Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and early intervention for children with autistic spectrum disorders

General data

Course ID: 11-DWAUT-11-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and early intervention for children with autistic spectrum disorders
Name in Polish: Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika: specjalność: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy o zagadnieniach dotyczących etiologii oraz diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera

Wskazanie najważniejszych kwestii związanych z wczesną interwencją wobec dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

Wypracowanie umiejętności rozmowy z rodzicami oraz wsparcia ich w sytuacji diagnozy i terapii

Zapoznanie studentów z metodami terapii małego dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Rozwinięcie kompetencji konstruowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Przygotowanie pedagogów do pracy w placówkach obejmujących wczesnym wspomaganiem dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera oraz do współpracy z ich rodzicami


Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie, tylko w roku akademickim 2020/2021

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej i psychologii rowojowej

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteka, czytelnia, materiały on-line

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, prezentacja, praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) - uczestniczenie w zajęciach - 15 h

- czytanie literatury: 5 h

- analiza materiałów filmowych: 5 h

- przygotowanie się do kolokwium - 5 h


Short description: (in Polish)

Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera.

Full description: (in Polish)

Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera

Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera

Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy

Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”

Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy

Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej

Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej

Bibliography: (in Polish)

"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4

Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2

Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, 
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7

Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74

Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1

Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17

Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11

Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w cyklu życia oraz metod wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera, w szczególności we wczesnych jego etapach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, szczególnie w zakresie pracy z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziną

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w tym programów wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziny

potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w tym budowania projektów wspomagania rodziny z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, szczególnie z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera

wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, szczególnie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera; angażuje się we współpracę z rodziną i innymi profesjonalistami podejmującymi zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we wczesnym rozwoju, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z rodzinami dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie w formie pisemnej.

Kryteria oceniania :

5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale 
z licznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale 
z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera

- umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat

- zna metody terapii

- potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera

- potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami

Short description: (in Polish)

Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera.

Full description: (in Polish)

Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera

Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera

Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy

Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”

Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy

Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej

Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej

Bibliography: (in Polish)

"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4

Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2

Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, 
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7

Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74

Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1

Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17

Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11

Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera

- umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat

- zna metody terapii

- potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera

- potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami

Short description: (in Polish)

Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera.

Full description: (in Polish)

Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera

Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera

Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy

Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”

Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy

Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej

Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej

Bibliography: (in Polish)

"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4

Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2

Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, 
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7

Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74

Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1

Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17

Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11

Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera

- umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat

- zna metody terapii

- potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera

- potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami

Short description: (in Polish)

Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera.

Full description: (in Polish)

Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera

Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera

Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy

Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”

Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy

Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej

Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej

Bibliography: (in Polish)

"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4

Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2

Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, 
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7

Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74

Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1

Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17

Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11

Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Maria Stec
Group instructors: Maria Stec
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna metody diagnozy autyzmu i zespołu Aspergera

- umie rozpoznać objawy auyzmu u dziecka w wieku 0-5 lat

- zna metody terapii

- potrafi zaplanować proces oddziaływań terapeutycznych w stosunku do dziecka z autyzmem i z zespołem Aspergera

- potrafi podjąć współpracę w zespole WWR oraz z rodzicami

Short description: (in Polish)

Metody diagnozy, terapii i wspomagania rozwoju dzieci z zespołem Aspergera.

Full description: (in Polish)

Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego

Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera

Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem

Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera

Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy

Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera

Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”

Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy

Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej

Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej

Bibliography: (in Polish)

"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4

Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4

Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2

Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz, 
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7

Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74

Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1

Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17

Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11

Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)