Diagnosis and early intervention for children with multiple disabilities
General data
Course ID: | 11-DIASP-11-n |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnosis and early intervention for children with multiple disabilities |
Name in Polish: | Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sprzężonymi |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Pedagogika, specjalność: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studenta z definicją niepełnosprawności sprzężonej, rodzajów, podziałów, charakterystyki funkcjonowania osób ze sprzężoną niepełnosprawnością, metod oddziaływań |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie, tylko w roku akademickim 2020/2021 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza z pedagogiki specjalnej oraz psychologii rozwojowej |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteka, czytelnia, Interent |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) -uczestniczenie w zajęciach - 15 h - czytanie i analiza literatury: 5 h - przygotowanie prezentacji - 3 h - przygotowanie się do zaliczenia - 5 h |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną. |
Full description: |
(in Polish) W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008 Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III www.padaczka.pl www.neuronet.pl http://guzki.w.interia.pl Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9) Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242) Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97) Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS www.wspolnie.org, (całość), Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5 Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne). Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: Zna: definicje, etiologię i charakterystykę wybranych zaburzeń sprzężonych Potrafi: dokonać diagnozy potrzeb dziecka z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi Posiada kompetencje: współpracuje z innymi specjalistami, współpracuje z rodziną dziecka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie w formie pisemnej. Kryteria oceniania : 5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Wojciechowska | |
Group instructors: | Aneta Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej, - zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością - zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną, - zna i stosuje metody diagnozy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008 Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III www.padaczka.pl www.neuronet.pl http://guzki.w.interia.pl Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9) Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242) Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97) Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS www.wspolnie.org, (całość), Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5 Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne). Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych) |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Wojciechowska | |
Group instructors: | Aneta Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej, - zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością - zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną, - zna i stosuje metody diagnozy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008 Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III www.padaczka.pl www.neuronet.pl http://guzki.w.interia.pl Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9) Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242) Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97) Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS www.wspolnie.org, (całość), Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5 Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne). Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych) |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Aneta Wojciechowska | |
Group instructors: | Aneta Wojciechowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej, - zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością - zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną, - zna i stosuje metody diagnozy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008 Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III www.padaczka.pl www.neuronet.pl http://guzki.w.interia.pl Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9) Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242) Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97) Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS www.wspolnie.org, (całość), Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5 Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne). Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych) |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | Maria Stec | |
Group instructors: | Maria Stec | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
|
Module learning aims: | (in Polish) Student: - zna pojęcie, etiologię oraz rodzaje niepełnosprawności sprzężonej, - zna metody komunikacji z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością - zna metody terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną, - zna i stosuje metody diagnozy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot skupia się na wybranej problematyce osób ze sprzężoną niepełnosprawnością sprzężoną. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008 Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III www.padaczka.pl www.neuronet.pl http://guzki.w.interia.pl Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9) Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242) Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97) Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS www.wspolnie.org, (całość), Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5 Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne). Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych) |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.