Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psycho-pedagogical diagnosis in rehabilitation

General data

Course ID: 11-DPR-11-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psycho-pedagogical diagnosis in rehabilitation
Name in Polish: Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 5.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie z teoretycznymi podstawami diagnozowania w obszarze pedagogiki.

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych obszarów diagnozowania psychopedagogicznego.

Przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod, technik i narzędzi wykorzystywanych do diagnozowania niedostosowania społecznego oraz zjawisk z nim współwystępujących.

Przygotowanie do podejmowania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego z różnymi podmiotami (dziecko, rodzic, rodzina, grupa, środowisko lokalne, instytucja).

Wykształcenie umiejętności zbierania i analizy danych oraz formułowania na ich podstawie wniosków

Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie dot.

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowa wiedza w zakresie problematyki nieprzystosowania społecznego, metodyki resocjalizacji, prakseologii, ogólnej metodologii nauk, metodologii nauk społecznych, podstaw pedagogiki, podstaw psychologii

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały związane z realizacją zajęć są do wglądu u prowadzącego zajęcia, na dyżurach.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład, konwersatorium: dyskusja nad przygotowanym materiałem, referat, burza mózgów, praca zespołowa w metodzie projektowej

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Przygotowywanie się do zajęć z zadanej oraz polecanej literatury, pisanie referatu, udział w dyskusji, udział w burzy mózgów, udział w zespole działaniowym rozwiązującym problemy diagnostyczne, udział w wykładzie

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Lektura literatury 30

Przygotowanie do realizacji badań diagnostycznych 10

Przeprowadzenie badań diagnostycznych 15

Redagowanie diagnozy 15

Przygotowanie do testu 20

SUMA GODZIN 120

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 5


Short description: (in Polish)

Przedmiot dotyczy wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej problemów resocjalizacji. Chodzi w szczególnosci o zasady i metodykę diagnozy jednostki: je osobowości oraz srodowiska oraz kontekstu kulturowego, w którym funkcjonuje jednostka - pod kątem problemów jej resocjalizacji. Wykorzystuje sie tu zwłaszcza podejście indywidualistyczne w resocjalizacji oraz analizę osobowych i społecznych czynników strukturalnych, zagrażających prawidłowej psychoadaptacji i partycypacji społecznej.

Full description: (in Polish)

1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym.

2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną

3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej

4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego

5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości.

6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Bibliography: (in Polish)

- Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

- Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

- Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

- Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

-Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

- Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.

Learning outcomes: (in Polish)

Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki

Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki

Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne

Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem

Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu

Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych

Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin

Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Barczykowska
Group instructors: Agnieszka Barczykowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Full description: (in Polish)

1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym.

2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną

3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej

4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego

5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości.

6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Bibliography: (in Polish)

 Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

 Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

 Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

 Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

 Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

 Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Barczykowska
Group instructors: Agnieszka Barczykowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Full description: (in Polish)

1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym.

2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną

3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej

4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego

5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości.

6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Bibliography: (in Polish)

 Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

 Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

 Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

 Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

 Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

 Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Barczykowska
Group instructors: Agnieszka Barczykowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Full description: (in Polish)

1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym.

2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną

3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej

4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego

5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości.

6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Bibliography: (in Polish)

 Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

 Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

 Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

 Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

 Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

 Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Agnieszka Barczykowska
Group instructors: Agnieszka Barczykowska, Katarzyna Pawełek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Full description: (in Polish)

1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym.

2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną

3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej

4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego

5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości.

6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Bibliography: (in Polish)

 Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

 Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

 Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

 Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

 Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

 Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

 Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

 Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

 Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)