Psycho-pedagogical diagnosis in care-educational pedagogy
General data
Course ID: | 11-DPPO-11-n |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psycho-pedagogical diagnosis in care-educational pedagogy |
Name in Polish: | Diagnostyka psychopedagogiczna w pedagogice opiekuńczo - wychowawczej |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Course homepage: | http://www.wse.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
6.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | pedagogy |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | C1: the transfer of knowledge with the basics of diagnostic teaching, with a special focus the schema of the main components of pedagogical diagnosis for the purpose of education (the structure of the diagnostic process), C2: the transfer of knowledge about pedagogical procedure in the diagnosis of an individual case, C3: learning the skills of interpretation of research on the basic socio - educational child: family, class, school, peer group, the local community. C4: to develop the ability to apply in clinical practice the basic techniques - a conversation, interview, observation, C5: preparing to apply in practice interviews and questionnaires, interviews or observational schedule, C6: learning the skills to diagnose individual case C7: raising awareness of the need to help another human being (diagnozowanemu) |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) MS Teams |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 23h Praca własna studenta: Przygotowanie do zajęć 42h Czytanie wskazanej literatury 40h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, narzędzia do diagnozy, itp. 30h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40h SUMA GODZIN 175h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6 |
Short description: |
Diagnosis of psycho-pedagogy of care - educational course is carried out during the 8 hours of lectures and 15 hours of seminar. During the lectures, the student learns the basics psycho diagnostics, stages, diagnosis and general laws relating to the diagnosis. At the meetings are discussed different methods of diagnosing and tools for the diagnosis of the case and the environment. |
Full description: |
The lecture discusses the theoretical basis of psycho-diagnostics (concept of diagnosis, types of diagnoses, goals diagnosis of psycho-pedagogical models diagnoses). Presented is a diagram of the major components for the purpose of diagnosis of psycho-education (the structure of the diagnostic process) and procedure pedagogical in the diagnosis of the individual case (schema components diagnosis of the individual case). In the class presented are selected methods and diagnostic techniques (observation, conversation and community interview, surveys and questionnaires, analysis of documents and products of the child, selected methods and techniques of projection method sociometry). Analyzed are also examples of specialized diagnostic process associated with the selected syndromes and disorders of the development of socialization of the child and the diagnosis of the educational environment. |
Bibliography: |
a. Babbie E. (2003):Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa b. Babiński G., 1984, Pytania kwestionariuszowe: podstawowe podziały i typologie, (w:) Wybrane zagadnienia metodologiczno – teoretyczne badań socjologicznych (red.) J.Wasilewski, Kraków c. Bartkowska –Nowak M., 1988, Organizacja przestrzeni interpersonalnej w psychologicznym badaniu diagnostycznym, „Przegląd Psychologiczny” nr 4 d. Brzezińska A., 1989, Diagnoza pedagogiczna czy diagnoza psychologiczna dla celów wychowania, Poznań e. Geller S., Król M., 1991, Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym, (w:) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja (red.) T.Szustrowa, Warszawa f. Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje. (red.) I. Lepalczyk, E.Marynowicz- Hetke Warszawa 1988 g. Jarosz E., Wysocka E., 2006, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa h. Kościanek – Kukacka J., 1990, O poznawaniu ucznia przez nauczyciela, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, nr 7 i. Kozielecki J., 1972, Model rozwiązywania problemów diagnostycznych, „Przegląd Psychologiczny”, t. .XV nr 4 j. Lepalczyk I., 1987, Geneza i rozwój diagnostyki pedagogicznej, (w:) Elementy diagnostyki pedagogicznej (red.) I.Lepalczyk i J. Badura, Warszawa- Łódź k. Lutyńska K., 1984, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wrocław l. Łobocki M. (2000): Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków m. Marzec-Holka K. (1990): Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej n. Mazurkiewicz E., 1995, Diagnostyka w pedagogice społecznej, (w:) Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. (red.) T.Pilch, I.Lepalczyk, Warszawa o. Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa p. Sztumski J, 1995, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice q. Tyszkowa M., 1987, Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych, Poznań r. Wajland A.P., 1992, Kwestionariusz, (w:) Podręcznik socjologicznych badań ankietowych P.Daniłowicz (i in.), Warszawa |
Learning outcomes: |
1 The student knows and understands the basis of psycho-diagnostics. 2 The student knows and explains the major components of psycho-pedagogical diagnosis. 3 The student understands the procedure psycho in the diagnosis of the individual case. 4 The student prepares a diagnosis of the individual case and diagnosis environment. 5 Student uses selected diagnostic techniques 6 Student prepares selected diagnostic tools 7 The student interprets the results of research into the fundamental socio - educational child: family, class, school, peer group, the local community. 8 The student is oriented to help another human being (diagnozowanemu). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Lectures: Written work - diagnosis of the individual case, a written exam - test laboratories: observation during the seminar and the preparation of three diagnostic tools (observation sheet, the script calls, diagnostic test) |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Mac | |
Group instructors: | Aneta Mac | |
Course homepage: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku, 2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego 3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły. 4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów. 5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów. 6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu) |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Mac | |
Group instructors: | Aneta Mac | |
Course homepage: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku, 2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego 3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły. 4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów. 5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów. 6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu) |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Mac | |
Group instructors: | Aneta Mac | |
Course homepage: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku, 2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego 3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły. 4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów. 5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów. 6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu) |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Mac | |
Group instructors: | Aneta Mac | |
Course homepage: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku, 2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego 3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły. 4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów. 5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów. 6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu) |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.