Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Przedmiot fakultatywny: Edukacja filmowa jako narzędzie w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą

General data

Course ID: 11-PFEF-V-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Przedmiot fakultatywny: Edukacja filmowa jako narzędzie w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Major:

(in Polish) Pedagogika specjalna

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) Celem fakultetu jest nabycie przez studentki i studentów umiejętności odczytywania przesłania filmów dokumentalnych, fabularnych i krótkometrażowych, etiud i reportaży, wyrażania własnych poglądów, refleksji, dokonywania krytycznej analizy, interpretowania motywów postępowania bohaterów filmowych oraz dostrzeganie uniwersalnych wartości w nich przekazywanych i zaimplementowanie ich w pracę dydaktyczną i wychowawczą.

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Zazwyczaj nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 zajęcia prowadzone w całości zdalnie w okresie pandemii COVID-19.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Student/ka posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki, zna terminologię pedagogiczną, ma wiedzę o powiązaniach studiowanej dyscypliny z innymi dyscyplinami, potrafi dokonać analizy i interpretacji wytworów kultury w obrębie studiowanej dyscypliny, ma zdolność wyszukiwania, analizowania, selekcjonowania i użytkowania informacji przy wykorzystaniu dostępnych materiałów, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze, potrafi formułować i wyrażać własne poglądy i idee dotyczące realizowanego materiału.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Strona internetowa Zakładu Historii Wychowania WSE UAM (www.historiawychowania.amu.edu.pl)


Strona internetowa Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (www.wse.amu.edu.pl) - materiały w chmurze i na Microsoft Teams, materiały udostępniane przez prowadzącego podczas zajęć.


Zakład Historii Wychowania; Wydział Studiów Edukacyjnych UAM

Ul. Szamarzewskiego 89 (budynek D – pokoje 404;413)

60-568 Poznań


Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - dyskusja;

- osobista refleksja;

- praca w grupach;

- lektura;

- projekt;

- referat;

- prezentacja materiałów multimedialnych;


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 15

Przygotowanie do zajęć: 5

Czytanie wskazanej literatury: 5

Przygotowanie projektu: 5

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 5

SUMA GODZIN: 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 1

Short description: (in Polish)

Celem fakultetu jest nabycie przez studentki i studentów umiejętności odczytywania przesłania filmów dokumentalnych, fabularnych i krótkometrażowych, etiud i reportaży, wyrażania własnych poglądów, refleksji, dokonywania krytycznej analizy, interpretowania motywów postępowania bohaterów filmowych oraz dostrzeganie uniwersalnych wartości w nich przekazywanych i zaimplementowanie ich w pracę dydaktyczną i wychowawczą.

Full description: (in Polish)

1. Edukacja filmowa – ujęcie teoretyczne; klasyfikacja gatunków filmowych

2. Film, reportaż, serial, faction-genre, mock-documentary, czy reklama jako istotne elementy edukacji (kształcenia, socjalizacji i wychowania) czy profilaktyki zachowań aspołecznych

3. Motywy akceptacji, odmienności, stereotypów, tolerancji i uprzedzeń w polskich filmach fabularnych, krótkometrażowych i wybranych reportażach

4. Film jako odbicie wielorakich zjawisk społecznych, np. relacje rodzinne; więzi społeczne; społeczne studium problemów dorastania; świat realny a wirtualny; przemoc rówieśnicza; agresja; niepełnosprawność; wykluczenie społeczne; poszukiwanie tożsamości; patologie społeczne.

5.Filmoteka pedagoga – film przyczynkiem do dyskusji podczas godzin wychowawczych na wszystkich szczeblach edukacji

Bibliography: (in Polish)

E. Chudziński (red.), Słownik wiedzy o mediach, Warszawa – Bielsko-Biała 2009.

M. Cieśliński, Polska kronika filmowa. Podglądanie PRL-u, 2016

M. Gudro-Homicka, Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych, Warszawa 2017

T. Mucha, Filmowe godziny wychowawcze cz. 1; 2012; Filmowe godziny wychowawcze cz. 2; 2013; T. Mucha, D. Fedorowicz, Filmowe godziny wychowawcze cz.3; 2014

A. Ogonowska (red.), Kino, film, psychologia, 2018

A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska, Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część I, 2018

j. Wojnicka, R. Syska, Historia filmu. Od Edisona do Nolana, 2015

Fimoteka:

„Cześć, Tato” (2020) Link: https://ninateka.pl/film/czesc-tato-karolina-baranowska

„Cyrk motyli” (2009) Link: https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0

„Ubierz mnie” (2011) Link: https://ninateka.pl/film/ksw-malgorzata-goliszewska-ubierz-mnie

„Wycieczka” (2010) Link: https://filmpolski.pl/fp/index.php?film=327850

„Gadzio” (2007) Link: https://ninateka.pl/film/gadzio-pierwszy-dokument-studio-munka

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

1. Posiada wiedzę z zakresu edukacji filmowej w pracy z dziećmi i młodzieżą; zna terminologię oraz klasyfikację gatunków filmowych

2. Posiada umiejętność odczytywania przesłań filmów, dostrzega ich ukrytą symbolikę oraz słowa klucze w nich zawarte

3. Posiada umiejętność wyrażania własnych przeżyć wynikających z kontaktu z danym gatunkiem filmowych, dostrzega w nich wartości uniwersalne

4. Posiada umiejętność stosowania wiedzy z zakresu edukacji filmowej w przyszłej pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym, konstruowania scenariuszy godzin wychowawczych opartych o wybrany gatunek filmowy

5. Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie wykorzystywania wiedzy dotyczącej wszelakich motywów filmowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- dyskusja podczas fakultetu;

- obserwacja postaw studentów podczas zajęć;

- obserwacja i ocena aktywności studentów podczas zajęć;

- ocena z ustnego kolokwium;

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Konrad Nowak-Kluczyński
Group instructors: Konrad Nowak-Kluczyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)