Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

The child/pupil with migration experience in inclusive education

General data

Course ID: 11-DUD-2PS-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: The child/pupil with migration experience in inclusive education
Name in Polish: Dziecko/uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji włączającej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Iwona Chrzanowska
Group instructors: Iwona Chrzanowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie ze strategiami oraz konsekwencjami migracji dla rozwoju i funkcjonowania, kariery edukacyjnej dziecka/ucznia.

Przedstawienie sytuacji edukacyjnej dzieci z rodzin transnarodowych, cudzoziemskich, emigracyjnych.

Zapoznanie z możliwościami integracyjnego wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji, uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach.

Uwrażliwienie na zasięg wpływu i skutki praktyk dyskryminacyjnych w środowisku szkolnym.

Uwypuklenie znaczenia działań i edukacji antydyskryminacyjnej, strategii edukacji wielokulturowej dla rozwoju i społecznego włączenia ucznia z doświadczeniem migracji.

Uwypuklenie zadań i roli środowiska szkolnego, pedagoga/nauczyciela, społeczności uczniowskiej w procesie adaptacji ucznia powracającego z zagranicy.


Short description: (in Polish)

Przedmiot odnosi się do zagadnień związanych z edukacją włączającą jednej z grup uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podstawowych pojęć, charakterystyki funkcjonalnej zróżnicowanej grupy uczniów z doświadczeniem migracji: uczniów cudzoziemskich, uczniów z rodzin migracyjnych (migracja zarobkowa lub inna rodzica/rodziców), rodzin reemigrantów.

Full description: (in Polish)

Treści przedmiotowe:

Migracje zarobkowe. Etapy procesu migracji. Struktura opieki, relacje a strategie migracyjne rodzin.

Sieroctwo migracyjne – stereotyp „eurosieroctwa” a sytuacja rówieśnicza i edukacyjna ucznia.

Rodzina transnarodowa. Sytuacja edukacyjna dzieci z rodzin transnarodowych.

Wsparcie uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach: model separacyjny vs inkluzyjny.

Zadania szkoły i rola pedagoga/nauczyciela w procesie adaptacji ucznia powracającego z zagranicy.

Zagrożenia dyskryminacyjne ucznia-migranta. Edukacja antydyskryminacyjna. Modele edukacji wielokulturowej.

Dziecko uchodźca w szkole polskiej – konteksty i wyzwania edukacyjne.

Bibliography: (in Polish)

‒ Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „Inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo Akademii Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa: 2017.

‒ Osękowska E., Funkcjonowanie dzieci migrantów wahadłowych - analiza problemu, Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych Tom LXX, 2017: 175–189.

‒ Skałbania B., Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty. Materiał informacyjny dla dyrektorów szkół i rad pedagogicznych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa: 2017

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)