Biographical conditioning of development
General data
Course ID: | 11-BUR-3POW-pw-s |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Biographical conditioning of development |
Name in Polish: | Biograficzne uwarunkowania rozwoju |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Pedagogika |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka; ‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka; ‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Potwierdzona wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka |
Information on where to find course materials: | (in Polish) U osoby prowadzącej zajęcia podczas dyżurów dydaktycznych |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 45 Przygotowanie do zajęć: 20 Czytanie wskazanej literatury: 25 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 30 Suma godzin: 120 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka. |
Full description: |
(in Polish) Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych |
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. ‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45. - Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68. - Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71. - Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26. - Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań. - Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls. - Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf - Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41. - Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończonych zajęciach student/studentka: Zna biograficzne podejście w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka Zna i rozumie rolę krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka Zna przebieg reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i rozpoznaje czynniki warunkujące te reakcje Zna procesy zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych Zna style i strategie radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych i potrafi je identyfikować na podstawie wybranych przykładów Potrafi rozpoznawać symptomy przeżywania przez jednostkę kryzysów i diagnozować ich skutki Rozpoznaje potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i potrafi zaprojektować działania pomocowe |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie konwersatorium na podstawie kolokwium zaliczeniowego (51% poprawnych odpowiedzi) Egzamin pisemny testowy: Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Ratajczak | |
Group instructors: | Łukasz Ratajczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka; ‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka; ‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych. |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka. |
|
Full description: |
(in Polish) Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. ‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45. - Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68. - Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71. - Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26. - Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań. - Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls. - Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf - Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41. - Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108. |
|
Notes: |
(in Polish) Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Ratajczak | |
Group instructors: | Łukasz Ratajczak, Grażyna Teusz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka; ‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka; ‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych. |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka. |
|
Full description: |
(in Polish) Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. ‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45. - Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68. - Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71. - Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26. - Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań. - Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls. - Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf - Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41. - Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108. |
|
Notes: |
(in Polish) Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Ratajczak | |
Group instructors: | Łukasz Ratajczak, Grażyna Teusz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka; ‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka; ‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych. |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka. |
|
Full description: |
(in Polish) Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. ‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45. - Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68. - Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71. - Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26. - Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań. - Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls. - Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf - Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41. - Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108. |
|
Notes: |
(in Polish) Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Ratajczak | |
Group instructors: | Karolina Kuryś-Szyncel, Łukasz Ratajczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 45 |
|
Module learning aims: | (in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka; ‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka; ‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych; ‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków; ‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych. |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka. |
|
Full description: |
(in Polish) Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach: Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych |
|
Bibliography: |
(in Polish) ‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73. ‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45. - Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68. - Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ. - Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71. - Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26. - Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań. - Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls. - Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf - Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41. - Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108. |
|
Notes: |
(in Polish) Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.