The biological basis of human development
General data
Course ID: | 11-PBRC-1PS-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The biological basis of human development |
Name in Polish: | Podstawy biologicznego rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
OR
3.00
(differs over time)
|
Language: | (unknown) |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Czapla | |
Group instructors: | Małgorzata Czapla | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
ECTS code: | (in Polish) 11-PBRC-1PS-s |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu rozwoju biologicznego człowieka, genetyki, dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych oraz czynników wpływających na rozwój. 2. Omówienie zagadnień dotyczących aspektów rozwoju i regulatorów rozwojowych na przykładzie mechanizmu wzrastania człowieka. 3. Przedstawienie charakterystyki poszczególnych okresów rozwojowych oraz specyficznych stanów fizycznych na przestrzeni życia człowieka. 4. Zapoznanie studentów z metodami oceny rozwoju fizycznego oraz wyćwiczenie umiejętności określania wieku rozwojowego na podstawie jego wyznaczników. 5. Rozwinięcie zagadnień pozwalających zrozumieć i wyjaśnić biologiczne uwarunkowania złożonych mechanizmów zachowań człowieka, ważnych z perspektywy identyfikacji prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych oraz kształcenia i wychowywania. 6. Przedstawienie roli pedagoga w kształtowaniu środowiska sprzyjającego potrzebom biologicznym człowieka w poszczególnych okresach życia. |
|
Short description: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu rozwoju biologicznego człowieka, czynników rozwoju, genetyki, dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych. Zna mechanizmy kształtowania się cech fenotypowych pod kontrolą genów; mechanizm regulacji procesu wzrastania oraz inne aspekty rozwoju człowieka. Potrafi opisać okresy rozwojowe i scharakteryzować zmiany fizyczne organizmu w poszczególnych fazach życia człowieka. Potrafi określić wiek rozwojowy człowieka, zna jego wyznaczniki oraz metody oceny wieku biologicznego, którymi potrafi się posługiwać. Ma wiedzę na temat specyfiki poszczególnych okresów rozwojowych; złożonej problematyki płci biologicznej; etiologii wybranych chorób genetycznych; chorób wieku dziecięcego, szczepień ochronnych oraz nieprawidłowości rozwojowych mających istotny wpływ na rozwój i zachowanie się człowieka. Wymienia i charakteryzuje czynniki wpływające na rozwój fizyczny. Rozpoznaje problemy i rozumie potrzeby biologiczne człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych stanach fizycznych w kontekście działalności edukacyjnej i wychowawczej. |
|
Full description: |
(in Polish) Struktura i funkcje systemów żywych. Biologiczne podłoże rozwoju osobniczego. Podstawowe pojęcia stosowane w charakterystyce ontogenezy. Auksologia człowieka. Gerontologia. Fazowość ontogenezy. Determinacja genetyczna rozwoju. Modyfikatory, regulatory i stymulatory rozwojowe. Przepływ informacji genetycznej: replikacja; transkrypcja; translacja. Kształtowanie się cech jakościowych i ilościowych pod kontrolą genów. Czynniki teratogenne. Mutacje i przykłady zaburzeń przez nie wywoływanych Regulacja neurohormonalna rozwoju. Mechanizm wzrastania. Zaburzenia procesu wzrastania. Potrzeby żywieniowe człowieka w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju. Środowisko rozwoju biologicznego człowieka. Adaptabilne i adiustacyjne zmiany w rozwoju fizycznym człowieka w zależności od zmieniających się warunków życia. Norma adaptacyjna i norma reakcji osobnika. Źródła wariancji fenotypowej. Zmiany fizyczne zachodzące w organizmie człowieka od narodzin do śmierci. Budowa i funkcje narządów rozrodczych człowieka. Powstawanie, rozwój i dojrzewanie gamet – oogeneza, spermatogeneza; fizjologia zapłodnienia. In vitro. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych. Dymorfizm płciowy. Płeć biologiczna. Wybrane teorie starzenia się organizmu. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki. Metody oceny wieku biologicznego. Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Tabele norm. Siatki centylowe cech somatycznych. Najczęściej występujące choroby wieku dziecięcego. Kalendarz szczepień ochronnych. Biologiczne uwarunkowania i mechanizmy zachowań człowieka na różnych etapach ontogenezy, ze szczególnym uwzględnieniem progresywnej fazy rozwoju osobniczego, z perspektywy podejmowania adekwatnych działań edukacyjnych i wychowawczych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ M. Kaczmarek, N. Wolański (2018) Rozwój biologiczny człowieka. Od poczęcia do śmierci. PWN, W-wa ‒ N. Wolański (2012) Rozwój biologiczny człowieka. PWN, W-wa ‒ B. Woynarowska (et al.) (2012) Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. PWN, W-wa ‒ A. Malinowski, J. Tatarczuk, R. Asienkiewicz (2008) Antropologia dla pedagogów. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra ‒ R. M. Twyman (2005) Biologia rozwoju. Krótkie wykłady. PWN, W-wa ‒ R. Plomin, J. C. DeFries, G. E. McClearn, P. McGuffin (2001) Genetyka zachowania. PWN, W-wa ‒ T. W. Sadler (1993) Embriologia lekarska. Med. Tour Press International, W-wa ‒ T. Górska, A. Grabowska, A. Zagrodzka (2019) Mózg a zachowanie. PWN, W-wa, /wydanie 3/ ‒ D. Hamer, P. Copeland (2005) Geny a charakter. Wydawnictwo CiS, w-wa ‒ A. Jaczewski (2005) Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. „Żak” ‒ E. Hurlock (1985) Rozwój dziecka. PWN, W-wa ‒ W. Sherborne (2012) Ruch rozwijający dla dzieci. PWN, W-wa ‒ M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska (2004) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, W-wa, /wydanie 6/ ‒ P. Zimbardo (2001) Psychologia i życie. PWN, W-wa ‒ R. Schulz (1996) Antropologiczne podstawy wychowania. Wyd. „Żak” ‒ https://www.totylkoteoria.pl/2019/01/embriologia-dla-zabieganych.html ‒ http://nwolanskibc.wordpress.com ‒ https://www.ted.com/talks/alexander_tsiaras_conception_to_birth_visualized?language=pl ‒ https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4 ‒ https://www.youtube.com/watch?v=Fh7Bu8XX0vk ‒ https://www.youtube.com/watch?v=QUPHBm8sBTs https://scholar.google.pl/scholar?q=czynniki+teratogenne+pdf&hl=pl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Czapla | |
Group instructors: | Małgorzata Czapla | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Czapla | |
Group instructors: | Małgorzata Czapla | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Czapla | |
Group instructors: | Małgorzata Czapla | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.