Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Activating social environments in teaching children with diverse educational needs

General data

Course ID: 11-ASS-2PPW-n
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Activating social environments in teaching children with diverse educational needs
Name in Polish: Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Organizational unit: Faculty of Educational Studies
Course groups: (in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Module learning aims:

(in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.


Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) - wykład

- ćwiczenia

- praca własna studenta

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) - godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 16

- przygotowanie do zajęć 3

- czytanie zalecanej literatury 4

- przygotowanie projektu 4

- przygotowanie do zaliczenia 3


1 punkt ECTS

Short description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Full description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Bibliography: (in Polish)

- K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student/ka:

- Potrafi uzasadnić potrzebę aktywizowania poszczególnych środowisk społecznych w kontekście dynamizowania ich codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji.

- Umie objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku.

- Potrafi scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej.

- Umie aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z jednostką, grupą i społecznością, w tym animacji.

- Potrafi ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej.

- Umie identyfikować potrzeby środowisk społecznych i inicjować działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych.

- Potrafi podejmować złożone działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

Obserwacja postaw studentów podczas zajęć.

Dyskusja podczas ćwiczeń.

Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń.

Ocena z zaliczenia.

Ocena projektu aktywizacji wybranej grupy społecznej.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Kamila Słupska
Group instructors: Kamila Słupska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Short description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Full description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Bibliography: (in Polish)

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Kamila Słupska
Group instructors: Kamila Słupska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Short description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Full description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Bibliography: (in Polish)

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Kamila Słupska
Group instructors: Kamila Słupska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Short description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Full description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Bibliography: (in Polish)

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 8 hours more information
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Kamila Słupska
Group instructors: Kamila Słupska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
lecture - Graded credit
Module type:

compulsory

Number of hours:

30

Module learning aims:

(in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Short description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Full description: (in Polish)

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Bibliography: (in Polish)

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)