The child/pupil with a disability and pervasive developmental disorder in inclusive education
General data
Course ID: | 11-DUN-2PS-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The child/pupil with a disability and pervasive developmental disorder in inclusive education |
Name in Polish: | Dziecko/uczeń z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Pedagogika specjalna |
Cycle of studies: | long-cycle studies |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki rozwojowej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Przekazanie wiedzy zakresu metodyki pracy z dzieckiem/ uczniem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Rozwinięcie umiejętności doboru właściwych metod pracy do potrzeb dziecka/ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Przygotowanie do prowadzenia zajęć z dzieckiem/uczniem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Wyrobienie umiejętności opracowywania, indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Potwierdzona wiedza i umiejętności z psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej / Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej |
Information on where to find course materials: | (in Polish) platforma e-learningu moodle, platforma Teams |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) podające, oglądowe, aktywizujące |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Short description: |
(in Polish) Charakterystyka procesu uczenia się i funkcjonowania społecznego uczniów z z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej. Charakterystyka edukacji włączającej w Polsce. Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju wykorzystywane w edukacji szkolnej. |
Full description: |
(in Polish) Przedstawienie podstawy prawnej edukacji włączającej i inkluzyjnej w Polsce. Trzy formy kształcenia ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju - podstawowe założenia. Charakterystyka rozwojowa i specyfika uczenia się ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju. Diagnoza i zasady planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Zasady pracy i metody wspierające rozwój ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Społeczne funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej. |
Bibliography: |
(in Polish) • Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa. • Bąbka J.,(2001) Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań. • Buchnat M. (2019), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań • Buchnat M., (2015) Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań • Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa; • Chodkowska M.,(2004) Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa. • Chrzanowska I. (2020), Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej, PWN, Warszawa. • Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. • Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa • Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007. • Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa. • Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa. • King G.(2004) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk; • Klaro-Celej L., Lausch K., Lausch K., Mossakowska L.,(2001), Propozycja konstrukcji programu edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym [w:] M. Piszczek[ (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa. • Krauze – Sikorska H , Kuszak K.,(2011) (red.)Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, cz. Terapia, wyd.2 zmienione, WSPIA, Poznań • Łaska B., (2019) Prawo oświatowe a edukacja włączająca, ORE, Warszawa. • Szczepkowska K., (2019) Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, ORE, Warszawa. • Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A (2010)., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa. • Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin; • Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach rozwoju, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. • Zadęcka E., (2019) Edukacja włączająca w aspekcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, ORE, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: definiuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny trudności w nauce szkolnej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Zna zaburzenia rozwoju dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju, potrafi je zdiagnozować rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej charakteryzuje i potrafi zastosować metody wspierające rozwój poszczególnych funkcji i umiejętności szkolnych dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Wie jak powinien być opracowany zgodnie z przesłankami metodycznymi IPET Dobiera metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Korzysta ze źródeł literaturowych potrafi pracować w zespole, proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) test, Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Marzena Buchnat | |
Group instructors: | Marzena Buchnat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: definiuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny trudności w nauce szkolnej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Zna zaburzenia rozwoju dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju, potrafi je zdiagnozować rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej charakteryzuje i potrafi zastosować metody wspierające rozwój poszczególnych funkcji i umiejętności szkolnych dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Wie jak powinien być opracowany zgodnie z przesłankami metodycznymi IPET Dobiera metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju Korzysta ze źródeł literaturowych potrafi pracować w zespole, proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju |
|
Short description: |
(in Polish) Charakterystyka procesu uczenia się i funkcjonowania społecznego uczniów z z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej. Charakterystyka edukacji włączającej w Polsce. Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju wykorzystywane w edukacji szkolnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedstawienie podstawy prawnej edukacji włączającej i inkluzyjnej w Polsce. Trzy formy kształcenia ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju - podstawowe założenia. Charakterystyka rozwojowa i specyfika uczenia się ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju. Diagnoza i zasady planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Zasady pracy i metody wspierające rozwój ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej Społeczne funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) • Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa. • Bąbka J.,(2001) Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań. • Buchnat M. (2019), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań • Buchnat M., (2015) Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań • Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa; • Chodkowska M.,(2004) Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa. • Chrzanowska I. (2020), Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej, PWN, Warszawa. • Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. • Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa • Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007. • Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa. • Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa. • King G.(2004) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk; • Klaro-Celej L., Lausch K., Lausch K., Mossakowska L.,(2001), Propozycja konstrukcji programu edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym [w:] M. Piszczek[ (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa. • Krauze – Sikorska H , Kuszak K.,(2011) (red.)Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, cz. Terapia, wyd.2 zmienione, WSPIA, Poznań • Łaska B., (2019) Prawo oświatowe a edukacja włączająca, ORE, Warszawa. • Szczepkowska K., (2019) Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, ORE, Warszawa. • Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A (2010)., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa. • Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin; • Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach rozwoju, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. • Zadęcka E., (2019) Edukacja włączająca w aspekcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, ORE, Warszawa. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.