Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Family diagnosis

General data

Course ID: 11-DR-11-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Family diagnosis
Name in Polish: Diagnoza rodziny
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) pedagogika

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) · Zaznajomienie z systemem pojęć i wiadomości niezbędnych do zrozumienia i podejmowania działań z zakresu diagnostyki rodzinnej


· Wyposażenie studentów w umiejętności diagnozowania rodziny, m.in.: dostrzeganie i rozumienie procesów rozwojowych zachodzących w rodzinach; dostrzeganie zaburzeń rodzinnych, diagnoza przyczyn i profilaktyka.


· Poznanie zasad skutecznego i profesjonalnego diagnozowania oraz zasad etyki w kwestiach związanych z diagnozowaniem rodzin


· Rozwijanie kompetencji przygotowujących do pracy rodziną: z zakresu prowadzenia konsultacji rodzinnych, podstaw pracy doradczej i interwencyjnej,

Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) tak

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) nie dotyczy

Information on where to find course materials:

(in Polish) u prowadzącej zajęcia

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Rozwiązywanie zadań (np. praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dzźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności


Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 16


Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 30 Przygotowanie projektu - Przygotowanie pracy semestralnej - Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 Inne (jakie?) - -


SUMA GODZIN 116


LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 5

Bibliography: (in Polish)

· Jarosz E., Rozpoznawanie sytuacji psychospołecznej dziecka w rodzinie – założenia zintegrowanego modelu diagnozy, w: Diagnoza i

· profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2006, s. 72-84

· Kołbik I., Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, w: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro,

· Wydawnictwo UJ, Kraków 1999, s. 97-110.

· Lisowska, Elżbieta (2008). Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce (rozdział V, VI)

· Ryś, M. (2001). Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa

· Święcicka, Małgorzata (red.) (2011)Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa. (tekst Szymona Chrząstowskiego, Czy diagnoza ma sens? Miejsce diagnozy we współczesnej terapii rodzin, s. 13-28)

· „Ostatnia rodzina”, reż. J.P. Matuszyński, 2016.

Learning outcomes: (in Polish)

Zna i stosuje pojęcia dotyczące problematyki diagnozy w pracy pedagoga, w tym pracy diagnostycznej z rodziną

zna terminologię niezbędną dla zrozumienia i interpretacji zjawisk występujących w rodzinie; rozumie i wyjaśnia istotę zmian rozwojowych zachodzących w systemie rodzinnym

podejmuje pogłębioną analizę zjawisk zachodzących w rodzinie w wybranych wymiarach funkcjonowania systemu rodzinnego

rozumie i wyjaśnia znaczenie schematów komunikacyjnych w systemie rodzinnym

wie jak skutecznie prowadzić czynności diagnostyczne i oznajmiać wynik diagnozy

zna indywidualne kompetencje diagnostyczne dotyczące korzystania z odpowiednich technik i narzędzi diagnostycznych, w tym uwzględniania specyfiki diagnozowania rodziny.

stosuje normy etyczne w pracy z rodziną i rozumieć konieczność współpracy z innymi specjalistami oraz ciągłego samorozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Wykład: egzamin – test pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, z którego należy uzyskać minimum 51% poprawnych odpowiedzi

Konwersatoria: kolokwium - test pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, z którego należy uzyskać minimum 51% poprawnych odpowiedzi

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Patrycja Wesołowska
Group instructors: Patrycja Wesołowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Patrycja Wesołowska
Group instructors: Patrycja Wesołowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Patrycja Wesołowska
Group instructors: Patrycja Wesołowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Patrycja Wesołowska
Group instructors: Patrycja Wesołowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)