Coaching w doradztwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-CD-2DPZ-pw-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Coaching w doradztwie |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | pedagogika ogólna, II rok licencjatu na specjalności Doradztwo zawodowe i personalne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników • nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą • zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej • nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe • przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego • zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego i personalnego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura podana jest w sylabusie, potrzebne materiały do zajęć w formie PDF udostępnia prowadzący zajęcia |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda laboratoryjna Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda warsztatowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego, zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw. |
Pełny opis: |
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej. |
Literatura: |
• Bennewicz M.,(2011),Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa • Bennewicz M., (2013), Coaching, czyli restauracja osobowości, Warszawa • Clutterbuck, D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań • Kozielska J., Perspektywy i nowe rozwiązania w doradztwie zawodowym. Coaching jako narzędzie pracy doradców zawodowych w kontekście idei lifelong learningu https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14443/1/SE_37_2015_Kozielska.pdf • Parsloe, E., Wray, M. (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza • Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer. • Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy • Rzycka, O. (2010). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty? Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer • Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. • Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów. Poznań: Wydawnictwo Rebis • Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności: rozwój ludzkiego potencjału w oparciu o model GROW. Warszawa: Wydawnictwo Gruner + Jahr Polska • Czasopismo : Coaching Review |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę o specyfice coachingu, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania w pracy doradcy zawodowego i personalnego Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat coachingu i planowania karier edukacyjno-zawodowych, obejmującej jej terminologię, teorię i metodykę. Wie, co odróżnia coaching od doradztwa, terapii, szkolenia i konsultingu Posiada wiedzę niezbędną do przeprowadzenia sesji doradczo – coachingowych Zna oraz poprawnie i odpowiedzialnie stosuje wybrane metody i narzędzia z obszaru coachingu w edukacji Potrafi generować rozwiązania w zakresie aktywizowania dzieci, młodzieży, osób dorosłych i niepełnosprawnych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, życia pozazawodowego. Buduje z klientem relację opartą na szacunku i zaufaniu. Opracowuje strategię poruszania się po rynku pracy klientów doradztwa zawodowego i personalnego, jak również wdraża nowe rozwiązania z zakresu polityki zatrudnienia. Potrafi wesprzeć klienta w ułożeniu właściwego, mierzalnego planu działania Posiada kompetencje do pełnienia funkcji coacha kariery, doradcy zawodowego i personalnego, doradcy do spraw karier w organizacji, z zachowaniem zasad etycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Praktyki zawodowe: |
w trakcie zajęć studenci przeprowadzają między sobą sesje coachingowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szłapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szłapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Kod ECTS: | 11-CD-2DPZ-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników • nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą • zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej • nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe • przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego • zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego i personalnego |
|
Skrócony opis: |
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego, zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw. |
|
Pełny opis: |
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej. |
|
Literatura: |
R. Jasiński, Coaching kariery jako forma wspierania rozwoju zawodowego (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011 S. Pakulniewicz-Błońska, Współczesne tendencje w poradnictwie zawodowym: poradnictwo zawodowe a coaching kariery – próba porównania (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011 Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szłapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szłapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Kod ECTS: | 11-CD-2DPZ-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników • nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą • zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej • nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe • przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego • zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego i personalnego |
|
Skrócony opis: |
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego, zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw. |
|
Pełny opis: |
Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej. |
|
Literatura: |
R. Jasiński, Coaching kariery jako forma wspierania rozwoju zawodowego (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011 S. Pakulniewicz-Błońska, Współczesne tendencje w poradnictwie zawodowym: poradnictwo zawodowe a coaching kariery – próba porównania (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011 Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.