Special education diagnostics
General data
Course ID: | 11-DPSP-11-n |
Erasmus code / ISCED: |
05.6
|
Course title: | Special education diagnostics |
Name in Polish: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) w roku akademickim 2020/2021 w całości prowadzony on-line |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) podstawowa wiedza z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki specjalnej |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień X Wykład konwersatoryjny X Wykład problemowy X Dyskusja x Praca z tekstem X Metoda analizy przypadków X Uczenie problemowe (Problem-based learning) X Demonstracje dźwiękowe i/lub video X Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) X |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Short description: |
(in Polish) Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym Przegląd metod i technik wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do problemów rozwojowych dziecka. Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych. |
Full description: |
(in Polish) Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej. Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Konteksty diagnozowania. Metody i techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie pedagogicznej, ocena przydatność i dobór narzędzi diagnostycznych Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, diagnoza dla rozwoju Ocena przydatność gotowych narzędzi, pakietów diagnostycznych, przygotowanie materiałów do diagnozy Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji). Analiza terminologii stosowanej w orzeczeniach psychologicznych, pedagogicznych. Formułowanie zaleceń i wskazań dla edukacji i rehabilitacji |
Bibliography: |
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zna i rozumie cele, zadania, zasady prowadzenia, uwarunkowania, elementy diagnozy pedagogicznej Zna elementy diagnozy pedagogicznej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi dostrzegać i analizować wskaźniki trudności i źródła problemów edukacyjnych i rehabilitacyjnych ucznia z niepełnosprawnością; ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potrafi formułować interpretować zalecenia diagnozy dla celów edukacyjno-rehabilitacyjnych. Potrafi pracować w zespole, sprawnie porozumiewać się z innymi specjalistami, rodzicami i opiekunami Jest gotowy wziąć odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, za osoby, dla których dobra stara się działać; podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad Jest gotów doskonalić warsztat umiejętności diagnostycznych, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składają się: - punkty za wykonane zadania A-D (przygotowanie notatki na podstawie tekstu, analiza materiału filmowego i artykułu, mapa myśli) punktacja 0-3 p. 3- poprawna forma i treść, zachowany termin, odniesienie do tekstu, filmu 2- poprawna forma i treść, przekroczenie terminu, odniesienie do tekstu, filmu, nieliczne błędy 1-poprawna forma i treść, niezachowany termin, nieliczne odniesienia do materiałów 0- niepoprawna odpowiedź 4 x 3p.= 12p. - za samodzielną pracę - punkty uzyskane w teście wiadomości podsumowującym wykłady test ( wybór, uzupełnienie) - 20 pytań (x 1p) ocena 20p. (test) +12p. (zadania)= 32p. 32-29p. bdb 28-27p. db+ 26-23p. db 22-20p. dst+ 19-16p. dst 10p.(test) + 6p. (zadania, student wykonuje wszystkie zadania) = 16p. - poniżej ocena - ndst |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Pawelczak | |
Group instructors: | Katarzyna Pawelczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
|
Short description: |
(in Polish) Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym Przegląd metod i technik wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego, społecznego osoby z niepełnosprawnością. Dobór narzędzi diagnostycznych. Obserwacja i jej znaczenie w diagnozie. Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej. Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, statyczna, psychospołeczna, funkcje diagnozy. Metody i narzędzia rozpoznania pedagogicznego: obserwacja (rodzaje, zalety, sposoby nadawania struktury procesowi obserwacji) Diagnozowanie składników samoświadomości, wskaźniki rozwojowe i diagnostyczne (zachowania diagnostyczne dla poszczególnych typów „relacji”) Samodzielność życiowa, autonomia. Diagnoza poziomu samodzielności. Najczęściej stosowane skale oceny poziomu samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skala Selfind – elementy, przeznaczenie. Problemy diagnozy zaburzeń psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji). |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. 2) Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. 3) Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. 4) Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. 5) Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. 6) Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. 7) Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Pawelczak | |
Group instructors: | Katarzyna Pawelczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Module learning aims: | (in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
|
Short description: |
(in Polish) Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym Przegląd metod i technik wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego, społecznego osoby z niepełnosprawnością. Dobór narzędzi diagnostycznych. Obserwacja i jej znaczenie w diagnozie. Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej. Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, statyczna, psychospołeczna, funkcje diagnozy. Metody i narzędzia rozpoznania pedagogicznego: obserwacja (rodzaje, zalety, sposoby nadawania struktury procesowi obserwacji) Diagnozowanie składników samoświadomości, wskaźniki rozwojowe i diagnostyczne (zachowania diagnostyczne dla poszczególnych typów „relacji”) Samodzielność życiowa, autonomia. Diagnoza poziomu samodzielności. Najczęściej stosowane skale oceny poziomu samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skala Selfind – elementy, przeznaczenie. Problemy diagnozy zaburzeń psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji). |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. 2) Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. 3) Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. 4) Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. 5) Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. 6) Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. 7) Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.