Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Diagnosis and early intervention for children with multiple disabilities

General data

Course ID: 11-DIASP-11-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnosis and early intervention for children with multiple disabilities
Name in Polish: Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sprzężonymi
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Pedagogika, specjalność: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie studenta z definicją niepełnosprawności sprzężonej, rodzajów, podziałów, charakterystyki funkcjonowania osób ze sprzężoną niepełnosprawnością, metod oddziaływań


Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) Nie, tylko w roku akademickim 2020/2021

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Wiedza z pedagogiki specjalnej oraz psychologii rozwojowej

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteka, czytelnia, Interent

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) -uczestniczenie w zajęciach - 15 h

- czytanie i analiza literatury: 5 h

- przygotowanie prezentacji - 3 h

- przygotowanie się do zaliczenia - 5 h


Short description: (in Polish)

Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną.

Full description: (in Polish)

W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi.

Bibliography: (in Polish)

Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008

Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III

www.padaczka.pl

www.neuronet.pl

http://guzki.w.interia.pl

Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9)

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242)

Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97)

Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS

www.wspolnie.org, (całość),

Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5

Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem

Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej

Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne).

Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych)

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

Zna:

definicje, etiologię i charakterystykę wybranych zaburzeń sprzężonych

Potrafi:

dokonać diagnozy potrzeb dziecka z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi

Posiada kompetencje:

współpracuje z innymi specjalistami, współpracuje z rodziną dziecka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie w formie pisemnej.

Kryteria oceniania :

5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale 
z licznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale 
z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej,

- zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością

- zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną,

- zna i stosuje metody diagnozy

Short description: (in Polish)

Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną.

Full description: (in Polish)

W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi.

Bibliography: (in Polish)

Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008

Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III

www.padaczka.pl

www.neuronet.pl

http://guzki.w.interia.pl

Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9)

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242)

Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97)

Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS

www.wspolnie.org, (całość),

Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5

Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem

Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej

Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne).

Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych)

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej,

- zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością

- zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną,

- zna i stosuje metody diagnozy

Short description: (in Polish)

Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną.

Full description: (in Polish)

W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi.

Bibliography: (in Polish)

Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008

Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III

www.padaczka.pl

www.neuronet.pl

http://guzki.w.interia.pl

Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9)

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242)

Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97)

Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS

www.wspolnie.org, (całość),

Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5

Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem

Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej

Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne).

Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych)

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Aneta Wojciechowska
Group instructors: Aneta Wojciechowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej,

- zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością

- zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną,

- zna i stosuje metody diagnozy

Short description: (in Polish)

Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną.

Full description: (in Polish)

W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi.

Bibliography: (in Polish)

Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008

Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III

www.padaczka.pl

www.neuronet.pl

http://guzki.w.interia.pl

Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9)

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242)

Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97)

Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS

www.wspolnie.org, (całość),

Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5

Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem

Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej

Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne).

Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych)

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: Maria Stec
Group instructors: Maria Stec
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Module learning aims:

(in Polish) Student:

- zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej,

- zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością

- zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną,

- zna i stosuje metody diagnozy

Short description: (in Polish)

Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną.

Full description: (in Polish)

W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi.

Bibliography: (in Polish)

Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008

Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III

www.padaczka.pl

www.neuronet.pl

http://guzki.w.interia.pl

Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9)

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242)

Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97)

Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS

www.wspolnie.org, (całość),

Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5

Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem

Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej

Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne).

Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)