Warsztat komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WKI-1PS-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | - budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja) - wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej - kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga - integracja grupy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie zajęcia zdalne w roku 2020/21 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | u osoby prowadzącej, sylabus |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | warsztat wykład konwersatoryjny wykład problemowy praca w grupach metody aktywizujące dyskusja praca z tekstem metoda analizy przypadków |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 25 godzin 8 - godziny z nauczycielem 5 - przygotowanie do zajęć 5 - czytanie przygotowanej literatury 7 - przygotowanie do zaliczenia zaliczenia Punkty ECTS - 1 |
Skrócony opis: |
Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji. Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych. Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy. |
Pełny opis: |
Celem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga |
Literatura: |
- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT - Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań - Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław - Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce - Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co - Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków - Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa - Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006. - Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa . - Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997. - Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
Studentka/Student: wie czym jest komunikacja interpersonalna i jaka jest jej rola zna zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej, potrafi wskazać jej rolę w pracy pedagoga stosuje zasady komunikacji zna zasady komunikacji w grupie (z uwzględnieniem procesu grupowego) ma świadomość własnych kompetencji i barier w relacjach społecznych przekładających się na proces komunikacji potrafi przeprowadzić krótki fragment warsztatu na temat wybranego aspektu komunikacji interpersonalnej zna zasady skutecznej komunikacji i etyki pracy pedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
warsztatu - opracowanego problemu z obszaru komunikacji interpersonalnej bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo aktywny udział w zajęciach, bardzo dobre przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu z uwzględnieniem wszystkich ustalonych wcześniej kryteriów oceny dobry plus (+db; 4,5): aktywny udział w zajęciach, bardzo dobre przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem niektórych ustalonych wcześniej kryteriów oceny dobry (db; 4,0): aktywny udział w zajęciach, dobre przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem części ustalonych wcześniej kryteriów oceny dostateczny plus (+dst; 3,5): średnio aktywny udział w zajęciach, dostateczne przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem wielu ustalonych wcześniej kryteriów oceny dostateczny (dst; 3,0): średnio aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do poszczególnych zajęć oraz opracowanie wybranego problemu podczas końcowego warsztatu, ale z pominięciem większości ustalonych wcześniej kryteriów oceny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 1 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja) - wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej - kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga - integracja grupy |
|
Skrócony opis: |
Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji. Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych. Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga |
|
Literatura: |
- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT - Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań - Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław - Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce - Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co - Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków - Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa - Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006. - Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa . - Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997. - Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 1 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja) - wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej - kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga - integracja grupy |
|
Skrócony opis: |
Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji. Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych. Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga |
|
Literatura: |
- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT - Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań - Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław - Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce - Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co - Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków - Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa - Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006. - Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa . - Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997. - Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 1 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja) - wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej - kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga - integracja grupy |
|
Skrócony opis: |
Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji. Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych. Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga |
|
Literatura: |
- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT - Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań - Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław - Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce - Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co - Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków - Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa - Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006. - Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa . - Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997. - Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 1 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - budowanie kompetencji komunikacyjnej (wiedza, umiejętności, motywacja) - wyposażenie w umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej - kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych w pracy pedagoga - integracja grupy |
|
Skrócony opis: |
Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, czytelne przekazywanie informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna. Umiejętność słuchania, bariery w komunikacji. Porozumiewanie się z innymi ludźmi a inteligencja społeczna i emocjonalna: rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi, umiejętność wyrażania własnych emocji, zaspokajanie potrzeb własnych i innych. Praca w zespole: zasady komunikacji grupowej, cechy informacji zwrotnej, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy. |
|
Pełny opis: |
Zadaniem warsztatu jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształtowanie świadomości samego siebie w relacjach z innymi oraz uczestnictwa w grupie. Zakłada się, że po zakończonych zajęciach zwiększy się integracja w grupie, studenci będą znać: zasady informacji zwrotnej i jej rolę w komunikowaniu się, pojęcie "otwartość" i jej wskaźniki werbalne i niewerbalne, różnicować różne style słuchania, w tym komunikaty "blokujące" i "otwierające", będą potrafili wskazać znaczenie zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej dla działalności pedagoga |
|
Literatura: |
- Johnson, D. (1992), Podaj dłoń. Warszawa: IPZiT - Goleman, D.(1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań - Nęcki, Z.(1994), Komunikowanie interpersonalne. Wrocław - Pease, A.(2001), Mowa ciała. Kielce - Rosenberg, M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Santorski & Co - Sikorski, W. (2005). Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków - Zborowski, Z. (1997), Trening interpersonalny. Warszawa - Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: (1991), Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2006. - Argyle M.: (1991) Psychologia stosunków międzyludzkich, W-wa . - Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997. - Cialdini R., (1999), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.