Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Coaching w doradztwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-CD-2DPZ-pw-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Coaching w doradztwie
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

pedagogika ogólna, II rok licencjatu na specjalności Doradztwo zawodowe i personalne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników

• nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą

• zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej

• nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe

• przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego

• zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego

i personalnego


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura podana jest w sylabusie, potrzebne materiały do zajęć w formie PDF udostępnia prowadzący zajęcia

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda laboratoryjna

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Skrócony opis:

Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego, zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw.

Pełny opis:

Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej.

Literatura:

• Bennewicz M.,(2011),Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa

• Bennewicz M., (2013), Coaching, czyli restauracja osobowości, Warszawa

• Clutterbuck, D. (2009). Coaching zespołowy. Poznań

• Kozielska J., Perspektywy i nowe rozwiązania w doradztwie zawodowym. Coaching jako narzędzie pracy doradców zawodowych w kontekście idei lifelong learningu

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14443/1/SE_37_2015_Kozielska.pdf

• Parsloe, E., Wray, M. (2002). Trener i mentor. Udział coachingu i mentoringu w doskonaleniu procesu uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza

• Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

• Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy

• Rzycka, O. (2010). Menedżer coachem. Jak rozmawiać, by osiągnąć rezultaty? Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer

• Starr, J. (2005). Coaching. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

• Thorpe, S., Clifford, J. (2004). Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów. Poznań: Wydawnictwo Rebis

• Whitmore, J. (2011). Coaching: trening efektywności: rozwój ludzkiego potencjału w oparciu o model GROW. Warszawa: Wydawnictwo Gruner + Jahr Polska

• Czasopismo : Coaching Review

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę o specyfice coachingu, w tym podstawowych obszarach i możliwościach stosowania tej formy oddziaływania w pracy doradcy zawodowego

i personalnego

Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat coachingu i planowania karier edukacyjno-zawodowych, obejmującej jej terminologię, teorię

i metodykę. Wie, co odróżnia coaching od doradztwa, terapii, szkolenia i konsultingu

Posiada wiedzę niezbędną do przeprowadzenia sesji

doradczo – coachingowych

Zna oraz poprawnie i odpowiedzialnie stosuje wybrane metody i narzędzia z obszaru coachingu w edukacji

Potrafi generować rozwiązania w zakresie aktywizowania dzieci, młodzieży, osób dorosłych

i niepełnosprawnych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, życia pozazawodowego. Buduje z klientem relację opartą na szacunku i zaufaniu.

Opracowuje strategię poruszania się po rynku pracy klientów doradztwa zawodowego i personalnego, jak

również wdraża nowe rozwiązania z zakresu polityki

zatrudnienia. Potrafi wesprzeć klienta w ułożeniu

właściwego, mierzalnego planu działania

Posiada kompetencje do pełnienia funkcji coacha kariery, doradcy zawodowego i personalnego, doradcy do spraw karier w organizacji, z zachowaniem zasad etycznych

Metody i kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Praktyki zawodowe:

w trakcie zajęć studenci przeprowadzają między sobą sesje coachingowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szłapińska
Prowadzący grup: Joanna Szłapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

11-CD-2DPZ-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

• przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego

i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników

• nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą

• zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej

• nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe

• przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego

• zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego

i personalnego


Skrócony opis:

Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego, zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw.

Pełny opis:

Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej.

Literatura:

R. Jasiński, Coaching kariery jako forma wspierania rozwoju zawodowego (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011

S. Pakulniewicz-Błońska, Współczesne tendencje w poradnictwie zawodowym: poradnictwo zawodowe a coaching kariery – próba porównania (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011

Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków

Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Szłapińska
Prowadzący grup: Joanna Szłapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Kod ECTS:

11-CD-2DPZ-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

• przygotowanie uczestników do pełnienia roli profesjonalnego doradcy zawodowego i personalnego, coacha kariery, specjalisty kierującego rozwojem pracowników

• nabycie umiejętności interpersonalnych wymaganych przy kierowaniu karierą

• zapoznanie studentów z metodami i narzędziami pracy coacha kariery, które skutecznie mogą stosować w świadomym planowaniu i realizacji coachingowych procesów rozwoju kariery zawodowej

• nabycie umiejętności prowadzenia indywidualnych i grupowych procesów coachingowych opartych o metody i narzędzia coachingowe

• przygotowanie do pracy indywidualnej i grupowej z osobami będącymi w sytuacji zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego

• zapoznanie studentów z metodą Job-coachingu w celu rozwijania kluczowych kompetencji we wspieraniu rozwoju zawodowego klientów doradztwa zawodowego

i personalnego


Skrócony opis:

Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego, zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw.

Pełny opis:

Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Podstawowym założeniem coachingu jest proces, w wyniku którego klient ("coachee") osiąga swój zamierzony cel. Coaching to narzędzie, którego podstawą jest wiedza klienta (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta), którą wydobywa sam klient za pomocą pytań i narzędzi proponowanych przez coacha. Coaching to przede wszystkim praca własna klienta, która ma miejsce między sesjami, te zaś służą zaplanowaniu, refleksji, przyjrzeniu się, przeanalizowaniu tego, co działa, lub tego, co może pójść lepiej.

Literatura:

R. Jasiński, Coaching kariery jako forma wspierania rozwoju zawodowego (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011

S. Pakulniewicz-Błońska, Współczesne tendencje w poradnictwie zawodowym: poradnictwo zawodowe a coaching kariery – próba porównania (W:) Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka (red.) D. Kukla, Warszawa 2011

Sidor-Rządkowska M.,(2009), Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków

Sidor-Rządkowska M., (2018), Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)