Integration and Inclusive Education for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders
General data
Course ID: | 11-EI-5SA-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Integration and Inclusive Education for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders |
Name in Polish: | Edukacja integracyjna i inkluzyjna dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej. Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Metodyka pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku szkolnym |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Biblioteka, czytelnia, materiały przekazane przez wykładowcę, internet, platformy e-learningowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, dyskusja, prezentacje multimedialne, film |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Short description: |
(in Polish) Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
Full description: |
(in Polish) Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne) Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne) Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym Szansa na społeczną akceptację Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami. Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów |
Bibliography: |
(in Polish) Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102 Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis. Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce. Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014 Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM. Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44 http://niegrzecznedzieci.org.pl/ Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11 Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136 Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS. Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań. Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP. Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa; Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa: Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018 Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120 Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - potrafi scharakteryzować założenia edukacji integracyjnej i inkluzyjnej - zna system kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego w Polsce i w wybranych krajach - Zna specyfikę procesów uczenia się, oraz funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującego) - Wymienia, charakteryzuje i objaśnia formy i metody wykorzystywane w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Potrafi zaplanować pracę szkolną z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującym) w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Wie, w jaki sposób radzić sobie w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej z zachowaniami trudnymi występującymi u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Wie w jaki sposób wspierać funkcjonowania społeczne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie i szkole w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Potrafi zaplanować zajęcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie placówki oświatowej (szkoła masowa, szkoła integracyjna, szkoła specjalna). - korzysta ze źródeł literaturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
tests, 5.0- excellent knowledge, skills and personal and social competencies 4.5- very good knowledge, skills and personal and social competencies 4.0- good knowledge, skills and personal and social competencies 3.5 - satisfying knowledge, skills and personal and social competencies but with significant faults 3.0- satisfying knowledge, skills and personal and social competencies but with numerous faults 2.0- unsatisfying knowledge, skills and personal and social competencies |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marzena Buchnat | |
Group instructors: | Marzena Buchnat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej. Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. |
|
Short description: |
(in Polish) Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne) Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne) Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym Szansa na społeczną akceptację Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami. Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów |
|
Bibliography: |
(in Polish) Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102 Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis. Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce. Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014 Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM. Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44 http://niegrzecznedzieci.org.pl/ Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11 Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136 Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS. Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań. Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP. Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa; Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa: Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018 Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120 Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115 |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marzena Buchnat | |
Group instructors: | Marzena Buchnat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej. Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. |
|
Short description: |
(in Polish) Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne) Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne) Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym Szansa na społeczną akceptację Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami. Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów |
|
Bibliography: |
(in Polish) Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102 Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis. Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce. Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014 Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM. Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44 http://niegrzecznedzieci.org.pl/ Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11 Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136 Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS. Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań. Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP. Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa; Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa: Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018 Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120 Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115 |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marzena Buchnat | |
Group instructors: | Marzena Buchnat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej. Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. |
|
Short description: |
(in Polish) Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne) Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne) Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym Szansa na społeczną akceptację Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami. Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów |
|
Bibliography: |
(in Polish) Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102 Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis. Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce. Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014 Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM. Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44 http://niegrzecznedzieci.org.pl/ Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11 Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136 Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS. Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań. Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls. Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP. Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa; Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa: Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018 Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120 Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.