Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Special education diagnostics

General data

Course ID: 11-DPSP-11-n
Erasmus code / ISCED: 05.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Special education diagnostics
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu


Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) w roku akademickim 2020/2021 w całości prowadzony on-line

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki specjalnej

Information on where to find course materials:

(in Polish) Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień X

Wykład konwersatoryjny X

Wykład problemowy X

Dyskusja x

Praca z tekstem X

Metoda analizy przypadków X

Uczenie problemowe (Problem-based learning) X

Demonstracje dźwiękowe i/lub video X

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) X



Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym

Przegląd metod i technik wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do problemów rozwojowych dziecka.

Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.

Full description: (in Polish)

Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej.

Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Konteksty diagnozowania.

Metody i techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie pedagogicznej, ocena przydatność i dobór narzędzi diagnostycznych

Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, diagnoza dla rozwoju

Ocena przydatność gotowych narzędzi, pakietów diagnostycznych, przygotowanie materiałów do diagnozy

Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji). Analiza terminologii stosowanej w orzeczeniach psychologicznych, pedagogicznych. Formułowanie zaleceń i wskazań dla edukacji i rehabilitacji

Bibliography:

Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Learning outcomes: (in Polish)

Zna i rozumie cele, zadania, zasady prowadzenia, uwarunkowania, elementy diagnozy pedagogicznej

Zna elementy diagnozy pedagogicznej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością intelektualną.

Potrafi dostrzegać i analizować wskaźniki trudności i źródła problemów edukacyjnych i rehabilitacyjnych ucznia z niepełnosprawnością; ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Potrafi formułować interpretować zalecenia diagnozy dla celów edukacyjno-rehabilitacyjnych.

Potrafi pracować w zespole, sprawnie porozumiewać się z innymi specjalistami, rodzicami i opiekunami

Jest gotowy wziąć odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, za osoby, dla których dobra stara się działać; podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad

Jest gotów doskonalić warsztat umiejętności diagnostycznych, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę końcową składają się:

- punkty za wykonane zadania A-D (przygotowanie notatki na podstawie tekstu, analiza materiału filmowego i artykułu, mapa myśli)

punktacja 0-3 p.

3- poprawna forma i treść, zachowany termin, odniesienie do tekstu, filmu

2- poprawna forma i treść, przekroczenie terminu, odniesienie do tekstu, filmu, nieliczne błędy

1-poprawna forma i treść, niezachowany termin, nieliczne odniesienia do materiałów

0- niepoprawna odpowiedź

4 x 3p.= 12p. - za samodzielną pracę

- punkty uzyskane w teście wiadomości podsumowującym wykłady

test ( wybór, uzupełnienie) - 20 pytań (x 1p)

ocena

20p. (test) +12p. (zadania)= 32p.

32-29p. bdb

28-27p. db+

26-23p. db

22-20p. dst+

19-16p. dst

10p.(test) + 6p. (zadania, student wykonuje wszystkie zadania) = 16p. - poniżej ocena - ndst

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Katarzyna Pawelczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Short description: (in Polish)

Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym

Przegląd metod i technik wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego, społecznego osoby z niepełnosprawnością. Dobór narzędzi diagnostycznych. Obserwacja i jej znaczenie w diagnozie.

Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.

Full description: (in Polish)

Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej.

Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, statyczna, psychospołeczna, funkcje diagnozy.

Metody i narzędzia rozpoznania pedagogicznego: obserwacja (rodzaje, zalety, sposoby nadawania struktury procesowi obserwacji)

Diagnozowanie składników samoświadomości, wskaźniki rozwojowe i diagnostyczne (zachowania diagnostyczne dla poszczególnych typów „relacji”)

Samodzielność życiowa, autonomia. Diagnoza poziomu samodzielności.

Najczęściej stosowane skale oceny poziomu samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skala Selfind – elementy, przeznaczenie. Problemy diagnozy zaburzeń psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji).

Bibliography: (in Polish)

1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

2) Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

3) Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

4) Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

5) Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

6) Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

7) Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Katarzyna Pawelczak
Group instructors: Katarzyna Pawelczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Module learning aims:

(in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Short description: (in Polish)

Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym

Przegląd metod i technik wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego, społecznego osoby z niepełnosprawnością. Dobór narzędzi diagnostycznych. Obserwacja i jej znaczenie w diagnozie.

Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.

Full description: (in Polish)

Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej.

Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, statyczna, psychospołeczna, funkcje diagnozy.

Metody i narzędzia rozpoznania pedagogicznego: obserwacja (rodzaje, zalety, sposoby nadawania struktury procesowi obserwacji)

Diagnozowanie składników samoświadomości, wskaźniki rozwojowe i diagnostyczne (zachowania diagnostyczne dla poszczególnych typów „relacji”)

Samodzielność życiowa, autonomia. Diagnoza poziomu samodzielności.

Najczęściej stosowane skale oceny poziomu samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skala Selfind – elementy, przeznaczenie. Problemy diagnozy zaburzeń psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji).

Bibliography: (in Polish)

1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

2) Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

3) Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

4) Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

5) Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

6) Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

7) Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)