Special Education Diagnostics
General data
Course ID: | 11-DPP-11-s |
Erasmus code / ISCED: |
05.6
|
Course title: | Special Education Diagnostics |
Name in Polish: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Pedagogika specjalna: logopedia kliniczna Pedagogika specjalna: wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego Pogłębienie wiedzy dotyczącej podstawowych metod i technik diagnostycznych Pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) podstawowa wiedza z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład: wykład konwersatoryjny, dyskusja, zadania wykonywane samodzielnie, w grupie. Konwersatorium: dyskusja, rozmowa kierowana, symulacja, drama. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 3 |
Short description: |
(in Polish) Udział w zajęciach ma na celu pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej. Przedmiot realizowany jest zarówno w oparciu o informacje pozyskiwane z literatury przedmiotu jak i praktyczne ich wykorzystanie (lub weryfikację). Aktywność studentów nastawiona na doskonalenie kompetencji zawodowych, stwarza możliwość poznania narzędzi/propozycji rozwiązań diagnostycznych oraz doświadczenia uwarunkowań procesu diagnostycznego. |
Full description: |
(in Polish) Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do problemów rozwojowych dziecka. Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych. |
Bibliography: |
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi wskazać elementy procesu diagnostycznego Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą etycznych problemów związanych z diagnozą Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą metod i technik diagnostycznych Potrafi w sposób adekwatny dokonywać wyboru metod i technik diagnostycznych Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranego obszaru rozwoju dziecka Potrafi sformułować wnioski diagnostyczne oraz przygotować w formie pisemnej diagnozę rozwoju dziecka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) test pisemny, symulacja sytuacji diagnostycznej, opracowanie arkusza diagnozy |
Practical placement: |
(in Polish) -- |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Pawelczak, Marta Woźniak | |
Group instructors: | Marta Woźniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Short description: |
(in Polish) Udział w zajęciach ma na celu pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej. Przedmiot realizowany jest zarówno w oparciu o informacje pozyskiwane z literatury przedmiotu jak i praktycznej ich wykorzystanie lub weryfikację. Aktywność studentów nastawiona na doskonalenie kompetencji zawodowych stwarza możliwość poznania narzędzi/propozycji rozwiązań diagnostycznych oraz doświadczenia uwarunkowań procesu diagnostycznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do problemów rozwojowych dziecka. Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 140- 164. Borkowska A., Domańska Ł. (red.) (2006) Neuropsychologia kliniczna dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 67-87. Kościelak R. (1989) Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa, r. IV. Krasowicz- Kupis G., Wiejak K. (2006) Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej; Loska, M. (2012). Podmiot dydaktyki specjalnej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, r.IV Piszczek, M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P, r. 1. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Kompendium. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Celina Czech-Włodarczyk | |
Group instructors: | Celina Czech-Włodarczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Short description: |
(in Polish) Udział w zajęciach ma na celu pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych obszarów diagnozy psychopedagogicznej. Przedmiot realizowany jest zarówno w oparciu o informacje pozyskiwane z literatury przedmiotu jak i praktycznej ich wykorzystanie lub weryfikację. Aktywność studentów nastawiona na doskonalenie kompetencji zawodowych stwarza możliwość poznania narzędzi/propozycji rozwiązań diagnostycznych oraz doświadczenia uwarunkowań procesu diagnostycznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do problemów rozwojowych dziecka. Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 140- 164. Borkowska A., Domańska Ł. (red.) (2006) Neuropsychologia kliniczna dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 67-87. Kościelak R. (1989) Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo, PWN, Warszawa, r. IV. Krasowicz- Kupis G., Wiejak K. (2006) Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej; Loska, M. (2012). Podmiot dydaktyki specjalnej – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, r.IV Piszczek, M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CMPP-P, r. 1. Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Kompendium. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.