Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Integration and Inclusive Education for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders

General data

Course ID: 11-EI-5SA-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Integration and Inclusive Education for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders
Name in Polish: Edukacja integracyjna i inkluzyjna dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.

Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej

Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Metodyka pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku szkolnym

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka, czytelnia, materiały przekazane przez wykładowcę, internet, platformy e-learningowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, dyskusja, prezentacje multimedialne, film

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej.

Full description: (in Polish)

Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.

Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)

Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)

Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych

Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna

Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym

Szansa na społeczną akceptację

Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.

Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów

Bibliography: (in Polish)

Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135

Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102

Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis.

Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce.

Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014

Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM.

Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf

Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf

Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44

http://niegrzecznedzieci.org.pl/

Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11

Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136

Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.

Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger

Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf

Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.

Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym

Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls.

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.

Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa;

Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:

Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna

Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018

Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120

Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- potrafi scharakteryzować założenia edukacji integracyjnej i inkluzyjnej

- zna system kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego w Polsce i w wybranych krajach

- Zna specyfikę procesów uczenia się, oraz funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującego)

- Wymienia, charakteryzuje i objaśnia formy i metody wykorzystywane w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

- Potrafi zaplanować pracę szkolną z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującym) w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej

Wie, w jaki sposób radzić sobie w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej z zachowaniami trudnymi występującymi u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

- Wie w jaki sposób wspierać funkcjonowania społeczne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie i szkole w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej

Potrafi zaplanować zajęcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie placówki oświatowej (szkoła masowa, szkoła integracyjna, szkoła specjalna).

- korzysta ze źródeł literaturowych

Assessment methods and assessment criteria:

tests,

5.0- excellent knowledge, skills and personal and social competencies

4.5- very good knowledge, skills and personal and social competencies

4.0- good knowledge, skills and personal and social competencies

3.5 - satisfying knowledge, skills and personal and social competencies but with significant faults

3.0- satisfying knowledge, skills and personal and social competencies but with numerous faults

2.0- unsatisfying knowledge, skills and personal and social competencies

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marzena Buchnat
Group instructors: Marzena Buchnat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.

Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej

Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym.

Short description: (in Polish)

Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej.

Full description: (in Polish)

Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.

Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)

Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)

Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych

Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna

Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym

Szansa na społeczną akceptację

Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.

Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów

Bibliography: (in Polish)

Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135

Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102

Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis.

Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce.

Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014

Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM.

Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf

Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf

Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44

http://niegrzecznedzieci.org.pl/

Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11

Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136

Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.

Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger

Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf

Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.

Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym

Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls.

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.

Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa;

Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:

Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna

Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018

Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120

Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marzena Buchnat
Group instructors: Marzena Buchnat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.

Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej

Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym.

Short description: (in Polish)

Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej.

Full description: (in Polish)

Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.

Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)

Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)

Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych

Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna

Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym

Szansa na społeczną akceptację

Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.

Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów

Bibliography: (in Polish)

Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135

Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102

Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis.

Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce.

Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014

Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM.

Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf

Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf

Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44

http://niegrzecznedzieci.org.pl/

Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11

Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136

Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.

Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger

Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf

Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.

Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym

Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls.

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.

Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa;

Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:

Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna

Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018

Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120

Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marzena Buchnat
Group instructors: Marzena Buchnat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.

Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej

Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym.

Short description: (in Polish)

Ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykorzystywanymi w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Organizacja procesu uczenia i funkcjonowania społecznego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej.

Full description: (in Polish)

Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.

Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)

Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)

Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych

Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna

Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym

Szansa na społeczną akceptację

Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.

Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów

Bibliography: (in Polish)

Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135

Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102

Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis.

Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce.

Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014

Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM.

Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf

Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf

Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44

http://niegrzecznedzieci.org.pl/

Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11

Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136

Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.

Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger

Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf

Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.

Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym

Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls.

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.

Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa;

Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:

Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna

Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018

Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120

Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)