Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psycho-pedagogical diagnosis in care-educational pedagogy

General data

Course ID: 11-DPPO-11-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psycho-pedagogical diagnosis in care-educational pedagogy
Name in Polish: Diagnostyka psychopedagogiczna w pedagogice opiekuńczo - wychowawczej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 6.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

pedagogy

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

C1: the transfer of knowledge with the basics of diagnostic teaching, with a special focus the schema of the main components of pedagogical diagnosis for the purpose of education (the structure of the diagnostic process),

C2: the transfer of knowledge about pedagogical procedure in the diagnosis of an individual case,

C3: learning the skills of interpretation of research on the basic socio - educational child: family, class, school, peer group, the local community.

C4: to develop the ability to apply in clinical practice the basic techniques - a conversation, interview, observation,

C5: preparing to apply in practice interviews and questionnaires, interviews or observational schedule,

C6: learning the skills to diagnose individual case

C7: raising awareness of the need to help another human being (diagnozowanemu)


Year of studies (where relevant):

Year 2

Information on where to find course materials:

(in Polish) MS Teams

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 23h

Praca własna studenta:

Przygotowanie do zajęć 42h

Czytanie wskazanej literatury 40h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, narzędzia do diagnozy, itp. 30h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40h

SUMA GODZIN 175h

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6


Short description:

Diagnosis of psycho-pedagogy of care - educational course is carried out during the 8 hours of lectures and 15 hours of seminar. During the lectures, the student learns the basics psycho diagnostics, stages, diagnosis and general laws relating to the diagnosis. At the meetings are discussed different methods of diagnosing and tools for the diagnosis of the case and the environment.

Full description:

The lecture discusses the theoretical basis of psycho-diagnostics (concept of diagnosis, types of diagnoses, goals diagnosis of psycho-pedagogical models diagnoses). Presented is a diagram of the major components for the purpose of diagnosis of psycho-education (the structure of the diagnostic process) and procedure pedagogical in the diagnosis of the individual case (schema components diagnosis of the individual case).

In the class presented are selected methods and diagnostic techniques (observation, conversation and community interview, surveys and questionnaires, analysis of documents and products of the child, selected methods and techniques of projection method sociometry). Analyzed are also examples of specialized diagnostic process associated with the selected syndromes and disorders of the development of socialization of the child and the diagnosis of the educational environment.

Bibliography:

a. Babbie E. (2003):Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa

b. Babiński G., 1984, Pytania kwestionariuszowe: podstawowe podziały i typologie, (w:) Wybrane zagadnienia metodologiczno – teoretyczne badań socjologicznych (red.) J.Wasilewski, Kraków

c. Bartkowska –Nowak M., 1988, Organizacja przestrzeni interpersonalnej w psychologicznym badaniu diagnostycznym, „Przegląd Psychologiczny” nr 4

d. Brzezińska A., 1989, Diagnoza pedagogiczna czy diagnoza psychologiczna dla celów wychowania, Poznań

e. Geller S., Król M., 1991, Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym, (w:) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja (red.) T.Szustrowa, Warszawa

f. Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje. (red.) I. Lepalczyk, E.Marynowicz- Hetke Warszawa 1988

g. Jarosz E., Wysocka E., 2006, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa

h. Kościanek – Kukacka J., 1990, O poznawaniu ucznia przez nauczyciela, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, nr 7

i. Kozielecki J., 1972, Model rozwiązywania problemów diagnostycznych, „Przegląd Psychologiczny”, t. .XV nr 4

j. Lepalczyk I., 1987, Geneza i rozwój diagnostyki pedagogicznej, (w:) Elementy diagnostyki pedagogicznej (red.) I.Lepalczyk i J. Badura, Warszawa- Łódź

k. Lutyńska K., 1984, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wrocław

l. Łobocki M. (2000): Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków

m. Marzec-Holka K. (1990): Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej

n. Mazurkiewicz E., 1995, Diagnostyka w pedagogice społecznej, (w:) Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. (red.) T.Pilch, I.Lepalczyk, Warszawa

o. Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa

p. Sztumski J, 1995, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice

q. Tyszkowa M., 1987, Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych, Poznań

r. Wajland A.P., 1992, Kwestionariusz, (w:) Podręcznik socjologicznych badań ankietowych P.Daniłowicz (i in.), Warszawa

Learning outcomes:

1 The student knows and understands the basis of psycho-diagnostics.

2 The student knows and explains the major components of psycho-pedagogical diagnosis.

3 The student understands the procedure psycho in the diagnosis of the individual case.

4 The student prepares a diagnosis of the individual case and diagnosis environment.

5 Student uses selected diagnostic techniques

6 Student prepares selected diagnostic tools

7 The student interprets the results of research into the fundamental socio - educational child: family, class, school, peer group, the local community.

8 The student is oriented to help another human being (diagnozowanemu).

Assessment methods and assessment criteria:

Lectures: Written work - diagnosis of the individual case, a written exam - test

laboratories: observation during the seminar and the preparation of three diagnostic tools (observation sheet, the script calls, diagnostic test)

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Aneta Mac
Group instructors: Aneta Mac
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku,

2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego

3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły.

4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów.

5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów.

6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu)

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Aneta Mac
Group instructors: Aneta Mac
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku,

2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego

3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły.

4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów.

5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów.

6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu)

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Aneta Mac
Group instructors: Aneta Mac
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku,

2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego

3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły.

4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów.

5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów.

6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu)

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Aneta Mac
Group instructors: Aneta Mac
Course homepage: http://www.wse.amu.edu.pl
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) 1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku,

2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego

3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły.

4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów.

5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów.

6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)