Family diagnosis
General data
Course ID: | 11-DR-11-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family diagnosis |
Name in Polish: | Diagnoza rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i praca z rodziną |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) • Zaznajomienie z systemem pojęć i wiadomości niezbędnych do zrozumienia i podejmowania działań z zakresu diagnostyki rodzinnej • Wyposażenie studentów w umiejętności diagnozowania rodziny, m.in.: dostrzeganie i rozumienie procesów rozwojowych zachodzących w rodzinach; dostrzeganie zaburzeń rodzinnych, diagnoza przyczyn i profilaktyka. • Poznanie zasad skutecznego i profesjonalnego diagnozowania oraz zasad etyki w kwestiach związanych z diagnozowaniem rodzin • Rozwijanie kompetencji przygotowujących do pracy rodziną: z zakresu prowadzenia konsultacji rodzinnych, podstaw pracy doradczej i interwencyjnej, |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) istnieje możliwość realizacji części wykładów w formie e-learningu |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) - |
Information on where to find course materials: | (in Polish) u osób prowadzących zajęcia podczas dyżurów dydaktycznych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) dyskusja praca w małych grupach analiza grupowa wykład |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania, obszary diagnozy Zasady i schemat diagnozy rodziny Diagnozowanie rodziny – charakterystyka okoliczności oraz specyfika działania diagnostycznego Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas zbierania danych o rodzinie Kompetencje osoby diagnozującej Zasady etyczne w diagnozowaniu rodziny |
Bibliography: |
(in Polish) • Jarosz E., Rozpoznawanie sytuacji psychospołecznej dziecka w rodzinie – założenia zintegrowanego modelu diagnozy, w: Diagnoza i • profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2006, s. 72-84 • Kołbik I., Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, w: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, • Wydawnictwo UJ, Kraków 1999, s. 97-110. • Lisowska, Elżbieta (2008). Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce (rozdział V, VI) • Ryś, M. (2001). Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa • Święcicka, Małgorzata (red.) (2011)Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa. (tekst Szymona Chrząstowskiego, Czy diagnoza ma sens? Miejsce diagnozy we współczesnej terapii rodzin, s. 13-28) • „Ostatnia rodzina”, reż. J.P. Matuszyński, 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Zna i stosuje pojęcia dotyczące problematyki diagnozy w pracy pedagoga, w tym pracy diagnostycznej z rodziną zna terminologię niezbędną dla zrozumienia i interpretacji zjawisk występujących w rodzinie; rozumie i wyjaśnia istotę zmian rozwojowych zachodzących w systemie rodzinnym podejmuje pogłębioną analizę zjawisk zachodzących w rodzinie w wybranych wymiarach funkcjonowania systemu rodzinnego rozumie i wyjaśnia znaczenie schematów komunikacyjnych w systemie rodzinnym wie jak skutecznie prowadzić czynności diagnostyczne i oznajmiać wynik diagnozy zna indywidualne kompetencje diagnostyczne dotyczące korzystania z odpowiednich technik i narzędzi diagnostycznych, w tym uwzględniania specyfiki diagnozowania rodziny. stosuje normy etyczne w pracy z rodziną i rozumieć konieczność współpracy z innymi specjalistami oraz ciągłego samorozwoju |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) kolokwium pisemne egzamin pisemny (test) |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Patrycja Wesołowska | |
Group instructors: | Patrycja Wesołowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Patrycja Wesołowska | |
Group instructors: | Patrycja Wesołowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Patrycja Wesołowska | |
Group instructors: | Patrycja Wesołowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Patrycja Wesołowska | |
Group instructors: | Patrycja Wesołowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.