Adult education
General data
Course ID: | 11-ANDRZ-11-pw-n |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Adult education |
Name in Polish: | Andragogika |
Organizational unit: | Faculty of Educational Studies |
Course groups: |
(in Polish) E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) pedagogika |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) - poznanie nauki jaką jest andragogika, usytuowania jej pośród innych nauk oraz poznanie współczesnych wyzwań i kierunków dalszego rozwoju - rozwinięcie wiedzy na temat potencjału rozwojowego i ograniczeń rozwoju ludzi dorosłych (w różnych fazach dorosłości) - poznanie różnych instytucji edukacyjnych oraz współczesnych miejsc i przestrzeni uczenia się dorosłych - rozwinięcie umiejętności pracy w roli andragoga, edukatora, trenera itp., z uwzględnieniem różnych modeli pracy edukacyjnej - kształtowanie potrzeby całożyciowego uczenia się |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) nie w roku 2021/21 zajęcia prowadzone są wyjątkowo zdalnie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) brak |
Information on where to find course materials: | (in Polish) O doborze literatury i dostępie do niej informuje wykładowca na pierwszych zajęciach. Jeśli istnieje taka potrzeba, udostępnia materiały studentom. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 18 godzin (10 W i 8 K) Przygotowanie do zajęć - 10 godzin Czytanie wskazanej literatury - 10 godzin Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. - 7 godzin Przygotowanie do egzaminu /zaliczenia - 10 godzin Łącznie 55 godzin 2 punkty ECTS |
Short description: |
(in Polish) Andragogika jest nauką stosunkowo młodą, której ranga wzrasta w dynamicznym tempie. Uczenie się przez całe życie stało się nie tylko ideą, ale coraz częstszą praktyką ludzi dorosłych. W 2002 roku, w Rezolucji Rady Unii Europejskiej zdefiniowano uczenie się przez całe życie, jako uczenie się, które obejmuje okres od fazy przedszkolnej do późnej starości włącznie. Równocześnie określono trzy obszary edukacji: formalny, pozaformalny i nieformalny. Od roku 2010 został wpisany na listę zawodów - Andragog. Jego rola została zdefiniowana następująco: andragog opisuje, bada, organizuje, realizuje, koordynuje, inspiruje aktywność edukacyjną człowieka dorosłego podejmowaną w systemie edukacji ustawicznej - ogólnokształcącej i zawodowej: formalnej, pozaformalnej i nieformalnej w różnych środowiskach (społecznościach lokalnych, środowisku pracy, grupach nieformalnych); realizuje cele polityki edukacyjnej państwa w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia z andragogiki, zarówno wykład jak i konwersatoria, mają wprowadzić studentów w podstawową wiedzę dotyczącą samej nauki, jaką jest andragogika, obszarów jej badań, zmian paradygmatów badawczych oraz etapów jej rozwoju. Przejście od fazy empirycznej, przez normatywną do teoretycznej, zostaje pokazane wraz ze zróżnicowaniem metodologii badań ilościowych i jakościowych w andragogice. Równie ważnym obszarem rozważań i ćwiczeń na zajęciach są kompetencje i umiejętności andragoga, który pełni wiele ról: trenera, edukatora, instruktora, tutora, facylitatora itp.. Poznanie dydaktyk: technologicznej, humanistycznej i krytycznej to kolejne zadanie realizowane podczas zajęć z andragogiki. Podmiotem oddziaływań andragoga jest osoba dorosła ucząca się. Jej specyfikę uczenia się poznają studenci podczas wykładów, jak również w trakcie analizy wybranych miejsc i przestrzeni uczenia się dorosłych, dopasowania w nich metodyki zajęć do konkretnych podmiotów tych procesów. Osoba ucząca się, jej możliwości i bariery w edukacji, poddawane są dyskusji z uwzględnieniem wiedzy z obszaru psychologii rozwojowej człowieka dorosłego. Zrozumienie zadań rozwojowych, kryzysów, możliwości i ograniczeń różnych etapów życia ludzi dorosłych pozwala podejmować działania w sposób świadomy i uwzględniający poznane zjawiska. Znajomość wybranych teorii uczenia się oraz aktywności edukacyjnej bądź jej braku są kolejnym krokiem do zrozumienia specyfiki procesów uczenia się dorosłych. Dopełnieniem wiedzy, umiejętności i świadomości dotyczących procesów uczenia się jest zapoznanie studentów w historią oświaty dorosłych na świecie i w Polsce (najważniejszych zdarzeń), których rola miała istotny wpływ na rozwój edukacji i nauki jaką jest andragogika. |
Bibliography: |
(in Polish) Alina Matlakiewicz, Hanna Solarczyk-Szwec, Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Knowles M., S., Holton III, E., F., Swanson R., A., Edukacja Dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Solarczyk-Ambrozik E.,(red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo PWN 2013. Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2 Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Brzezińska A. I., (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP Gdańsk 2005. Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków 2009. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studentka/Student: zna i charakteryzuje andragogikę jako naukę, jej znaczenie oraz współczesne problemy i wyzwania zna różne instytucje edukacji oraz wybrane miejsca i przestrzenie uczenia się dorosłych zna kompetencji andragoga i jest świadomy ich roli w profesjonalnym przygotowaniu do pracy z dorosłymi, w różnym wieku, jak również konieczności ciągłej ich aktualizacji zna i rozumie różnice pracy edukacyjnej z dorosłymi w modelach: formalnym, nieformalnym i pozaformalnym zna wybrane teorie aktywności edukacyjnej oraz teorie uczenia się dorosłych charakteryzuje możliwości i zadania rozwojowe człowieka dorosłego w różnych fazach jego życia potrafi charakteryzować i interpretować wybór form i metod uczenia (się) dorosłych w zróżnicowanych miejscach edukacji, dostosowanych do różnych grup dorosłych potrafi pracować w zespole i stawiać sobie kolejne wyzwania zawodowe i osobiste |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - Egzamin końcowy - Praca zaliczeniowa w grupie - Aktywność na zajęciach - Indywidualne zadania |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Group instructors: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
|
Module learning aims: | (in Polish) - poznanie nauki jaką jest andragogika, usytuowania jej pośród innych nauk oraz poznanie jej współczesnych wyzwań i kierunków dalszego rozwoju - rozwinięcie wiedzy na temat potencjału rozwojowego i ograniczeń rozwoju ludzi dorosłych (w różnych fazach dorosłości) - poznanie różnych instytucji edukacyjnych oraz współczesnych miejsc i przestrzeni uczenia się dorosłych - rozwinięcie umiejętności pracy w roli andragoga, edukatora, trenera itp., z uwzględnieniem różnych modeli pracy edukacyjnej - kształtowanie potrzeby całożyciowego uczenia się |
|
Short description: |
(in Polish) Problematyka zajęć obejmuje następujące problemy: - andragogika - obszary badań i współczesne wyzwania - wybrane instytucje, miejsca i przestrzenie uczenia się dorosłych - kompetencje andragoga - modele pracy edukacyjnej - wybrane teorie aktywności edukacyjnej - elementy psychologii rozwojowej człowieka dorosłego - wybrane teorie uczenia się dorosłych - człowiek dorosły - uczący się dorosły - oferty edukacji dorosłych - przykłady |
|
Full description: |
(in Polish) Andragogika jest nauką stosunkowo młodą, której ranga w XXI wieku wzrasta w dynamicznym tempie. Uczenie się przez całe życie stało się nie tylko ideą, ale coraz częstszą praktyką ludzi dorosłych. Przed andragogikę staje wiele wyzwań, do których należą między innymi: przemiany cywilizacyjne, technologiczne, ekonomiczne i kulturowe, życie w społeczeństwie ryzyka, przestrzenna dywersyfikacja szans edukacyjnych, powiązanie polityki oświatowej z rynkiem pracy, mechanizmy rynkowe w edukacji (komercjalizacja ofert edukacji dorosłych), całożyciowe uczenie się niezależnie od wieku - przeciw dyskryminacji i wykluczeniu, nastawienie na kreatywność dorosłych, elastyczność oraz mobilność pracowników, przesuwanie edukacji dorosłych od zorganizowanych form kształcenia w kierunku samodzielnego uczenia się, zmiana i rozszerzenie miejsc edukacji dorosłych, osobowościowy, społeczny, czy kulturowy kontekst edukacji. Istotnym obszarem zainteresowań andragogiki jest jej podmiot, czyli osoba dorosła ucząca się. Zajęcia z andragogiki uwzględniając wymienione zjawiska starają się przybliżyć rolę uczenia się dorosłych, którzy chcą lub muszą zmierzać się w przykładami wymienionych wyzwań. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Knowles M., S., Holton III, E., F., Swanson R., A., Edukacja Dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010. Solarczyk-Ambrozik E., (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo PWN 2013. Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2 http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/39/id/831 Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków 2009. Brzezińska A. I., (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP Gdańsk 2005. Wybrane przez studentów artykuły z czasopism andragogicznych, dostępnych online: Rocznik Andragogiczny Edukacja Ustawiczna Dorosłych Edukacja Dorosłych Dyskursy Młodych Andragogów E-mentor |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 8 hours
lecture, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Renata Konieczna-Woźniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Graded credit lecture - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.