Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Counseling in educational problems with elements of pedagogical therapy

General data

Course ID: 11-DPE-11-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Counseling in educational problems with elements of pedagogical therapy
Name in Polish: Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Pedagogika

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole

Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza, umiejętności i kompetencje z I stopnia studiów pedagogicznych

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) ocena aktywności na zajęciach

ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta

ocena realizacji grupowych zadań problemowych

przygotowanie refleksji własnej


Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne


Short description: (in Polish)

Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej

Full description: (in Polish)

Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole

Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów

Bibliography: (in Polish)

Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków

Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz

Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk

Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005

Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa

Ostrowska K. /red/ (1999) Psychologia praktyczna w systemie oświaty, Warszawa

King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk

Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa

Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców,

Learning outcomes: (in Polish)

Rozumie i wyjaśnia terminy i podstawowe założenia dotyczące doradztwa realizowanego w systemie szkolnym

Rozróżnia i charakteryzuje obszary pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej)

Posiada wiedzę na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów

Wypracował umiejętność interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole Wypracował umiejętność rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia oraz instytucjami pomocy psychopedagogicznej

Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych, jest uwrażliwiony na problem odpowiedzialności pomagającego (poziom deklaratywny)

Rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym.

Wypracował umiejętność pracy indywidualnej i grupowej w oparciu o literaturę

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

P-kolokwium

P-egzamin pisemny

F- ocena aktywności na zajęciach

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Joanna Kozielska
Group instructors: Joanna Kozielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę



Short description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Full description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków

Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz

Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk

Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005

Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa

King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk

Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa

Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881)

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Joanna Kozielska
Group instructors: Joanna Kozielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę



Short description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Full description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków

Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz

Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk

Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005

Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa

King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk

Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa

Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881)

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Joanna Kozielska
Group instructors: Joanna Kozielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę



Short description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Full description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków

Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz

Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk

Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005

Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa

King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk

Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa

Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881)

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
lecture, 10 hours more information
Coordinators: Joanna Kozielska
Group instructors: Joanna Kozielska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę



Short description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Full description: (in Polish)

- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE

- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.

- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna

-przedstawienie studentom form pomocy ppp

- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę

Bibliography: (in Polish)

Literatura:

Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków

Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz

Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk

Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005

Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa

King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk

Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków

Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa

Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881)

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5

Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)