Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psycho-pedagogical diagnosis in career counseling

General data

Course ID: 11-DDP-11-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psycho-pedagogical diagnosis in career counseling
Name in Polish: Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 6.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej

Year of studies (where relevant):

Year 2

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Brak.

Information on where to find course materials:

(in Polish) Materiały będą dostępne dla uczestników zajęć na aplikacji „MojTrener.edu” po otrzymaniu kodu dostępu lub na MS TEAMS

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Praca z wystandaryzowanymi i niewystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi



Student workload (ECTS credits):

(in Polish) LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU - 6

Short description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Full description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu kursu student:

wymienia rodzaje diagnoz

omawia podstawowe zasady etyczne w procedurach diagnostycznych

wymienia i charakteryzuje podstawowe błędy w procesie diagnozowania oraz błędy przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej

wymienia i charakteryzuje różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowym i personalnym

wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy metod diagnostycznych stosowanych w doradztwie zawodowym

prawidłowo dobiera i stosuje metody diagnostyczne

poprawnie udziela informacji zwrotnej

projektuje na podstawie danych uzyskanych z diagnozy dalsze postępowanie doradcze

prawidłowo pisze raport z badań diagnostycznych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Test

Raport

Prezentacja multimedialna

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)

Time span: 2021-03-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Rosalska
Group instructors: Małgorzata Rosalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

ECTS code:

11-DDP-11-s

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Short description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Full description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Notes: (in Polish)

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Rosalska
Group instructors: Małgorzata Rosalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

ECTS code:

11-DDP-11-s

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Short description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Full description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Notes: (in Polish)

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Rosalska
Group instructors: Małgorzata Rosalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

ECTS code:

11-DDP-11-s

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Short description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Full description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Notes: (in Polish)

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Rosalska
Group instructors: Małgorzata Rosalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

ECTS code:

11-DDP-11-s

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Short description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Full description: (in Polish)

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Notes: (in Polish)

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)