Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

The biological basis of human development

General data

Course ID: 11-PBRC-1PS-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The biological basis of human development
Name in Polish: Podstawy biologicznego rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 OR 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Czapla
Group instructors: Małgorzata Czapla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

ECTS code:

(in Polish) 11-PBRC-1PS-s

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) 1. Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu rozwoju biologicznego człowieka, genetyki, dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych oraz czynników wpływających na rozwój.

2. Omówienie zagadnień dotyczących aspektów rozwoju i regulatorów rozwojowych na przykładzie mechanizmu wzrastania człowieka.

3. Przedstawienie charakterystyki poszczególnych okresów rozwojowych oraz specyficznych stanów fizycznych na przestrzeni życia człowieka.

4. Zapoznanie studentów z metodami oceny rozwoju fizycznego oraz wyćwiczenie umiejętności określania wieku rozwojowego na podstawie jego wyznaczników.

5. Rozwinięcie zagadnień pozwalających zrozumieć i wyjaśnić biologiczne uwarunkowania złożonych mechanizmów zachowań człowieka, ważnych z perspektywy identyfikacji prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych oraz kształcenia i wychowywania.

6. Przedstawienie roli pedagoga w kształtowaniu środowiska sprzyjającego potrzebom biologicznym człowieka w poszczególnych okresach życia.


Short description: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu rozwoju biologicznego człowieka, czynników rozwoju, genetyki, dziedziczenia cech jakościowych i ilościowych.

Zna mechanizmy kształtowania się cech fenotypowych pod kontrolą genów; mechanizm regulacji procesu wzrastania oraz inne aspekty rozwoju człowieka.

Potrafi opisać okresy rozwojowe i scharakteryzować zmiany fizyczne organizmu w poszczególnych fazach życia człowieka.

Potrafi określić wiek rozwojowy człowieka, zna jego wyznaczniki oraz metody oceny wieku biologicznego, którymi potrafi się posługiwać.

Ma wiedzę na temat specyfiki poszczególnych okresów rozwojowych; złożonej problematyki płci biologicznej; etiologii wybranych chorób genetycznych; chorób wieku dziecięcego, szczepień ochronnych oraz nieprawidłowości rozwojowych mających istotny wpływ na rozwój i zachowanie się człowieka.

Wymienia i charakteryzuje czynniki wpływające na rozwój fizyczny. Rozpoznaje problemy i rozumie potrzeby biologiczne człowieka na różnych etapach rozwoju i w różnych stanach fizycznych w kontekście działalności edukacyjnej i wychowawczej.

Full description: (in Polish)

Struktura i funkcje systemów żywych. Biologiczne podłoże rozwoju osobniczego. Podstawowe pojęcia stosowane w charakterystyce ontogenezy. Auksologia człowieka. Gerontologia. Fazowość ontogenezy. Determinacja genetyczna rozwoju. Modyfikatory, regulatory i stymulatory rozwojowe.

Przepływ informacji genetycznej: replikacja; transkrypcja; translacja. Kształtowanie się cech jakościowych i ilościowych pod kontrolą genów. Czynniki teratogenne. Mutacje i przykłady zaburzeń przez nie wywoływanych

Regulacja neurohormonalna rozwoju. Mechanizm wzrastania. Zaburzenia procesu wzrastania. Potrzeby żywieniowe człowieka w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju.

Środowisko rozwoju biologicznego człowieka. Adaptabilne i adiustacyjne zmiany w rozwoju fizycznym człowieka w zależności od zmieniających się warunków życia. Norma adaptacyjna i norma reakcji osobnika. Źródła wariancji fenotypowej.

Zmiany fizyczne zachodzące w organizmie człowieka od narodzin do śmierci. Budowa i funkcje narządów rozrodczych człowieka. Powstawanie, rozwój i dojrzewanie gamet – oogeneza, spermatogeneza; fizjologia zapłodnienia. In vitro. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych. Dymorfizm płciowy. Płeć biologiczna. Wybrane teorie starzenia się organizmu.

Wiek biologiczny i jego wyznaczniki. Metody oceny wieku biologicznego. Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Tabele norm. Siatki centylowe cech somatycznych.

Najczęściej występujące choroby wieku dziecięcego. Kalendarz szczepień ochronnych.

Biologiczne uwarunkowania i mechanizmy zachowań człowieka na różnych etapach ontogenezy, ze szczególnym uwzględnieniem progresywnej fazy rozwoju osobniczego, z perspektywy podejmowania adekwatnych działań edukacyjnych i wychowawczych.

Bibliography: (in Polish)

‒ M. Kaczmarek, N. Wolański (2018) Rozwój biologiczny człowieka. Od poczęcia do śmierci. PWN, W-wa

‒ N. Wolański (2012) Rozwój biologiczny człowieka. PWN, W-wa

‒ B. Woynarowska (et al.) (2012) Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. PWN, W-wa

‒ A. Malinowski, J. Tatarczuk, R. Asienkiewicz (2008) Antropologia dla pedagogów. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra

‒ R. M. Twyman (2005) Biologia rozwoju. Krótkie wykłady. PWN, W-wa

‒ R. Plomin, J. C. DeFries, G. E. McClearn, P. McGuffin (2001) Genetyka zachowania. PWN, W-wa

‒ T. W. Sadler (1993) Embriologia lekarska. Med. Tour Press International, W-wa

‒ T. Górska, A. Grabowska, A. Zagrodzka (2019) Mózg a zachowanie. PWN, W-wa, /wydanie 3/

‒ D. Hamer, P. Copeland (2005) Geny a charakter. Wydawnictwo CiS, w-wa

‒ A. Jaczewski (2005) Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. „Żak”

‒ E. Hurlock (1985) Rozwój dziecka. PWN, W-wa

‒ W. Sherborne (2012) Ruch rozwijający dla dzieci. PWN, W-wa

‒ M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska (2004) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. WSiP, W-wa, /wydanie 6/

‒ P. Zimbardo (2001) Psychologia i życie. PWN, W-wa

‒ R. Schulz (1996) Antropologiczne podstawy wychowania. Wyd. „Żak”

‒ https://www.totylkoteoria.pl/2019/01/embriologia-dla-zabieganych.html

‒ http://nwolanskibc.wordpress.com

‒ https://www.ted.com/talks/alexander_tsiaras_conception_to_birth_visualized?language=pl

‒ https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4

‒ https://www.youtube.com/watch?v=Fh7Bu8XX0vk

‒ https://www.youtube.com/watch?v=QUPHBm8sBTs

https://scholar.google.pl/scholar?q=czynniki+teratogenne+pdf&hl=pl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Czapla
Group instructors: Małgorzata Czapla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Czapla
Group instructors: Małgorzata Czapla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Czapla
Group instructors: Małgorzata Czapla
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)