Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Special Education Diagnostics

General data

Course ID: 11-DPP-11-s
Erasmus code / ISCED: 05.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Special Education Diagnostics
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Pedagogika specjalna: logopedia kliniczna

Pedagogika specjalna: wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi


Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego

Pogłębienie wiedzy dotyczącej podstawowych metod i technik diagnostycznych

Pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej


Year of studies (where relevant):

Year 1

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) nie

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej

Information on where to find course materials:

(in Polish) Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład: wykład konwersatoryjny, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie, w grupie.

Konwersatorium: dyskusja, rozmowa kierowana, symulacja, drama.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 3

Short description: (in Polish)

Udział w zajęciach ma na celu pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej.

Przedmiot realizowany jest zarówno w oparciu o informacje pozyskiwane z literatury przedmiotu jak i praktyczne ich wykorzystanie (lub weryfikację). Aktywność studentów nastawiona na doskonalenie kompetencji zawodowych, stwarza możliwość poznania narzędzi/propozycji rozwiązań diagnostycznych oraz doświadczenia uwarunkowań procesu diagnostycznego.

Full description: (in Polish)

Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym

Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do

problemów rozwojowych dziecka.

Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.

Bibliography:

Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Potrafi wskazać elementy procesu diagnostycznego

Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą etycznych problemów związanych z diagnozą

Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą metod i technik diagnostycznych

Potrafi w sposób adekwatny dokonywać wyboru metod i technik diagnostycznych

Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranego obszaru rozwoju dziecka

Potrafi sformułować wnioski diagnostyczne oraz przygotować w formie pisemnej diagnozę rozwoju dziecka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

test pisemny, symulacja sytuacji diagnostycznej, opracowanie arkusza diagnozy

Practical placement: (in Polish)

--

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Katarzyna Pawelczak, Marta Woźniak
Group instructors: Marta Woźniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Exam
Module type:

compulsory

Short description: (in Polish)

Udział w zajęciach ma na celu pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej.

Przedmiot realizowany jest zarówno w oparciu o informacje pozyskiwane z literatury przedmiotu jak i praktycznej ich wykorzystanie lub weryfikację. Aktywność studentów nastawiona na doskonalenie kompetencji zawodowych stwarza możliwość poznania narzędzi/propozycji rozwiązań diagnostycznych oraz doświadczenia uwarunkowań procesu diagnostycznego.

Full description: (in Polish)

Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym

Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do

problemów rozwojowych dziecka.

Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.

Bibliography: (in Polish)

Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 140- 164.

Borkowska A., Domańska Ł. (red.) (2006) Neuropsychologia kliniczna dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 67-87.

Kościelak R. (1989) Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa, r. IV.

Krasowicz- Kupis G., Wiejak K. (2006) Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej;

Loska, M. (2012). Podmiot dydaktyki specjalnej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, r.IV

Piszczek, M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P, r. 1.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Kompendium.

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Celina Czech-Włodarczyk
Group instructors: Celina Czech-Włodarczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Exam
Module type:

compulsory

Short description: (in Polish)

Udział w zajęciach ma na celu pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej.

Przedmiot realizowany jest zarówno w oparciu o informacje pozyskiwane z literatury przedmiotu jak i praktycznej ich wykorzystanie lub weryfikację. Aktywność studentów nastawiona na doskonalenie kompetencji zawodowych stwarza możliwość poznania narzędzi/propozycji rozwiązań diagnostycznych oraz doświadczenia uwarunkowań procesu diagnostycznego.

Full description: (in Polish)

Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym

Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do

problemów rozwojowych dziecka.

Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.

Bibliography: (in Polish)

Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.

Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.

Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 140- 164.

Borkowska A., Domańska Ł. (red.) (2006) Neuropsychologia kliniczna dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 67-87.

Kościelak R. (1989) Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa, r. IV.

Krasowicz- Kupis G., Wiejak K. (2006) Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej;

Loska, M. (2012). Podmiot dydaktyki specjalnej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, r.IV

Piszczek, M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P, r. 1.

Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Kompendium.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)