The child/pupil with migration experience in inclusive education
General data
Course ID: | 11-DUD-2PS-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The child/pupil with migration experience in inclusive education |
Name in Polish: | Dziecko/uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji włączającej |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(differs over time)
|
Language: | (unknown) |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Iwona Chrzanowska | |
Group instructors: | Iwona Chrzanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie ze strategiami oraz konsekwencjami migracji dla rozwoju i funkcjonowania, kariery edukacyjnej dziecka/ucznia. Przedstawienie sytuacji edukacyjnej dzieci z rodzin transnarodowych, cudzoziemskich, emigracyjnych. Zapoznanie z możliwościami integracyjnego wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji, uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach. Uwrażliwienie na zasięg wpływu i skutki praktyk dyskryminacyjnych w środowisku szkolnym. Uwypuklenie znaczenia działań i edukacji antydyskryminacyjnej, strategii edukacji wielokulturowej dla rozwoju i społecznego włączenia ucznia z doświadczeniem migracji. Uwypuklenie zadań i roli środowiska szkolnego, pedagoga/nauczyciela, społeczności uczniowskiej w procesie adaptacji ucznia powracającego z zagranicy. |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot odnosi się do zagadnień związanych z edukacją włączającą jednej z grup uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podstawowych pojęć, charakterystyki funkcjonalnej zróżnicowanej grupy uczniów z doświadczeniem migracji: uczniów cudzoziemskich, uczniów z rodzin migracyjnych (migracja zarobkowa lub inna rodzica/rodziców), rodzin reemigrantów. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści przedmiotowe: Migracje zarobkowe. Etapy procesu migracji. Struktura opieki, relacje a strategie migracyjne rodzin. Sieroctwo migracyjne – stereotyp „eurosieroctwa” a sytuacja rówieśnicza i edukacyjna ucznia. Rodzina transnarodowa. Sytuacja edukacyjna dzieci z rodzin transnarodowych. Wsparcie uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach: model separacyjny vs inkluzyjny. Zadania szkoły i rola pedagoga/nauczyciela w procesie adaptacji ucznia powracającego z zagranicy. Zagrożenia dyskryminacyjne ucznia-migranta. Edukacja antydyskryminacyjna. Modele edukacji wielokulturowej. Dziecko uchodźca w szkole polskiej – konteksty i wyzwania edukacyjne. |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „Inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo Akademii Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa: 2017. ‒ Osękowska E., Funkcjonowanie dzieci migrantów wahadłowych - analiza problemu, Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych Tom LXX, 2017: 175–189. ‒ Skałbania B., Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty. Materiał informacyjny dla dyrektorów szkół i rad pedagogicznych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa: 2017 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.