Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Biographical conditioning of development

General data

Course ID: 11-BUR-3POW-pw-s
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Biographical conditioning of development
Name in Polish: Biograficzne uwarunkowania rozwoju
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) Pedagogika

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka;

‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka;

‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych.



Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Potwierdzona wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka

Information on where to find course materials:

(in Polish) U osoby prowadzącej zajęcia podczas dyżurów dydaktycznych

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące

Praca w grupach

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 45

Przygotowanie do zajęć: 20

Czytanie wskazanej literatury: 25

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 30


Suma godzin: 120

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka.

Full description: (in Polish)

Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka

Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka

Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania

Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń

Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych

Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe

Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73.

‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.

- Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68.

- Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.

- Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26.

- Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań.

- Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls.

- Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf

- Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41.

- Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończonych zajęciach student/studentka:

Zna biograficzne podejście w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka

Zna i rozumie rolę krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka

Zna przebieg reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i rozpoznaje czynniki warunkujące te reakcje

Zna procesy zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych

Zna style i strategie radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych i potrafi je identyfikować na podstawie wybranych przykładów

Potrafi rozpoznawać symptomy przeżywania przez jednostkę kryzysów i diagnozować ich skutki

Rozpoznaje potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i potrafi zaprojektować działania pomocowe

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie konwersatorium na podstawie kolokwium zaliczeniowego (51% poprawnych odpowiedzi)

Egzamin pisemny testowy:

Kryteria oceny: 51% poprawnych odpowiedzi

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Ratajczak
Group instructors: Łukasz Ratajczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka;

‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka;

‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych.


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka.

Full description: (in Polish)

Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka

Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka

Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania

Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń

Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych

Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe

Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73.

‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.

- Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68.

- Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.

- Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26.

- Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań.

- Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls.

- Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf

- Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41.

- Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108.

Notes: (in Polish)

Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej.

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Ratajczak
Group instructors: Łukasz Ratajczak, Grażyna Teusz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka;

‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka;

‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych.


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka.

Full description: (in Polish)

Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka

Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka

Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania

Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń

Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych

Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe

Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73.

‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.

- Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68.

- Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.

- Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26.

- Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań.

- Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls.

- Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf

- Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41.

- Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108.

Notes: (in Polish)

Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej.

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Ratajczak
Group instructors: Łukasz Ratajczak, Grażyna Teusz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka;

‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka;

‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych.


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka.

Full description: (in Polish)

Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka

Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka

Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania

Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń

Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych

Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe

Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73.

‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.

- Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68.

- Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.

- Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26.

- Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań.

- Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls.

- Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf

- Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41.

- Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108.

Notes: (in Polish)

Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej.

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
lecture, 15 hours more information
Coordinators: Łukasz Ratajczak
Group instructors: Karolina Kuryś-Szyncel, Łukasz Ratajczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Graded credit
lecture - Exam
Module type:

compulsory

Number of hours:

45

Module learning aims:

(in Polish) ‒ przekazanie wiedzy na temat podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka;

‒ przekazanie wiedzy na temat roli krytycznych wydarzeń życiowych dla rozwoju człowieka;

‒ przekazanie wiedzy dotyczącej przebiegu reakcji człowieka na wydarzenia krytyczne i czynników warunkujących te reakcje;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących procesu zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych;

‒ wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczących stylów i strategii radzenia sobie ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów przeżywania kryzysów i diagnozowania ich skutków;

‒ kształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeby udzielania pomocy osobom doświadczającym skutków krytycznych wydarzeń życiowych i projektowania działań pomocowych.


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu Biograficzne uwarunkowania rozwoju jest przybliżenie studentkom/studentom podejścia biograficznego w rozpatrywaniu i wyjaśnianiu procesów rozwoju i kształtowania się osobowości człowieka. Podstawowym obszarem analiz, eksploracji i dyskusji podczas zajęć jest znaczenie przełomowych zdarzeń w biegu życia człowieka. Szczegółowemu omówieniu podlegają wybrane krytyczne wydarzenia życiowe jak: przedwczesne ojcostwo, rozwód, śmierć bliskich, urodzenie pierwszego dziecka.

Full description: (in Polish)

Podejście biograficzne w wyjaśnianiu procesów rozwoju człowieka

Krytyczne wydarzenia życiowe i ich rola w rozwoju człowieka

Reakcje człowieka na wydarzenia krytyczne, ich przebieg oraz uwarunkowania

Proces zmagania się ze skutkami krytycznych wydarzeń

Style i strategie zmagania się ze skutkami wydarzeń krytycznych

Przykłady indywidualnych przypadków (biogramy, teksty kultury, filmy) doświadczających krytycznych wydarzeń życiowych

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Urodzenie pierwszego dziecka jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Ojcostwo nastolatków jako krytyczne wydarzenie życiowe

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Rozwód jako krytyczne wydarzenie życiowe dla małżonków i dzieci

Fazowość zmian i procesów zmaganiowych w przeżywaniu krytycznych wydarzeń życiowych na wybranych przykładach:

Śmierć bliskiej osoby (rodzaj i okoliczności) jako wydarzenie krytyczne życiowe

Zasady niesienia pomocy osobom zmagającym się ze skutkami krytycznych wydarzeń życiowych

Bibliography: (in Polish)

‒ Adamczak M. (1992), Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi – wybrane zagadnienia, [w:] B. Waligóra (red.), Elementy psychologii klinicznej, T.2, s. 40-73.

‒ Beisert, M. (1994), Rozwód jako wydarzenie krytyczne w cyklu rozwoju rodziny. „Problemy Rodziny”, nr 2, s. 41-45.

- Beisert, M. (1995), Psychologiczna sytuacja kobiet rozwiedzionych, [w:] J. Miluska. E. Pakszys (red.), Studia kobiece z psychologii, filozofii i historii. Poznań, s. 51-68.

- Beisert, M. (2000), Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem. Poznań.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Dubas E., Świtalski W. (2011), (red.), Uczenie się z biografii innych, . Łódź: Wydawnictwo UŁ.

- Farnicka M. (1999), Jak sobie poradzić z rozwodem rodziców (według koncepcji Wallerstein).”Problemy Rodziny”, nr 2-3, s. 67-71.

- Heszen-Niejodek, I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową (wybrane zagadnienia). „Nowiny Psychologiczne”,nr 1-2, s.13-26.

- Kubler-Ross, E. (1998), Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań.

- Kuryś, K. (2010). Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn. Kraków: Impuls.

- Ratajczak Ł.P. (2016), Ojcostwo w doświadczeniach niepełnoletnich chłopców. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/21660/1/Ratajczak_Ojcostwo_2016.pdf

- Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:], H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań, s. 30-41.

- Widera- Wysoczańska A. (1995), Świat dziecięcych doświadczeń związanych ze śmiercią. „Nowiny Psychologiczne”, nr 4, s.101-108.

Notes: (in Polish)

Przedmiot w roku akademickim 2020/21 w całości realizowany jest w formie zdalnej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)