Counseling in educational problems with elements of pedagogical therapy
General data
Course ID: | 11-DPE-11-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Counseling in educational problems with elements of pedagogical therapy |
Name in Polish: | Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Pedagogika |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza, umiejętności i kompetencje z I stopnia studiów pedagogicznych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) ocena aktywności na zajęciach ocena ćwiczeń praktycznych, aktywizujących studenta ocena realizacji grupowych zadań problemowych przygotowanie refleksji własnej Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Short description: |
(in Polish) Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej |
Full description: |
(in Polish) Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów |
Bibliography: |
(in Polish) Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa Ostrowska K. /red/ (1999) Psychologia praktyczna w systemie oświaty, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców, |
Learning outcomes: |
(in Polish) Rozumie i wyjaśnia terminy i podstawowe założenia dotyczące doradztwa realizowanego w systemie szkolnym Rozróżnia i charakteryzuje obszary pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Posiada wiedzę na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracował umiejętność interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole Wypracował umiejętność rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia oraz instytucjami pomocy psychopedagogicznej Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych, jest uwrażliwiony na problem odpowiedzialności pomagającego (poziom deklaratywny) Rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym. Wypracował umiejętność pracy indywidualnej i grupowej w oparciu o literaturę |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne P-kolokwium P-egzamin pisemny F- ocena aktywności na zajęciach |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Kozielska | |
Group instructors: | Joanna Kozielska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Short description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Full description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z : Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Kozielska | |
Group instructors: | Joanna Kozielska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Short description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Full description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z : Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Kozielska | |
Group instructors: | Joanna Kozielska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Short description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Full description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z : Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Kozielska | |
Group instructors: | Joanna Kozielska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Short description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Full description: |
(in Polish) - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z : Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379 |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.