Psycho-pedagogical diagnosis in rehabilitation
General data
Course ID: | 11-DPR-11-n |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psycho-pedagogical diagnosis in rehabilitation |
Name in Polish: | Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
5.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie z teoretycznymi podstawami diagnozowania w obszarze pedagogiki. Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych obszarów diagnozowania psychopedagogicznego. Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod, technik i narzędzi wykorzystywanych do diagnozowania niedostosowania społecznego oraz zjawisk z nim współwystępujących. Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego z różnymi podmiotami (dziecko, rodzic, rodzina, grupa, środowisko lokalne, instytucja). Wykształcenie umiejętności zbierania i analizy danych oraz formułowania na ich podstawie wniosków |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie dot. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowa wiedza w zakresie problematyki nieprzystosowania społecznego, metodyki resocjalizacji, prakseologii, ogólnej metodologii nauk, metodologii nauk społecznych, podstaw pedagogiki, podstaw psychologii |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Materiały związane z realizacją zajęć są do wglądu u prowadzącego zajęcia, na dyżurach. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład, konwersatorium: dyskusja nad przygotowanym materiałem, referat, burza mózgów, praca zespołowa w metodzie projektowej |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Przygotowywanie się do zajęć z zadanej oraz polecanej literatury, pisanie referatu, udział w dyskusji, udział w burzy mózgów, udział w zespole działaniowym rozwiązującym problemy diagnostyczne, udział w wykładzie Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Lektura literatury 30 Przygotowanie do realizacji badań diagnostycznych 10 Przeprowadzenie badań diagnostycznych 15 Redagowanie diagnozy 15 Przygotowanie do testu 20 SUMA GODZIN 120 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 5 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot dotyczy wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej problemów resocjalizacji. Chodzi w szczególnosci o zasady i metodykę diagnozy jednostki: je osobowości oraz srodowiska oraz kontekstu kulturowego, w którym funkcjonuje jednostka - pod kątem problemów jej resocjalizacji. Wykorzystuje sie tu zwłaszcza podejście indywidualistyczne w resocjalizacji oraz analizę osobowych i społecznych czynników strukturalnych, zagrażających prawidłowej psychoadaptacji i partycypacji społecznej. |
Full description: |
(in Polish) 1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. 2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną 3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej 4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego 5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości. 6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. 7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) - Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. - Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. - Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. - Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. - Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. -Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. - Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. - Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Barczykowska | |
Group instructors: | Agnieszka Barczykowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Full description: |
(in Polish) 1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. 2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną 3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej 4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego 5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości. 6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. 7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Barczykowska | |
Group instructors: | Agnieszka Barczykowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Full description: |
(in Polish) 1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. 2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną 3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej 4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego 5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości. 6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. 7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Barczykowska | |
Group instructors: | Agnieszka Barczykowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Full description: |
(in Polish) 1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. 2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną 3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej 4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego 5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości. 6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. 7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Barczykowska | |
Group instructors: | Agnieszka Barczykowska, Katarzyna Pawełek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Full description: |
(in Polish) 1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. 2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną 3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej 4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego 5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości. 6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. 7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.