Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and Therapy in Children and Youth with Neurogenic Speech Disorders

General data

Course ID: 11-DTN-4LK-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and Therapy in Children and Youth with Neurogenic Speech Disorders
Name in Polish: Diagnoza i terapia neurogennych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika specjalna: specjalność logopedia kliniczna

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studenta z etiologią neurogennych zaburzeń mowy

- scharakteryzowanie wybranych neurogennych zaburzeń mowy u dzieci i młodzieży

- wyposażenie w umiejętność doboru narzędzi diagnostycznych i prowadzenie diagnozy oraz terapii

Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie, tylko w roku akademickim 2020/2021

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawy neurologii i anatomii człowieka, psychologia kliniczna

Information on where to find course materials:

(in Polish) Biblioteka, czytelnia, materiały on-line

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, dyskusja, pokaz, prezentacja, praktyczne ćwiczenia

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) ECTS: 1

- uczestnictwo w zajęciach: 15 godz

- przygotowanie się do zajęć: 5 godzin

- przygotowanie diagnozy: 5 godzn

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą przekazania informacji i wyposażenie studenta w umiejętności przeprowadzenia diagnozy i wdrożenia procesu terapii w przypadku dzieci i młodzieży z neurogennymi zaburzeniami mowy

Full description: (in Polish)

Pod pojęciem neurogennych zaburzeń mowy rozumie się zaburzenia mowy dotyczące uszkodzeń na poziomie układu nerwowego, co w konsekwencji wpływa na trudności w rozwoju mowy i komunikacji u dziecka. Na zajęciach zostaną omówione konsekwencje dla mowy dzieci i młodzieży z wybranymi zespołami genetycznymi, z zespołami padaczkowymi, z chorobami nowotworowymi układu nerwowego, stwardnienie guzowate, zespoły wodogłowia

Bibliography: (in Polish)

Galkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (2005) (red.). Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwer.Opolskiego

Steinborn B. (2018) (red), Neurologia dziecięca w przypadkach klinicznych. Warszawa: PZWL

Rutkieiwcz-Hanczewska M., Sławek J., Kaptur E. (2017) (red)- Mózg-język-komunikacja. Poznań: Wyd. Rys

Stecko E. (2014), (red), Neurologopedyczne studia przypadków. Tom III. Wydawcnitwo ES

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- zna etiologię neurogennych zaburzeń mowy

- zna metody diagnozy dzieci i młodzieży z neurogennymi zaburzeniami mowy

- zna metody terapii

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

akywność na zajęciach, kolokwium pisemne, przygotowanie studium przypadku

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)