Activating social environments in teaching children with diverse educational needs
General data
Course ID: | 11-ASS-2PPW-n |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Activating social environments in teaching children with diverse educational needs |
Name in Polish: | Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna |
Module learning aims: | (in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) - wykład - ćwiczenia - praca własna studenta |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) - godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 16 - przygotowanie do zajęć 3 - czytanie zalecanej literatury 4 - przygotowanie projektu 4 - przygotowanie do zaliczenia 3 1 punkt ECTS |
Short description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
Full description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
Bibliography: |
(in Polish) - K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student/ka: - Potrafi uzasadnić potrzebę aktywizowania poszczególnych środowisk społecznych w kontekście dynamizowania ich codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji. - Umie objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku. - Potrafi scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej. - Umie aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z jednostką, grupą i społecznością, w tym animacji. - Potrafi ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej. - Umie identyfikować potrzeby środowisk społecznych i inicjować działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych. - Potrafi podejmować złożone działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: Obserwacja postaw studentów podczas zajęć. Dyskusja podczas ćwiczeń. Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń. Ocena z zaliczenia. Ocena projektu aktywizacji wybranej grupy społecznej. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Kamila Słupska | |
Group instructors: | Kamila Słupska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Short description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Kamila Słupska | |
Group instructors: | Kamila Słupska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Short description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Kamila Słupska | |
Group instructors: | Kamila Słupska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Short description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Kamila Słupska | |
Group instructors: | Kamila Słupska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit lecture - Graded credit |
|
Module type: | compulsory |
|
Number of hours: | 30 |
|
Module learning aims: | (in Polish) - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Short description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.