Diagnosis and early intervention for children with autistic spectrum disorders
General data
Course ID: | 11-DWAUT-11-n |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis and early intervention for children with autistic spectrum disorders |
Name in Polish: | Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika: specjalność: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy o zagadnieniach dotyczących etiologii oraz diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera Wskazanie najważniejszych kwestii związanych z wczesną interwencją wobec dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera Wypracowanie umiejętności rozmowy z rodzicami oraz wsparcia ich w sytuacji diagnozy i terapii Zapoznanie studentów z metodami terapii małego dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Rozwinięcie kompetencji konstruowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Przygotowanie pedagogów do pracy w placówkach obejmujących wczesnym wspomaganiem dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera oraz do współpracy z ich rodzicami |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie, tylko w roku akademickim 2020/2021 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej i psychologii rowojowej |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteka, czytelnia, materiały on-line |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład, prezentacja, praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) - uczestniczenie w zajęciach - 15 h - czytanie literatury: 5 h - analiza materiałów filmowych: 5 h - przygotowanie się do kolokwium - 5 h |
Short description: |
(in Polish) Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera. |
Full description: |
(in Polish) Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy” Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej |
Bibliography: |
(in Polish) "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4 Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2 Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7 Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74 Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1 Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17 Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11 Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w cyklu życia oraz metod wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera, w szczególności we wczesnych jego etapach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, szczególnie w zakresie pracy z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziną potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w tym programów wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziny potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w tym budowania projektów wspomagania rodziny z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, szczególnie z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, szczególnie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera; angażuje się we współpracę z rodziną i innymi profesjonalistami podejmującymi zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we wczesnym rozwoju, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z rodzinami dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie w formie pisemnej. Kryteria oceniania : 5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Wojciechowska | |
Group instructors: | Aneta Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera - umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat - zna metody terapii - potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera - potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami |
|
Short description: |
(in Polish) Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera. |
|
Full description: |
(in Polish) Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy” Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4 Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2 Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7 Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74 Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1 Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17 Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11 Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Wojciechowska | |
Group instructors: | Aneta Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera - umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat - zna metody terapii - potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera - potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami |
|
Short description: |
(in Polish) Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera. |
|
Full description: |
(in Polish) Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy” Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4 Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2 Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7 Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74 Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1 Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17 Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11 Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Wojciechowska | |
Group instructors: | Aneta Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera - umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat - zna metody terapii - potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera - potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami |
|
Short description: |
(in Polish) Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera. |
|
Full description: |
(in Polish) Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy” Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4 Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2 Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7 Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74 Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1 Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17 Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11 Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Maria Stec | |
Group instructors: | Maria Stec | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera - umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat - zna metody terapii - potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera - potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami |
|
Short description: |
(in Polish) Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera. |
|
Full description: |
(in Polish) Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy” Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4 Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2 Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7 Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74 Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1 Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17 Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11 Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.