateczny plus (+dst; 3,5): średnio aktywny udział w zajęciach, dostateczne przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem wielu ustalonych wcześniej kryteriów oceny

dostateczny (dst; 3,0): średnio aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem większości ustalonych wcześniej kryteriów oceny

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Renata Konieczna-Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

1

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja)

- wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga

- integracja grupy

Skrócony opis:

Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji.

Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych.

Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga

Literatura:

- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT

- Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań

- Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław

- Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce

- Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co

- Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków

- Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa

- Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006.

- Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa .

- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.

- Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Małgorzata Rosalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

1

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja)

- wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga

- integracja grupy

Skrócony opis:

Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji.

Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych.

Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga

Literatura:

- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT

- Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań

- Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław

- Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce

- Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co

- Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków

- Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa

- Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006.

- Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa .

- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.

- Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Małgorzata Rosalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

1

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja)

- wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga

- integracja grupy

Skrócony opis:

Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji.

Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych.

Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga

Literatura:

- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT

- Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań

- Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław

- Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce

- Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co

- Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków

- Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa

- Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006.

- Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa .

- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.

- Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Renata Konieczna-Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

1

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja)

- wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej

- kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga

- integracja grupy

Skrócony opis:

Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji.

Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych.

Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.

Pełny opis:

Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga

Literatura:

- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT

- Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań

- Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław

- Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce

- Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co

- Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków

- Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa

- Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006.

- Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa .

- Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997.

- Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)