Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Prawo oświatowe i administracyjne

General data

Course ID: 11-O22-P
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Prawo oświatowe i administracyjne
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Studia podyplomowe z zarządzania oświatą.

Module learning aims:

(in Polish) C1: Wyposażenie studentów w podstawowe informacje o pozycji prawnej rodziców, uczniów i nauczycieli.

C2: Przygotowanie do analizy przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy Karta Nauczyciela.

C3: Wyrabianie umiejętności dokonywania krytycznej oceny kluczowych rozwiązań przyjętych w Ustawie Prawo oświatowe i innych aktach z zakresu prawa oświatowego z punktu widzenia ich adekwatności dla podejmowania racjonalnych rozwiązań dotyczących funkcjonowania szkoły i realizowania przez szkołę funkcji wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie dotyczy.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowe informacje z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz pedagogiki.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Wykład, internetowa baza aktów prawnych, wskazane pozycje bibliograficzne.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, analiza tekstów prawnych, dyskusja w grupie nad zagadnieniami prawnymi.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Praca z tekstem prawnym (30 h)

Opracowanie zadanego zagadnienia (15 h)

Lektura wskazanych pozycji bibliograficznych (15 h)

Short description: (in Polish)

W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia wprowadzające w problematykę prawa oświatowego i administracyjnego, podjęta zostaje charakterystyka systemu oświaty w ujęciu materialnym oraz procesowym, omówione kwestie statusu prawnego dyrektora, rodziców i uczniów.

Full description: (in Polish)

1. Zagadnienia wprowadzające: administracja publiczna: istota, struktura, funkcje; prawo administracyjne: definicja, podział, podstawowe pojęcia; samorząd terytorialny: pojęcie, istota i podstawy prawne; zadania samorządu terytorialnego.

2. System oświaty w Polsce: struktura i organizacja; rodzaje obowiązków edukacyjnych; reformowanie systemu oświaty; podstawy prawne funkcjonowania systemu oświaty.

3. Status prawny dyrektora: kwalifikacje; sposób wyboru; zakres obowiązków; dyrektor jako kierownik zakładu pracy; ochrona danych osobowych w placówce oświatowej.

4. Charakterystyka nadzoru pedagogicznego: nadzór pedagogiczny i jego formy: nadzór pedagogiczny a nadzór organu prowadzącego; organy nadzoru pedagogicznego; rola dyrektora w nadzorze pedagogicznym.

5. Rodzaje odpowiedzialności prawnej w pracy dyrektora: dyscyplinarna, porządkowa, karna, cywilna, merytoryczna.

6. Status prawny ucznia/wychowanka i jego rodziców/opiekunów prawnych: zagadnienia z zakresu prawa cywilnego oraz rodzinnego. Rada rodziców.

Bibliography: (in Polish)

D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Wydawnictwo a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013

M. Pilich (red.), Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające: komentarz, Wydawnictwo Wolter Kluwer, Warszawa 2018

M. Pyter, A. Balicki, Prawo oświatowe: komentarz, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2017

K. Gawroński, S.M. Kwiatkowski (red.), Meritum – prawo oświatowe, Wydawnictwo Wolter Kluwer, Warszwawa 2018

A. Paszko, Karta Nauczyciela: komentarz, Wydawnictwo INFOR PL, Warszawa 2017

A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska-Skrzeczyńska, Karta Nauczyciela: komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2018

K. Gawroński, L. Marciniak, Wzory dokumentów: Ustawa o systemie oświaty, Prawo oświatowe i przepisy wprowadzające, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017

L. Marciniak (red.), Procedury oświatowe ze wzorami dokumentów. T 2, Karta Nauczyciela, prawo pracy oraz przepisy wprowadzające prawo oświatowe, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2017

Learning outcomes: (in Polish)

Student posiada podstawowe informacje o pozycji prawnej rodziców, uczniów i nauczycieli.

Student potrafi dokonać analizy przepisów Ustawy Prawo oświatowe oraz wybranych innych aktów prawa oświatowego.

Student potrafi dokonać krytycznej oceny kluczowych rozwiązań przyjętych w Ustawie Prawo oświatowe z punktu widzenia ich adekwatności dla podejmowania racjonalnych rozwiązań dotyczących funkcjonowania szkoły i realizowania przez szkołę funkcji wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania: ocena opracowania zagadnienia dotyczącego odpowiedzialności prawnej dyrektora placówki oświatowej.

Kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marek Andrzejewski
Group instructors: Marek Andrzejewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marek Andrzejewski
Group instructors: Marek Andrzejewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marek Andrzejewski
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marek Andrzejewski
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)