Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

The child/pupil with a disability and pervasive developmental disorder in inclusive education

General data

Course ID: 11-DUN-2PS-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The child/pupil with a disability and pervasive developmental disorder in inclusive education
Name in Polish: Dziecko/uczeń z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Pedagogika specjalna

Cycle of studies:

long-cycle studies

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki rozwojowej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Przekazanie wiedzy zakresu metodyki pracy z dzieckiem/ uczniem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Rozwinięcie umiejętności doboru właściwych metod pracy do potrzeb dziecka/ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju


Przygotowanie do prowadzenia zajęć z dzieckiem/uczniem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Wyrobienie umiejętności opracowywania, indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie



Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Potwierdzona wiedza i umiejętności z psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej / Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej

Information on where to find course materials:

(in Polish) platforma e-learningu moodle, platforma Teams

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) podające, oglądowe, aktywizujące

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Short description: (in Polish)

Charakterystyka procesu uczenia się i funkcjonowania społecznego uczniów z z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej.

Charakterystyka edukacji włączającej w Polsce. Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju wykorzystywane w edukacji szkolnej.

Full description: (in Polish)

Przedstawienie podstawy prawnej edukacji włączającej i inkluzyjnej w Polsce. Trzy formy kształcenia ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju - podstawowe założenia.

Charakterystyka rozwojowa i specyfika uczenia się ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju.

Diagnoza i zasady planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Zasady pracy i metody wspierające rozwój ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Społeczne funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej.

Bibliography: (in Polish)

• Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.

• Bąbka J.,(2001) Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań.

• Buchnat M. (2019), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań

• Buchnat M., (2015) Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań

• Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa;

• Chodkowska M.,(2004) Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa.

• Chrzanowska I. (2020), Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej, PWN, Warszawa.

• Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa.

• Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa

• Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

• Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa.

• Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.

• King G.(2004) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk;

• Klaro-Celej L., Lausch K., Lausch K., Mossakowska L.,(2001), Propozycja konstrukcji programu edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym [w:] M. Piszczek[ (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa.

• Krauze – Sikorska H , Kuszak K.,(2011) (red.)Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, cz. Terapia, wyd.2 zmienione, WSPIA, Poznań

• Łaska B., (2019) Prawo oświatowe a edukacja włączająca, ORE, Warszawa.

• Szczepkowska K., (2019) Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, ORE, Warszawa.

• Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A (2010)., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

• Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin;

• Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach rozwoju, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

• Zadęcka E., (2019) Edukacja włączająca w aspekcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, ORE, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

definiuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny trudności w nauce szkolnej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Zna zaburzenia rozwoju dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju, potrafi je zdiagnozować

rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

charakteryzuje i potrafi zastosować metody wspierające rozwój poszczególnych funkcji i umiejętności szkolnych dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Wie jak powinien być opracowany zgodnie z przesłankami metodycznymi IPET

Dobiera metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Korzysta ze źródeł literaturowych

potrafi pracować w zespole, proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń

stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test,

Kryteria oceniania

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Marzena Buchnat
Group instructors: Marzena Buchnat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Student:

definiuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny trudności w nauce szkolnej dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Zna zaburzenia rozwoju dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju, potrafi je zdiagnozować

rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

charakteryzuje i potrafi zastosować metody wspierające rozwój poszczególnych funkcji i umiejętności szkolnych dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Wie jak powinien być opracowany zgodnie z przesłankami metodycznymi IPET

Dobiera metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Korzysta ze źródeł literaturowych

potrafi pracować w zespole, proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń

stosuje zasady etyczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy z dziećmi z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju

Short description: (in Polish)

Charakterystyka procesu uczenia się i funkcjonowania społecznego uczniów z z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej.

Charakterystyka edukacji włączającej w Polsce. Charakterystyka metod pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju wykorzystywane w edukacji szkolnej.

Full description: (in Polish)

Przedstawienie podstawy prawnej edukacji włączającej i inkluzyjnej w Polsce. Trzy formy kształcenia ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju - podstawowe założenia.

Charakterystyka rozwojowa i specyfika uczenia się ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju.

Diagnoza i zasady planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla dzieci z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Zasady pracy i metody wspierające rozwój ucznia z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej

Społeczne funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnością i całościowymi zaburzeniami rozwoju w edukacji włączającej.

Bibliography: (in Polish)

• Arends R., (1995), Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa.

• Bąbka J.,(2001) Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań.

• Buchnat M. (2019), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań

• Buchnat M., (2015) Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań

• Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa;

• Chodkowska M.,(2004) Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa.

• Chrzanowska I. (2020), Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej, PWN, Warszawa.

• Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa.

• Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa

• Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

• Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa.

• Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.

• King G.(2004) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk;

• Klaro-Celej L., Lausch K., Lausch K., Mossakowska L.,(2001), Propozycja konstrukcji programu edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym [w:] M. Piszczek[ (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, CMPP-P, Warszawa.

• Krauze – Sikorska H , Kuszak K.,(2011) (red.)Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, cz. Terapia, wyd.2 zmienione, WSPIA, Poznań

• Łaska B., (2019) Prawo oświatowe a edukacja włączająca, ORE, Warszawa.

• Szczepkowska K., (2019) Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, ORE, Warszawa.

• Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A (2010)., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa.

• Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin;

• Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach rozwoju, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.

• Zadęcka E., (2019) Edukacja włączająca w aspekcie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, ORE, Warszawa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)