(in Polish) Przedmiot fakultatywny: Edukacja filmowa jako narzędzie w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą
General data
Course ID: | 11-PFEF-V-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Przedmiot fakultatywny: Edukacja filmowa jako narzędzie w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Major: | (in Polish) Pedagogika specjalna |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) Celem fakultetu jest nabycie przez studentki i studentów umiejętności odczytywania przesłania filmów dokumentalnych, fabularnych i krótkometrażowych, etiud i reportaży, wyrażania własnych poglądów, refleksji, dokonywania krytycznej analizy, interpretowania motywów postępowania bohaterów filmowych oraz dostrzeganie uniwersalnych wartości w nich przekazywanych i zaimplementowanie ich w pracę dydaktyczną i wychowawczą. |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Zazwyczaj nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 zajęcia prowadzone w całości zdalnie w okresie pandemii COVID-19. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Student/ka posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki, zna terminologię pedagogiczną, ma wiedzę o powiązaniach studiowanej dyscypliny z innymi dyscyplinami, potrafi dokonać analizy i interpretacji wytworów kultury w obrębie studiowanej dyscypliny, ma zdolność wyszukiwania, analizowania, selekcjonowania i użytkowania informacji przy wykorzystaniu dostępnych materiałów, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze, potrafi formułować i wyrażać własne poglądy i idee dotyczące realizowanego materiału. |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Strona internetowa Zakładu Historii Wychowania WSE UAM (www.historiawychowania.amu.edu.pl) Strona internetowa Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (www.wse.amu.edu.pl) - materiały w chmurze i na Microsoft Teams, materiały udostępniane przez prowadzącego podczas zajęć. Zakład Historii Wychowania; Wydział Studiów Edukacyjnych UAM Ul. Szamarzewskiego 89 (budynek D – pokoje 404;413) 60-568 Poznań |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - dyskusja; - osobista refleksja; - praca w grupach; - lektura; - projekt; - referat; - prezentacja materiałów multimedialnych; |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 15 Przygotowanie do zajęć: 5 Czytanie wskazanej literatury: 5 Przygotowanie projektu: 5 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 5 SUMA GODZIN: 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 1 |
Short description: |
(in Polish) Celem fakultetu jest nabycie przez studentki i studentów umiejętności odczytywania przesłania filmów dokumentalnych, fabularnych i krótkometrażowych, etiud i reportaży, wyrażania własnych poglądów, refleksji, dokonywania krytycznej analizy, interpretowania motywów postępowania bohaterów filmowych oraz dostrzeganie uniwersalnych wartości w nich przekazywanych i zaimplementowanie ich w pracę dydaktyczną i wychowawczą. |
Full description: |
(in Polish) 1. Edukacja filmowa – ujęcie teoretyczne; klasyfikacja gatunków filmowych 2. Film, reportaż, serial, faction-genre, mock-documentary, czy reklama jako istotne elementy edukacji (kształcenia, socjalizacji i wychowania) czy profilaktyki zachowań aspołecznych 3. Motywy akceptacji, odmienności, stereotypów, tolerancji i uprzedzeń w polskich filmach fabularnych, krótkometrażowych i wybranych reportażach 4. Film jako odbicie wielorakich zjawisk społecznych, np. relacje rodzinne; więzi społeczne; społeczne studium problemów dorastania; świat realny a wirtualny; przemoc rówieśnicza; agresja; niepełnosprawność; wykluczenie społeczne; poszukiwanie tożsamości; patologie społeczne. 5.Filmoteka pedagoga – film przyczynkiem do dyskusji podczas godzin wychowawczych na wszystkich szczeblach edukacji |
Bibliography: |
(in Polish) E. Chudziński (red.), Słownik wiedzy o mediach, Warszawa – Bielsko-Biała 2009. M. Cieśliński, Polska kronika filmowa. Podglądanie PRL-u, 2016 M. Gudro-Homicka, Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych, Warszawa 2017 T. Mucha, Filmowe godziny wychowawcze cz. 1; 2012; Filmowe godziny wychowawcze cz. 2; 2013; T. Mucha, D. Fedorowicz, Filmowe godziny wychowawcze cz.3; 2014 A. Ogonowska (red.), Kino, film, psychologia, 2018 A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska, Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część I, 2018 j. Wojnicka, R. Syska, Historia filmu. Od Edisona do Nolana, 2015 Fimoteka: „Cześć, Tato” (2020) Link: https://ninateka.pl/film/czesc-tato-karolina-baranowska „Cyrk motyli” (2009) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0 „Ubierz mnie” (2011) Link: https://ninateka.pl/film/ksw-malgorzata-goliszewska-ubierz-mnie „Wycieczka” (2010) Link: https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=327850 „Gadzio” (2007) Link: https://ninateka.pl/film/gadzio-pierwszy-dokument-studio-munka |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: 1. Posiada wiedzę z zakresu edukacji filmowej w pracy z dziećmi i młodzieżą; zna terminologię oraz klasyfikację gatunków filmowych 2. Posiada umiejętność odczytywania przesłań filmów, dostrzega ich ukrytą symbolikę oraz słowa klucze w nich zawarte 3. Posiada umiejętność wyrażania własnych przeżyć wynikających z kontaktu z danym gatunkiem filmowych, dostrzega w nich wartości uniwersalne 4. Posiada umiejętność stosowania wiedzy z zakresu edukacji filmowej w przyszłej pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym, konstruowania scenariuszy godzin wychowawczych opartych o wybrany gatunek filmowy 5. Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie wykorzystywania wiedzy dotyczącej wszelakich motywów filmowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - dyskusja podczas fakultetu; - obserwacja postaw studentów podczas zajęć; - obserwacja i ocena aktywności studentów podczas zajęć; - ocena z ustnego kolokwium; bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Konrad Nowak-Kluczyński | |
Group instructors: | Konrad Nowak-Kluczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.